19 دی: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به دوحه تاکید کرد، سفر منطقه ای دو روزه من به عمان و قطر در راستای تقویت و تحکیم سیاست همسایگی دولت سیزدهم است.
به گزارش بامداد سه‌شنبه، امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران در دوحه پایتخت قطر با تشریح جزئیات سفر روز دوشنبه خود به عمان، افزود: در این سفر درخصوص برخی موضوعات دو جانبه هم با جناب نخست وزیر و هم با همتای خودم گفت وگو کردم.
او ادامه داد: در مورد همکاری های سیاسی دوجانبه و رایزنی درخصوص برخی موضوعات مشترک گفت وگوهایی صورت گرفت.
وی اظهار داشت، در حوزه اقتصادی، موضوع از سرگیری حرکت لنج‌های دو کشور با توجه به مهار کرونا مورد توجه ما بود و طرف عمانی نیز قول داد که این مساله را پیگیری کند تا در آینده نزدیک شاهد از سرگیری حرکت لنج های دو کشور برای تبادل کالا باشیم.
وزیر امور خارجه ایران افزود: درخصوص سرمایه گذاری مشترک در حوزه های مختلف از جمله سرمایه گذاری در بندر چابهار جمهوری اسلامی ایران نیز با هم گفت وگو کردیم.
وی تصریح کرد، یکی از مشکلاتی که برای اتباع دو کشور در انجام امور تجاری و فعالیت های مردمی وجود دارد از سرگیری پروازهای ایران ایر و عمان ایر بود که این موضوع با جناب نخست وزیر مطرح و توافق شد که اقدامات لازم در این باره از سر گرفته شود.
امیرعبداللهیان گفت: در مورد مسائل منطقه ای از جمله تحولات در یمن، افغانستان و مساله فلسطین هم با یکدیگر گفت وگو کردیم و در سطح بین المللی نیز با توجه به مذاکرات هسته‌ای و مذاکره برای لغو تحریم‌ها در وین، گفت وگوی مفصلی با نخست وزیر و همتای خودم داشتم.
وی افزود: همانطور که می دانید در گذشته عمانی ها برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات در قالب برجام هم در سطح چند جانبه و هم در ارتباط با برخی از طرف های غربی ایفای نقش می کردند و عمانی ها همچنان برای اینکه این مذاکرات به نتیجه خوب و پایداری برسد از نیات صادقانه برخوردارند و تلاش های دیپلماتیک خودشان را برای کمک به میز مذاکرات در دستیابی به یک توافق خوب ادامه می‌دهند.
امیرعبداللهیان در ادامه درباره اهداف سفر خود به قطر نیز گفت: من در قطر ابتدا با جناب آقای امیر و سپس با همتای خودم گفت وگو خواهم داشت و به طور طبیعی در این کشور هم برخی موضوعات دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه ما است.
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه فرصت هایی در قطر وجود دارد تصریح کرد، در گذشته درباره بازی های جام جهانی گفت وگوهایی انجام شده است و ما در خصوص اینکه از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه خدمات فنی و مهندسی و امکاناتی که جمهوری اسلامی ایران دارد و قطر می‌تواند از آن استفاده کند، گفت وگو خواهیم کرد.
وی افزود، در این سفر در زمینه توسعه همکاری های دو جانبه به ویژه حوزه تجاری در کنار سایر تحولات منطقه‌ای و بین المللی نیز به گفت وگو خواهیم پرداخت.

  • نویسنده :
  • منبع :