19 دی: مذاکره کننده ارشد روسیه روز دوشنبه پس از دیدار با علی باقری رئیس هیات ایرانی در وین گفت که دو طرف پیرامون موضوع رفع تحریم‌ها در جریان مذاکرات وین بحث و تبادل نظر کردند.
میخائیل اولیانوف با انتشار پیامی در توئیتر نوشت:‌ «ما درباره طیف وسیعی از موضوعات مورد مناقشه که باید برای اطمینان از احیای برجام و لغو تحریم‌ها حل و فصل شود، تبادل نظر کردیم.»
او در پیام دیگری از دیدارش با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام خبر داد و عنوان کرد که دو طرف در مورد راه‌ها و ابزارهای ممکن برای تسریع روند مذاکرات و رفع تحریم‌ها گفت وگو کردند.
مذاکره کننده ارشد روسیه همچنین به دیدار با رئیس جدید هیات آلمان خانم«جورون بلمن» اشاره کرد و افزود که مشتاقانه در انتظار همکاری‌های سازنده با وی در جریان مذاکرات است.
گفت‌وگوهای دوجانبه و چند جانبه میان نمایندگان کشورهای مشارکت کننده در مذاکرات وین از حوالی ساعت ۱۴ به وقت محلی در هتل کویورگ آغاز شده است. باقری در نخستین دیدار امروز خود با طرف روس ملاقات و سپس با انریکه مورا دیدار کرد. وی هم اکنون سرگرم گفت‌وگو با نمایندگان سه کشور اروپایی است.
مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ۶ آذر آغاز شده در مسیر رو به جلو ولی محتاطانه پیش می‌رود. جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده است در صورت حصول توافق در وین ابتدا طرف خارج شده از توافق سال 94 باید تحریم‌ها را بردارد و پس از انجام راستی آزمایی، اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برجام صورت خواهد گرفت.
ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :