19 دی: سازمان هواشناسی با صدور دو هشدار در سطح زرد رنگ از بارش باران و برف و وزش باد در برخی استان‌های کشورو افزایش ارتفاع موج در دریای خزر تا ۲.۵ متر خبر داد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از نفوذ سامانه بارشی طی روزهای دوشنبه (۲۰ دی ماه) تا بعدازظهر سه‌شنبه( ۲۱ دی ماه) خبر داد.
مخاطرات حاصل از ورود این سامانه شامل بارش برف، وزش باد، کاهش دما و کولاک برف خواهد بود.
منطقه اثر این سامانه دوشنبه (۲۰ دی ماه) استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و شمال کرمانشاه و سه‌شنبه (۲۱ دی ماه) استان‌های کردستان، کرمانشاه، زنجان و نیمه جنوبی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و ارتفاعات در استان‌های قزوین، البرز و تهران پیش‌بینی می‌شود.
اثرات این مخاطره می‌تواند باعث پدیده مه، لغزندگی و کاهش دید به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی، کاهش دما، احتمال آسیب به ماشین آلات کشاورزی، اختلال در عملیات عمرانی و احتمال تاخیر در پروازها شود.
سازمان هواشناسی توصیه می‌کند کاهش سفرهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی در سفر، احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم فعالیت‌های عمرانی مانند بتن ریزی و جوشکاری، مدیریت در مصرف انرژی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت حفظ ماشین آلات کشاورزی و آمادگی دستگاه‌های امدادی برای عملیات برف‌روبی در دستور کار قرار گیرد.
در ادامه سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از وزش باد طی روزهای شنبه و یکشنبه( ۱۸ و ۱۹ دی ماه) خبر داد.
نوع مخاطره حاصل از این سامانه مواج شدن دریا خواهد بود. ارتفاع موج می‌تواند در سواحل تا ۱.۵ متر و در فراساحل تا ۲.۵ متر افزایش پیدا کند.
دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران و گلستان تحت تاثیر فعالیت این سامانه خواهند بود. این مخاطره می‌تواند احتمال غرق شدن شناورهای کوچک و نیمه سنگین، اختلال در فعالیت‌های دریایی، آسیب به تور و قفس‌های صیادی را افزایش دهد.
توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط احتیاط و محدودیت در ترددهای دریایی و فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل است.
هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
 
  • نویسنده :
  • منبع :