19 دی: رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: هیچ بخشی از کتاب‌های درسی برای امتحانات نوبت اول دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی حذف نخواهد شد.

حسن ملکی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: بخشنامه حذف نشدن کتاب‌ها شامل امتحانات نهایی و غیرنهایی مدارس خواهد شد. 

وی همچنین از ویرایش کتاب‌های درسی ابتدایی و دوره اول متوسطه خبرداد و گفت: کتاب های دوره اول متوسطه به طور کامل ویرایش شده‌اند و بخشی از این ویرایش‌ها در کتاب‌های درسی امسال نیز اعمال شده است.

ملکی گفت: ویراستاری کتاب‌های درسی دوره ابتدایی نیز آغاز شده است تا همزمان با چاپ هرساله کتاب‌ها، ویرایش آنها هم انجام شود. 

وی افزود: ویرایش کتاب‌های دوره ابتدایی و دبیرستان متفاوت از یکدیگر است که این به فلسفه و بعد روانشناسی هر دوره تحصیلی بر می‌گردد که البته این تفاوت‌ها خیلی زیاد نیست. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: به دلیل اینکه چاپ کتاب های درسی هر سال تحصیلی از سال قبل آغاز می‌شود، بخش دیگری از این ویرایش در کتاب های سال تحصیلی آینده انجام خواهد شد. 

وی از تاسیس شورای ویرایش کتاب های درسی خبر داد و افزود: در این شورا صاحبنظران آموزش و پرورش و فرهنگستان زبان فارسی شیوه نامه ویرایش کتاب های درسی را تدوین و تصویر کرده اند. 

ملکی به معادل سازی واژگان خارجی کتاب های درسی نیز اشاره کرد و گفت: معادل سازی بخشی از این لغات و اصطلاحات در کتاب های ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و فرهنگستان زبان فارسی به رویکردهای جدید ویرایشی در کتاب‌های درسی برسند، این تغییرات نیز عملی خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :