19 دی: روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" از شکنجه ولیعهد سابق عربستان پس از بازداشتش در سال ۲۰۲۰ و نیز محل نگهداری وی پرده برداشت.
این روزنامه آمریکایی در گزارشی که به تازگی منتشر شده نوشت، محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان پس از بازداشت در سال ۲۰۲۰ هدف شکنجه‌هایی از جمله آویزان کردن از سقف از ناحیه مچ پا قرار گرفته بود.
نیویورک تایمز نوشت که مقامات ریاض "بسمه بنت سعود"، شاهدخت سعودی را که از نوامبر ۲۰۱۹ بدون هیچ اتهامی به همراه دخترش "سهود الشریف" به دلیل انتقاد از پادشاه در بازداشت بود، آزاد کردند اما بسیاری از افراد برجسته از جمله اعضای خاندان حاکم و فعالان سعودی همچنان در زندان هستند.
این روزنامه به نقل از منابع نزدیک به زندانیان سعودی گزارش داده که این فهرست همچنین شامل گروهی از فعالان برجسته از جمله دو پسر ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان است و حتی گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه آنها وجود دارد.
نیویورک تایمز نوشت: مشهورترین فرد در میان زندانیان، محمد بن نایف، ولیعهد سابق است که توسط محمد بن سلمان، در سال ۲۰۱۷ از قدرت برکنار شد.
این روزنامه به نقل از دو فرد مطلع از وضعیت محمد بن نایف که خواستند نامشان فاش نشود (به خاطر حساسیت موضوع) نوشت، بن نایف پس از برکناری از قدرت، تا مارس ۲۰۲۰ در محاصره خانگی قرار گرفت و پس از دستگیری و بازداشت، ابتدا در یک سلول انفرادی محبوس شد و از مچ پاهایش به شکل وارونه از سقف آویزان شده و از خوابیدن محروم شد.
نیویورک تایمز به نقل از همان منابع گزارش داد که در پاییز گذشته، ولیعهد سابق به ویلایی در مجموعه اطراف کاخ سلطنتی الیمامه در ریاض؛ جایی که هنوز هم در آن قرار دارد، منتقل شد.
افراد مطلع همچنین گفتند که شاهزاده بن نایف به تنهایی در آن محل نگهداری می‌شود، تلویزیون یا هرگونه وسایل الکترونیکی دیگری در ویلا وجود ندارد و او تنها اجازه دارد به طور محدود با خانواده خود ملاقات کند و به نظر می‌رسد که به خاطر شکنجه در بازداشتگاه و آویزان بودن طولانی از مچ پا، دچار جراحات دائمی شده است و نمی‌تواند بدون عصا راه برود.
دولت عربستان هیچ اتهام رسمی علیه بن نایف مطرح نکرده و دلیل دستگیری وی را توضیح نداده است، اما طبق این گزارش، اکثر کارشناسان سعودی احتمال می‌دهند که دلیل این اقدام، ترس محمد بن سلمان از این است که ولیعهد سابق ممکن است مانع رسیدن وی به تاج و تخت شود.
نیویورک تایمز در پایان نوشت که سفارت عربستان در واشنگتن به درخواست اظهارنظر در این مورد پاسخ نداده است.

  • نویسنده :
  • منبع :