19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: شهید سلیمانی نماد مقاومت و وحدت است.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با گرامیداشت یاد شهید سردار سلیمانی و با اشاره به فرا رسیدن دومین سالگرد شهادت ایشان تصریح کرد: شهید سلیمانی جان خود را برای حفظ و صیانت از ایران و اسلام گذاشت و جاودانه شد.
وی با بیان اینکه وزارت خارجه تا روزی که مسببان، عاملان، آمران و مباشرین شهادت سردار سلیمانی را به پیشگاه عدالت نیاورد اقدامات و پیگیری های خود در این زمینه را متوقف نمی کند، گفت: آمریکایی ها باید بدانند که این اقدام جنایتکارانه آن ها در تاریخ منطقه و ایران ثبت شده و تلاش ها و پیگیری ها برای آوردن آن ها به پیشگاه عدالت برای پاسخگویی به این جنایت ادامه خواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین اعلام کرد: در روزهای آینده در حوزه دیپلماسی و روابط خارجی در تهران میزان هیات هایی خواهیم بود و هیات هایی بلندپایه از ایران در سطح رئیس جمهور و وزارت خارجه سفرهایی خواهند داشت.
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به مسکو و اینکه آیا در این سفر قرار است قراردادی نظامی بین دو کشور براساس برخی از اخبار منتشر شده در ارتباط با خرید هواپیما به امضا برسد، گفت: سفر آقای رئیسی به مسکو در راستای دعوت آقای پوتین انجام می شود. این یک سفر کاری است و تلاش می شود که در جریان این سفر و دیدار روسای جمهور دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی، امنیتی، تجاری، نظامی و اقتصادی موضوعات مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. امضای برخی از اسناد و تفاهم نامه ها در جریان این سفر در دست پیگیری است و مناسب است که جزئیات بیشتر در این زمینه را از دفتر رئیس‌جمهور بپرسید.
وی ادامه داد: در ارتباط با سند بالادستی بین دو کشور نیز باید بگویم این سند بالادستی در خصوص تنظیم روابط راهبردی دو کشور وجود دارد و به صورت خودکار در حال تمدید است و آنچه که بین مقامات دو کشور در حال گفت وگو است سند جامع است و اگر برسد در این سفر احتمالا کار در مورد آن انجام می شود.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که به تازگی یکی از مقامات انگلیسی ادعا کرده که مذاکرات وین در صورتی ادامه پیدا می کند که از سوی ایران زندانی های دو تابعیتی آزاد شوند، گفت: این موضع را ندیده ام و آنقدر ساختگی و برساخته است که اگر کسی در لندن چنین چیزی گفته باشد واقعا جای تأسف دارد. لندن نسبت به آنچه که در ارتباط با موضوع برجام امضا کرده تعهد قطعی دارد و در سال هایی که ایران به تنهایی بار زنده نگه داشتن برجام را به دوش کشیده متأسفانه لندن در عدم اجرا به تعهداتش همراهی عملی با واشنگتن داشته است.
وی ادامه داد: پرونده های دیگر مسیر خود را طی می کند. لندن مسیر حل موضوعات را می داند و اگر ما اکنون در این نقطه قرار داریم به خاطر این است که آن ها در شب تصمیم گیری از تصمیمات عقب نشینی کرده اند یا تصمیمات را نگرفته اند و یا آنچه که توافق شده است را زیر سوال برده اند.
خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات وین با بیان اینکه ما در چهار حوزه رفع تحریم ها و اجرای تعهدات، تضمین ها، راستی آزمایی و همچنین رفع تحریم ها و موضوع هسته ای پیشرفت هایی داشته ایم که در برخی از حوزه ها پیشرفت ها کم و در برخی حوزه‌هاپیشرفت ها زیاد بوده است، گفت: در حوزه اجرای تعهدات از سوی طرف های مقابل پیشرفت ها کمتر بوده است. امروز توپ در زمین غربی هاست که نشان دهند که به وین آمده اند تا در کمترین زمان به یک توافق خوب رسیم. ما برای رسیدن به یک توافق خوب و تحقق خواسته ها و منافع ملت ایران به وین رفته ایم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی تصریح کرد: همکاری و مواضع ایران، روسیه و پکن چه در مورد موضوع مذاکرات وین و چه مسائل غیر از آن به هم نزدیک است.
