19 دی: اتاق اصناف ایران طی اطلاعیه‌ای جدول‌هایی از حداکثر سود قابل اعمال برای هشت کالای تعیین شده در فاز دوم "پروژه شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده‌"،منتشر کرده که بر اساس آن‌ها حداکثر درصد قابل اضافه شدن به قیمت درب کارخانه تا مصرف کننده نیز مشخص شده است.

کلیه واحدهای تولیدی و واردکننده انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از چهارم دی ماه باید به درج قیمت تولیدکننده و واردکننده که در برگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی/وارداتی با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده است، اقدام می‌کردند. انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و مایکروفر نیز از ۲۷ آذرماه مکلف به درج قیمت تولیدکننده بوده‌اند. این طرح در آینده شامل سایر کالاها هم خواهد بود. البته فروشنده هم مکلف به درج قیمت مصرف کننده روی شلف یا خود کالاها است. 

در همین راستا هفته گذشته عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی نامه‌ای به روسای ۹ انجمن تولیدی، از اجرای فاز دوم "پروژه شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده‌"، که بر اساس آن مقرر شده کلیه واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع لنت‌ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی نیز از ۱۹ دی ماه باید قیمت تولیدکننده/ واردکننده، یعنی مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی/ وارداتی با احتساب مالیات ارزش‌افزوده را درج کنند. 

 حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین‌کننده تا مصرف‌کننده می‌تواند به قمیت تولیدکننده/ واردکننده اضافه شود نیز اعلام کرده که این مبلغ شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰درصد) و سود خرده‌فروشی (منطبق با ضرایب خرده‌فروشی مصوب) است. در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می‌یابد. 

حالا اتاق اصناف ایران طی اطلاعیه‌ای جدول‌هایی از حداکثر سود قابل اعمال در صورت توزیع از طریق عمده فروشی و شرکت‌های پخش سراسری منتشر کرده که بر اساس آن‌ها حداکثر درصد قابل اضافه شدن به قیمت درب کارخانه تا مصرف کننده نیز مشخص شده است. میزان این درصد در صورت پخش از طریق عمده فروشی کمتر خواهد بود. به طور کلی میزان درصد نهایی که به قیمت درب کارخانه اضافه می‌شود، برای لنت ترمز، انواع شوینده به جز پوذز لباسشویی و محصولات سلولزی درصد بیشتری است.

  • نویسنده :
  • منبع :