19 دی: مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کلاس‌های دانشجویان در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از کاردانی تا دکتری حضوری برگزار می شود که به دنبال آن امتحانات نیمسال آینده هم حضوری است.
محمدرضا آهنچیان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا در این زمینه افزود: ستاد ملی مقابه با کرونا تاکید کرده است که امتحانات به صورت حضوری برگزار شود، اما برخی از دانشگاه‌ها با توجه به ناگهانی بودن اعلام این تصمیم از سوی ستاد مقابله با کرونا و آمادگی نداشتن دانشجویان در زمان کوتاه برای شرکت در امتحانات حضوری، تصمیم گرفتند امتحانات را مجازی برگزار کنند.
وی ادامه داد: امتحانات دانشجویان درحال حاضر در حال برگزاری است و دانشگاه‌هایی که امکان برگزاری امتحانات به صورت حضوری را داشتند، امتحانات را حضوری و سایر دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار کردند.
به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز دوشنبه ۲۷ دی ماه در بخشنامه‌ای به همه دانشگاه‌ها جزییات حضوری شدن نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.
در این بخشنامه آمده است: با عنایت به مصوبه نشست ستاد از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان در تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۰ در خصوص حضوری شدن آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و نیز حاصل مذاکرات به‌عمل‌ آمده در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با حضور وزیر علوم در روز ۲۳ دی ۱۴۰۰ مستدعی است هماهنگی لازم برای اقدامات مرتبط با در نظر گرفتن همه شرایط و الزامات اختصاصی آن دانشگاه، مؤسسه آموزش عالی در اجرای مصوبه انجام شود.
براساس این بخشنامه، همه کلاس‌های آموزشی دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در تمامی مقاطع تحصیلی نیم سال دوم ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به‌صورت حضوری برگزار می شود.
استادان ارزشیابی مستمر داشته باشند
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره جلوگیری از تقلب در امتحانات مجازی دانشجویان نیز اظهار داشت: آن چه که در این زمینه می‌تواند اثربخش باشد، مراقبت استاد دانشگاه از پیشرفت دانشجو در طول نیمسال تحصیلی یا همان ارزشیابی مستمر است.
آهنچیان ادامه داد: اگر دانشجویی در امتحانات حضوری هم قصد انجام این رفتار ناهنجار را داشته باشد، می تواند انجام دهد. بنابراین استاد می تواند با کنترل کردن پیشرفت دانشجو در نیمسال تحصیلی به این موضوع پی ببرد.
مراجع قضایی  پیگیر شرکت‌های تقلب‌رسان به دانشجویان باشند
وی همچنین درخصوص برخی شایعات اخیر در خصوص تخلف استادان دانشگاه در شرکت در کلاس‌های مجازی به جای دانشجویان و تقلب رساندن به آنها در آزمون‌های مجازی توضیح داد: با اطمینان می گویم که هیچ استاد دانشگاه و اعضای هیات علمی در ایران  این کار را انجام نمی دهد.
آهنچیان افزود: شنیده شده که برخی از شرکت‌های بخش خصوصی پس از دریافت هزینه این کار را انجام می‌دهند که کنترل این موضوع در اختیار وزارت علوم نیست و توسط مراجع قضایی باید کنترل شود.
وی تاکید کرد: اگر استاد هر درس به دقت پیگیر وضعیت تحصیلی دانشجو در طول نیمسال باشد، جهش ناگهانی او را متوجه می‌شود و پس از بررسی می تواند به تقلب دانشجو پی ببرد.
مشکلات نقص فنی دانشجو در امتحانات مجازی
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه درباره مشکلات حضور دانشجویان در امتحانات این نیمسال به دلیل نقص فنی مانند قطعی اینترنت اظهار داشت: دانشجو باید در این خصوص با استاد توافق کند.
آهنچیان عنوان کرد: ممکن است برخی از دانشجویان نقص فنی را بهانه‌ای برای شرکت در آزمون اعلام کنند که راستی آزمایی این موضوع با خود استاد است و هیچ قانونی از سوی وزارت علوم در این خصوص وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: مشکلات دانشجویان در امتحانات به دلیل نقص فنی در برخی موارد مصداق دارد و در برخی موارد درست نیست که در نهایت تصمیم گیری با استاد درس است.
امکان حذف ترم برای دانشجویان مبتلا به کرونا
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره شرایط دانشجویان مبتلا به کرونا در امتحانات توضیح داد: دانشجویان کرونایی باید مستندات بیماری خود را به دانشگاه محل تحصیل ارائه دهند که اگر مستندات صحت داشت، موافقت می شود کل ترم یا هر تعداد از دروس به انتخاب دانشجو بدون احتساب در سنوات حذف شود.
آهنچیان خاطرنشان کرد: امکان امتحان مجدد بصورت متعارف صورت نمی گیرد و اگر مدارک و مستندات دانشجو کافی نباشد، حذف درس به منزله صفر محسوب می شود.

  • نویسنده :
  • منبع :