وی همچنین تصریح کرد: پنجره رسیدن به توافق تا ابد باز نخواهد ماند. زمان حساس است و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه از این پس به تنهایی بار زنده نگه داشتن توافق برجام را به دوش نمی کشد. ما به وین نمی رویم که وقت و انرژی ایران و تیم مذاکره کننده ایران هدر برود. پیشنهادات مشخص ما روی میز است. طرف های مقابل نیز باید با پیشنهادات مشخص بیایند تا در کمترین زمان ممکن به یک توافق خوب برسیم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی مبنی بر اینکه به نظر ایران، چین و روسیه در مذاکرات وین به دنبال این هستند که چه چیزی را کسب کنند و ایران رفتار آن ها در جریان مذاکرات وین را چگونه ارزیابی می کند، تصریح کرد: من فکر می کنم جواب این سوال روشن است. چین و روسیه بر خلاف تروئیکای اروپایی دچار آلزایمر نیستند و می دانند که این آمریکایی ها بودند که فعالانه تلاش کردند برجام را از بین ببرند و فشار آوردند که کسی به برجام متعهد نماند و در همین چارچوب کمپانی ها را برای عدم فعالیت و حضور در بازار ایران تحت فشار قرار دادند و امروز در حالی در وین است که هیچ یک از این سیاست ها را عوض نکرده است.
وی ادامه داد: در موضوعات اختلافی تمام ۱+۴ و ایران در خصوص اصل ارائه تضمین  و راستی آزمایی اشتراک نظر دارند.
خطیب زاده بیان کرد: به تروئیکای اروپایی توصیه می کنیم از مسیری که در این مدت طی کرده اند فاصله بگیرند. ما در وین هستیم که آمریکا به صورت موثر به برجام بازگردد و به تعهدات خود عمل کند و از دیگر سو مطمئن شویم که طرف های اروپایی از بی عملی خارج می شوند و به آنچه که امضا می کنند در عمل متعهد هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد برخی از ضرب الاجل ها در ارتباط با مذاکرات وین که بعضا از سوی مقامات اروپایی و آمریکایی مطرح می شود، تصریح کرد: ما هیچ ضرب الاجل ساختگی را نمی پذیریم و امیدواریم کسانی که این ضرب الاجل های ساختگی را نیز مطرح می کنند خودشان این مسائل باورشان نشود و برای رسیدن به یک توافق خوب به تهران بیایند.
وی همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار چینی در ارتباط با برگزاری المپیک زمستانی در چین و تصمیم برخی از کشورها از جمله آمریکا در تحریم این مسابقات گفت: ایران مواضع خود را در خصوص برگزاری المپیک زمستانی در چین اعلام کرده است. ما حتما در المپیک زمستانی در سطح بسیار خوبی شرکت می کنیم.
وی همچنین با انتقاد از آمریکا و برخی از دیگر کشورها برای تحریم این مسابقات گفت: این اقدامات و تصمیمات برخلاف روح المپیک است چرا که هدف از برگزاری المپیک تعامل کشورها با یکدیگر فارغ از نگاه های سیاسی است و به نظر می رسد که آمریکایی ها از ورزش به مانند حقوق بشر به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود استفاده سیاسی می کنند و تصمیمات غیرسازنده می گیرند. ما توصیه می کنیم که آن ها از این تصمیمات غیرسازنده عقب نشینی کنند چرا که این اقدامات برخلاف روح المپیک است.
خطیب زاده همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: آمریکا تنها کاری که می تواند بکند که دنیا باور کند یک نظام متعهد و محترم در آمریکا شکل گرفته این است که در سیاست منطقه ای و فرامنطقه ای خود بازنگری کند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با این موضوع که برخی با توجه به سفر آتی رئیس جمهور به روسیه و سفر وزیر خارجه به چین این موضوع را مطرح می کنند که نگاه ویژه ایران به شرق به نوعی متعارف با نگاه نه شرقی و نه غربی است و ایران حوزه تعاملاتش با غرب کمرنگ شده است، تصریح کرد: سیاست خارجی ایران یک سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند است به آن معنا که از تمام توان و مزیت های خود برای پیشرفت و تحقق منافع مردم کشور استفاده می کند.
وی تصریح کرد: نگاه ما به شرق نگاه اصیلی است و در نفی کسی و یا عکس العمل به کسی نیست.
خطیب زاده تأکید کرد: روابط ما با چین راهبردی و عمیق است. نقشه راه ۲۵ ساله بین دو کشور به امضا رسیده و طبیعی است که رفت و آمدها بین دو کشور در جریان باشد.
