19 دی: دبیر کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا ضمن تشریح وضعیت موجود کرونا، گفت: بحث دلمیکرون یک بحث تئوزیک است که هنوز از مجامع علمی و محققین کشورهایی که شیوع بیشتری از اومیکرون را داشتند، گزارش نشده است. تلفیق دو سویه دلتا و امیکرون فعلا وجود ندارد.
دکتر حمیدرضا جماعتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: آنچه که بیشترین تاکید و بحث کمیته علمی کشور بر آن است، موضوع بخش‌های مراقبت ویژه در کشور است. بر اساس گزارشات حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تخت ICU  داریم که از نظر تعداد تخت به نسبت جمعیت مشابه کشورهای پیشرفته هستیم.
وی افزود: با توجه به مشکلات موجود توصیه بر این است تا استراتژی‌های آموزشی به سمتی برود که گروه مراقبت‌های ویژه و پرستاران شاغل در بخش‌های ویژه قوی و آماده باشند. از طرفی باید پژوهش‌های موجود به سمتی برود که بر اساس اولویت‌های جامعه در خصوص رفع مشکلات باشد، یعنی محور پژوهش‌ها رفع مشکلات جامعه باشد.
جماعتی درباره واکسیناسیون سنین ۵ تا ۱۱ سال نیز گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشورهای دیگر دنیا و اویدنس‌های موجود دریافتیم که واکسیناسیون این گروه سنی الزامی است. با توجه به اینکه سویه امیکرون در کشورهای دیگری که گسترش وسیع‌تری داشته، بیشتر سنین پایین را مبتلا کرده است و در برخی کشورها حتی آمار ابتلا و بستری اطفال را به ۳۰ درصد رسانده است، به همین دلیل واکسیناسیون این رده سنی ضرورت دارد.
او با تاکید بر اینکه اکنون در بیمارستان‌ها مشکلی برای پذیرش بیماران وجود ندارد، اظهار کرد: تاکید فعلی ما بر رعایت پروتکل‌ها و تشویق مردم به واکسیناسیون دز سوم است.
وی در پایان درباره شیوع سویه‌های جدید کرونا از جمله دلمیکرون، تصریح کرد: بحث دلمیکرون یک بحث تئوریک است که هنوز از مجامع علمی و محققین کشورهایی که شیوع بیشتری از اومیکرون را داشتند، گزارش نشده است. کامبینیشن (تلفیق) دو ویروس دلتا و امیکرون فعلا وجود ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع :