19 دی: رئیس خانه احزاب ایران تأکید کرد: فروکاستن مذاکرات به اراده و مطالبه یک جناح سیاسی و سپس تبدیل‌ آن به تخاصم و بازی‌های سیاسی منافع ملی را در آستانه یک بحران بزرگ قرار می‌دهد.
حسین کمالی در نشست بررسی مذاکرات وین که از سوی خانه احزاب برگزار شد، اظهار کرد: قرار گرفتن در فرآیند یک مذاکره با اهداف و راهبردهای مشخص، اصلی بدیهی برای امروز ایران و مؤلفه‌های مهم برای حل بحران‌های ساختگی ایجاد شده است. در همین راستا، دولت یازدهم بر اساس توافقات حاصله در سطح حاکمیت به سوی مذاکره برای حل چالش هسته‌ای گام برداشته است.
وی افزود: باور مقامات عالی کشور در سال ۹۲ آن بود که باید برای عبور از بحران ساخته شده توسط اروپا و آمریکا مذاکره را پذیرفت و ابهامات پرونده هسته‌ای را رفع کرد. بر همین مبنا، مذاکرات به توافق برجام ختم شد. اگرچه دولت وقت در تبیین و ایجاد فضای گفتگوی ملی در خصوص برجام چهره موفقی از خود نشان نداد، اما گروه‌های سیاسی نیز در این خصوص خوب عمل نکردند و در نهایت مردم نیز نتوانستند به درک درستی از اثرات برجام در منافع ملی نائل شوند.
کمالی یادآور شد: این در حالی است که برجام به دلیل عدم اقدام درست اتحادیه اروپا و آمریکا نتوانست در حوزه معیشت و رفاه هم اثری قابل‌قبول از خود بر جای بگذارد و در کوتاه زمان دچار آفت بی‌تعهدی و بازی‌های سیاسی داخلی و خارجی شد.
دبیرکل حزب اسلامی کار ئر ادامه چنین ابراز عقیده کرد: حتی در دورانی که دولت جدید در آمریکا مستقر شد و عملاً اعتراف کرد که خروج آمریکا از برجام اقدامی اشتباه بوده است و حاضر است مجدداً پای میز برجام بازگردد جناح‌های سیاسی در ایران فرصت را غنیمت شمردند و مجدداً مذاکرات را دستمایه تسویه حساب‌های سیاسی کردند.
وی با بیان اینکه برخلاف آنکه اکثر مردم، کارشناسان و مسئولان ارشد کشور به اهمیت حل بحران هسته‌ای برای تحقق منافع ملی توجه دارند اما هنوز برجام موضوع جدال و تخاصم سیاسی درون کشور است، معتقد است: اگر بخواهیم در این فصل جدید از مذاکرات به مفهوم منافع ملی توجه ویژه‌ای داشته باشیم باید تأکید کنیم که اصل مذاکره و تفاهم به شرط رعایت اصول اولیه منافع ملی و محرم دانستن آحاد مردم از متن مذاکرات و توافقات باید مورد پذیرش همه جناح‌های سیاسی کشور و کارشناسان و اندیشمندان قرار گیرد.
رئیس خانه احزاب ایران تأکید کرد: فروکاستن مذاکرات به اراده و مطالبه یک جناح سیاسی و سپس تبدیل‌ آن به تخاصم و بازی‌های سیاسی منافع ملی را در آستانه یک بحران بزرگ قرار می‌دهد، چنانچه در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم.
کمالی گفت: اکنون باید برای تأمین همه اصول مصرح قانون اساسی و نیز حفظ و توسعه منافع ملی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی در کنار حاکمیت و دولت مستقر به اصل حفظ و تامین منافع ملی پایبند باشند چرا که با چنین رویکردی امکان ایجاد یک توافق برد - برد در داخل و خارج ایران به وجود خواهد آمد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: اینکه چه کسی یا چه دولتی برجام را دوباره احیا کند اصل نیست. طبق سخنان رهبری برجام اگر به نتیجه برسد می‌تواند وسیله‌ای برای حفظ منافع ملی باشد. وقتی رهبری کشور این نگاه را به برجام دارد بنابراین محل تسویه‌حساب سیاسی قرار دادن آن قطعاً‌ متناقض و متضاد با منافع ملی کوتاه و بلندمدت ایران است.

  • نویسنده :
  • منبع :