وی در مورد تعامل با روسیه نیز گفت: در جریان مراسم تحلیف آقای رئیس جمهور یک هیئت بزرگ از روسیه در این مراسم شرکت کردند. آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه اولین وزیر خارجه ای بودند که کسب رأی اعتماد آقای امیرعبداللهیان از مجلس را به ایشان تبریک گفتند. دو کشور علاوه بر مسائل دوجانبه در مورد مسائل مختلف منطقه از جمله قفقاز، آسیای میانه و روند آستانه با یکدیگر تبادل نظر و همکاری دارند. این روابط، روابطی طبیعی و شناخته شده است. البته به نظر می رسد برخی به دنبال دوگانه سازی از هر اقدامی در حوزه سیاست خارجی هستند. که باید از این دوگانه سازی ها اجتناب کرد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد اقدام رژیم صهیونیستی در مورد انتشار یک اینفوگرافی از سردار قاسم سلیمانی و انتصاب برخی از اتهامات به ایشان در واکنش به این اینفوگرافی منتشر شده از سوی وزارت خارجه در ارتباط با سردار سلیمانی گفت: اقدام رژیم صهیونیستی در پاسخ به اینفوگرافی وزارت خارجه دم خروس این رژیم را بیش از پیش نشان می دهد.
وی ادامه داد: رئیس جمهور جنایتکار آمریکا که دستانش به خون شهید سلیمانی آغشته است اعلام می کند که در دام نتانیاهو قرار گرفته است. ریشه این رژیم در ترور، ناامنی و خشونت است. این اقدامات رژیم صهیونیستی بیش از پیش ماهیت جنایتکار و تروریست بودن این رژیم را نشان می دهد. در تاریخ معاصر رژیمی را سراغ ندارم که در این حد در حضیض اخلاقی و رفتاری باشد و به صورت سازمان یافته ترور بکند، کودکان را بکشد.
خطیب زاده ادامه داد: این موضوع همچنین یک چیز دیگر را نشان می دهد که نام سردار سلیمانی و شهید سلیمانی دردآورتر از حتی روزهایی است که ایشان به عنوان نماد مقاومت و صلح سازی در منطقه حضور داشتند و اینکه آن ها از نام شهید سلیمانی در حد یک اینفوگرافی نیز وحشت دارند . این وعده الهی است که شهید زنده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اهدای ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا از سوی ژاپن به ایران و این که آیا ایران این موضوع را تأیید می کند گفت: بله ما این خبر را به صورت رسمی از سوی دولت ژاپن دریافت کردیم. دولت ژاپن تاکنون دو میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به ایران اهدا کرده است که با احتساب این ۷۰۰ هزار دوز این رقم به سه میلیون و ۶۰۰ هزار دوز خواهد رسید و ما از این بابت از دولت ژاپن تشکر می کنیم.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر رئیس جمهور به روسیه گفت: سفر آقای رئیسی به روسیه یک سفر مهمی است. روابط دو کشور ایران و روسیه اصیل و راهبردی است و این سفر و همچنین روابط دو کشور نه علیه کسی و نه عکس العمل به کسی است بلکه براساس اقتضائات طبیعی همسایگی و روابط دو کشور انجام می شود. دو کشور در حوزه های مختلف دیدگاه های نزدیکی دارند. این سفر یکی از سفرهای مهم در چارچوب سیاست دولت سیزدهم در تعامل با همسایگان و ارتقای روابط راهبردی دو کشور به عنوان دو کشور تأثیرگذار در منطقه است.
خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که طبق برخی از اخبار منتشر شده ایران از آقای اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین درخواست کرده که با رابرت مالی گفت وگو کند و یکسری اسناد مکتوب را از طریق آقای اولیانوف به آمریکایی ها داده شده است، تصریح کرد: همان طور که پیش از این گفته ام مکانیزم گفت وگوها در وین بسیار روشن است.
وی با اشاره به نقش هماهنگ کننده برجام در این زمینه افزود: اگر سوال این است که برخی از هیئت ها، سران و برخی از سفارتخانه ها در تهران نکاتی را مطرح می کنند همواره این موضوع وجود داشته است. سفارت سوئیس در تهران بارها این اقدام را انجام داده است و این مکانیزم ناشناخته ای بین ایران و آمریکا نیست.
