19 دی: مجید تخت روانچی سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه بحران سوریه راه حل نظامی ندارد، بر پایان اشغال آن تاکید کرد و گفت تمام نیروهای اشغالگر و ناخوانده خارجی باید بدون پیش شرط و تاخیر، خاک سوریه را ترک کنند.
مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد عصر چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره بررسی تحولات سیاسی سوریه، اظهار داشت: حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه چه از طریق اشغال بخش‌هایی از این کشور و چه با تجاوزات رژیم اسرائیل و تروریست‌ها همچنان نقض می‌شود.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد افزود: مشکلات و مصائب مردم سوریه در نتیجه اشغال، تجاوز و اعمال تحریم های غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا و کشورهای اروپایی همچنان ادامه دارد.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد در سال ۲۰۲۱، سوریه شاهد یک وضعیت نسبتا آرام و بازگشت تدریجی آوارگان و پناهندگان سوریه بود. موقعیت منطقه‌ای سوریه و روابط دوجانبه آن با برخی کشورها بهبود یافته است.
وی تاکید کرد در حالی که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد، اما نمی تواند بدون پایان دادن به اشغال آن، احیای حاکمیت و تمامیت ارضی و مقابله با تهدید تروریسم به پایان برسد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد در این راستا، تمامی نیروهای اشغالگر و ناخوانده خارجی باید بدون هیچ پیش شرطی یا تأخیر بیشتر خاک سوریه را ترک کنند.
تخت روانچی گفت شورا باید برگزاری نشست اخیر کابینه رژیم اسرائیل در جولان اشغالی سوریه و بیانیه مقامات این رژیم مبنی بر ساخت دو شهرک جدید در آنجا را به شدت محکوم  و رژیم اسرائیل را مجبور به پایان دادن به اشغال جولان سوریه کند.
وی تصریح کرد هرگونه اقدامی با هدف تغییر وضعیت حقوقی و جمعیتی جولان اشغالی سوریه باطل و فاقد اثر قانونی است.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: در فرایند سیاسی، ایران از تلاش‌های فرستاده ویژه دبیر کل در امور سوریه برای کمک به حل بحران سوریه حمایت می‌کند.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ما بار دیگر فعالیت های جدایی طلبانه و غیرقانونی در سوریه را رد کرده و هر گونه تلاش برای حمایت از این اقدامات غیرقانونی را محکوم می کنیم.
وی تاکید کرد که بحران سوریه باید به صورت مسالمت آمیز و بر اساس اصول حقوق بین الملل، به ویژه احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها حل و فصل شود.

  • نویسنده :
  • منبع :