خطیب زاده افزود: چیزی به جز متن های مکتوب آن هم به صورت غیررسمی بین ایران و آمریکا رد و بدل نشده است که این نیز با مکانیزم روشنی صورت می گیرد و هیچ پیام شفاهی رد و بدل نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا درخواستی از سوی آمریکا برای گفت وگوی مستقیم با ایران مطرح شده است یا نه، گفت: آمریکایی ها از زمانی که فشار حداکثری را می خواستند علیه ایران اعمال کنند این درخواست را مطرح کرده اند و می خواستند یک عکس بگیرند. ما به آن ها گفته ایم زمانی که آمریکایی ها به تعهدات خود به صورت موثر عمل کنند می توانند در میز برجام به عنوان یکی از اعضای برجام حاضر شوند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که براساس برخی از اخبار منتشر شده این ادعا مطرح می شود که ایران از برخی از مواضعش در وین عقب نشینی کرده است، گفت: ما در بستر فضای عمومی و رسانه ای معمولا گفت وگوها را جلو نمی بریم ولی با توجه به برخی از مسائل نکاتی را خدمت شما عرض می کنم. اگر امروز به متن مشترکی رسیده ایم به خاطر این است که طرف غربی پی برد که باید از درخواست های حداکثری خود عقب نشینی کند و آنچه که امروز داریم عقب نشینی یا به عبارتی دیگر واقع بینی طرف های غربی است که متوجه شدند که نمی توانند خواسته ای فراتر از برجام در موضوع هسته ای داشته باشند و کمتر از برجام نیز نمی توانند در خصوص اجرای تعهدات خود عمل کنند.
وی ادامه داد: ما وارد بحث های محتوایی شده ایم. امروز هیئت ما وارد وین شده و از بعدازظهر گفت وگوها به صورت دوجانبه و چند جانبه آغاز می شود و کارگروه ها نیز دستورکارهای مشخصی را دارند.
خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به عکس منتشر شده از گفت وگوی آقای رابرت مالی نماینده آمریکا در مذاکرات وین و آقای اولیانوف نماینده روسیه در این مذاکرات عده ای این انتقاد را مطرح کرده اند که به نظر می رسد روس ها به جای ایران در حال مذاکره با آمریکا در ارتباط با منافع و خواسته های ایران هستند، گفت: همان طور که پیش از این گفته ام سازوکارهایی که در وین برای گفت وگوها و مذاکرات پیگیری می شود سازوکارهای مشخصی است و برخی به خاطر اینکه از متن نمی توانند خبرسازی خاصی بکنند به دنبال حواشی شازی می روند و حاشیه هایی را مطرح می کنند و براساس این حواشی و حاشیه ها تصور می کنند که دارند برداشت درستی را منتقل می کنند. بین ایران و ۱+۴ به صورت دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگوها در وین در حال انجام است و یک سازوکار سه جانبه نیز بین ایران، چین و روسیه وجود دارد. اینکه ۱+۴ با چه مکانیزمی با آمریکا صحبت می کند و مکانیزم مشترک یا انفرادی دارد ما به آن نه ورود می کنیم و نه در مورد آن می پرسیم و این هم برای اولین بار نیست که آن ها به صورت دوجانبه و چند جانبه گفت وگو می کنند و فقط مختص روسیه هم نیست.
وی ادامه داد: برخی از مذاکره کنندگان فعال فضای مجازی هستند و از خودشان عکس منتشر می کنند که شاید مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد و برخی از هیئت ها نیز شاید در وین در فضای مجازی کمتر فعالیت دارند و کمتر دیده می شوند.
سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: آن هایی که در وین بوده اند می دانند ۱+۴ در ادوار گذشته نیز به صورت مختلف با هیئت آمریکایی گفت وگو داشته است. بین ایران و آمریکا نیز مسیر مشخصی برای تبادل نظر وجود دارد. این تبادل نظر برای جلوگیری از برخی سوءتفاهم ها و سوبرداشت ها به صورت مکتوب و غیررسمی از طریق هماهنگ کننده کمیسیون برجام انجام می شود. این جزئیات را گفتم برای اینکه افراد بدانند در وین چه اتفاقی می افتد. البته برخی ها هم با متن کاری ندارند و دوست دارند حاشیه سازی کنند و نکاتی را مطرح می کنند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وزیر بهداشت به تازگی اعلام کرده که دولت قبل به خاطر موضوع FATA برای ورود واکسن به کشور با مشکلاتی روبرو بوده ولی دولت سیزدهم توانسته که میلیون دوز واکسن وارد کند و آیا از منظر وزارت خارجه موضوع FATA مانعی برای ورود واکسن به کشور بوده یا نه، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: اجازه می خواهم که از مباحثی که این شائبه را ایجاد کند که از یک مسیر سیاسی مسائل حقوقی مورد پیگیری قرار می گیرد اجتناب کنم. دولت سیزدهم از همان ابتدای آغاز فعالیت خود موضوع واکسیناسیون و تأمین واکسن را در اولویت کاری خود قرار داد. تمام ارکان مربوطه در این قضیه وارد شدند و آقای امیرعبداللهیان نیز یک روز بعد از رأی اعتماد خود با حضور در وزارت خارجه اولین جلسه شان را در این زمینه یعنی موضوع واکسن گذاشتند و اگر امروز دغدغه ای در کشور در این زمینه وجود ندارد یکی از دلایل آن این است که تمامی سفارتخانه های ما در خارج از کشور و مقامات وزارت خارجه با قدرت مأمور شدند که موضوع را پیگیری کنند و از تمام توان خود در این زمینه استفاده کنند که واکسن تأمین شود و خوشبختانه این اتفاق در کمترین زمان ممکن انجام شد و ما اکنون در نقطه ای قرار داریم که افتخاری برای کشور است. ما همه باید در این مقطع زمانی تلاش کنیم که بار دیگر کرونا در کشور گسترش پیدا نکند و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و مردم را به انجام واکسیناسیون تشویق کنیم.
وی همچنین در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در مورد ۹ ایرانی آزاد شده که در سوریه دچار مشکل شده بودند، گفت: این ۹ ایرانی آزاده شده اند. آن ها به خاطر اظهارات خود مبنی بر اینکه کردهای سوریه هستند به جبهه النصره و ارتش آزاد تحویل داده شده بودند. ما موضوع آن ها را از همان روز اول که متوجه این مسئله شدیم با دقت پیگیری می کردیم. در این زمینه سفارتخانه های ایران در آنکارا و سوریه نیز فعال بودند. خوشبختانه آن ها آزاد شده و وارد کشور شده اند. در راستای حل مشکل آن ها نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور نیز به وزارت خارجه کمک کردند و یک هماهنگی بسیار خوبی در جریان بود. ما به هم وطنانمان هشدار می دهیم که مواظب باشند که در دام گروه های قاچاق انسان قرار نگیرند تا دچار مشکل نشوند.
خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای آزادسازی این افراد با احزاب اسلام گرای کردستان عراق نیز ایران رایزنی و گفت وگو داشته، گفت: این یک سوال جزئی است ولی خدمت شما عرض می کنم که ما در وزارت خارجه و دیگر دستگاه های ذیربط از همه راهکارهای ممکن برای حل مشکل این ۹ نفر و بازگرداندن آن ها به ایران در حالی که جایشان مشخص نبود، استفاده کردیم. ما خود را متعهد به حل مشکلات ایرانیان در نقاط مختلف می کنیم. به ایرانیان در هر کجا نگاه شهروندی داریم و خودمان را مسئول رسیدگی به وضعیت آن ها و حل مشکلات آن ها می دانیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد حضور اقتصادی ایران در سوریه ضعیف است و انتقادات در این زمینه به کشور مطرح است، تشریح کرد: در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، تجاری و بازرگانی روابط خوبی بین ایران و سوریه وجود دارد و در همین چارچوب چندی پیش نیز شاهد سفر وزیر خارجه سوریه به تهران بودیم. اولین مرکز تجاری‌مان در سوریه را نیز افتتاح کردیم. چندین نمایشگاه بزرگ اقتصادی در راستای انتقال تجربیات در حوزه مسائل تکنولوژی داشتیم و این روابط و همکاری‌ها ادامه دارد. برای این اولین بار بعد از چندین سال توریسم مذهبی را بین دو کشور آغاز کردیم و توریسم سلامت نیز بین ایران و سوریه آغاز خواهد شد و در این ارتباط برنامه ریزی‌ها و تسهیلاتی مهیا شده که در چارچوب توریست سلامت اتباع سوریه برای پیگیری مراحل درمانی‌شان به ایران مراجعه کنند و مراکزی در این زمینه مشخص شده است و در واقع ما شاهد یک جهش در روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف هستیم.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر چندی پیش وزیر راه و شهرسازی به عراق و آخرین پیگیری‌های وضعیت راه آهن شلمچه به بصره گفت: موضوع راه آهن شلمچه به بصره موضوع مهم برای دو کشور ایران و عراق است و ما در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب در حال تکمیل این راه‌های مواصلاتی هستیم. تکمیل این راه‌های مواصلاتی نه تنها به نفع ایران و کشورهای همسایه بلکه به نفع کل منطقه است و تحولی در مسیر ترانزیت ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: در راه تکمیل این پروژه برخی از مسائل مرتبط با کندی پیش می‌رفت و برخی از مسائل قانونی و بروکراتیک در طرف عراقی وجود داشت. در سفری که خود به عراق داشتم این موضوع را پیگیری کردم. در سفرهای دیگر نیز این موضوع پیگیری شد. در سفر اخیر آقای فوأد حسین وزیر خارجه عراق به ایران نیز این موضوع با جزئیات مورد بررسی قرار گرفت و اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که می‌توانیم بگوییم بیش از هر زمان دیگری به عملیاتی شدن قسمت عراق این راه آهن نزدیک شده‌ایم. موضوعی که می‌تواند کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین اعلام کرده که ایران از برنامه‌های موشکی خود برای تهدید همسایگانش استفاده می‌کند، گفت: ریشه آنچه که امروز در منطقه می‌بینیم حاصل رویکردهای مداخله جویانه برخی از کشورهای فرامنطقه در این منطقه است. شاهد تجمیع بحران‌های حل نشده در منطقه هستیم و این تجمیع با رویکرد زیاده خواهانه آمریکا تشدید شده است.
خطیب زاده گفت: آمریکایی‌ها به جای دستکاری در ترتیبات همکاری‌های منطقه‌ای و طراحی‌های خاص پشت پرده که باعث می‌شود منطقه ما از آرامش فاصله بگیرد تلاش کنند واقعیت‌های منطقه را بفهمند و بدانند با فروش میلیاردها دلار سلاح پیشرفته نه تنها باعث آرامش در منطقه نمی‌شوند بلکه این موضوع استانداردهای دو گانه آنها را نشان می‌دهد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد بازتاب مصاحبه اخیر سفیر ایران به افغانستان در ارتباط با طالبان و نوع موضع ایران در ارتباط با طالبان تصریح کرد: آنچه در افغانستان بیش از همه مورد تاکید ایران و کشورهای همسایه است تشکیل دولتی فراگیر است که بازتاب دهنده تنوع قومی و جمعیتی در افغانستان باشد و این موضوعی است که بارها توسط ایران در جاهای مختلف در ارتباط با افغانستان گفته شده، مسیر آینده افغانستان مسیر تحقق اراده مردم این کشور از قوم‌ها، نژادها و گروه‌های مختلف است.
خطیب زاده با بیان اینکه در خصوص مردم افغانستان سیاست جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن بوده افزود: ما به رغم تمامی اختلافاتی که وجود داشته تلاش کردیم که مردم افغانستان کمترین آسیب را ببینند. چه پناهجویان و چه کسانی که در جغرافیای افغانستان دچار مشکل هستند.
وی افزود: در مذاکراتی که با کشورهای مختلف داشته‌ایم یکی از مسائلی که در این مدت به صورت مکرر در مورد آن صحبت کرده‌ایم چگونگی کمک و تسهیل دسترسی‌های بشردوستانه به داخل افغانستان و مردم این کشور بوده است و تاکید کرده‌ایم که همه باید به مردم افغانستان در این شرایط سخت کمک کنند.
وی افزود: ما با همه گروه‌های افغانستانی از جمله طالبان در ارتباط هستیم و در سفر چندی پیش آقای کاظمی قمی به افغانستان ایشان مواضع و نکاتمان را به دقت به طالبان گفته است.
وی افزود: ما الان در نقطه شناسایی طالبان قرار نداریم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که مقامات طالبان در واکنش به اظهارات ایران که گفته‌اند باید دولت فراگیر در افغانستان تشکیل شود این موضوع را مطرح کرده‌اند که آیا دولت ایران دولت فراگیری است، گفت: من این اظهارات نشنیده‌ام ولی یک مردم سالاری دینی بهترین الگویی است که هیات حاکمه سرپرستی افغانستان می‌تواند از آن استفاده کند.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص استقبال از سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل ایران نیز گفت: نگاه ما به هموطنانی که در خارج از کشور حضور دارند نگاه مبتنی بر هموطنی است. ما موظف هستیم که هم از ایرانیان حمایت کنیم و هم رفت و برگشت شان را به کشور و جایی که اکنون زندگی می‌کند تسهیل کنیم و اگر مایل هستند اقداماتی را از جمله سرمایه گذاری در داخل کشور انجام دهند در این زمینه رفع موانع کنیم و اقدامات حقوقی را انجام دهیم.


  • نویسنده :
  • منبع :