19 دی: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان توضیحاتی درباره وضعیت خودروسازان داخلی و میزان نیاز کشور به واردات خودروی خارجی پرداخت.
لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت خودروسازان داخلی گفت: خودروی داخلی ما در واقع تولید داخل نیست، زیرا تمام قطعات آن از خارج وارد می‌شود و فقط در کشور فقط مونتاژ می‌شود.
به گفته این نماینده مجلس واردات خودرو به تولید داخل لطمه نمی‌زند، زیرا میزان نیاز کشور به خودرو ۲ میلیون در سال است تا عرضه و تقاضا مدیریت شود، ولی در داخل ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار خودرو در طول سال تولید می‌کنیم و به این ترتیب یک و نیم میلیون خودرو در سال کم داریم.  
حسینی کیا نماینده مجلس نیز معتقد است که واردات ۵۰ هزار خودرو که در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده فقط ۳ درصد نیاز بازار را تامین می‌کند و باز هم عرضه و تقاضا در بازار خودروی داخل فراهم نمی‌شود. برای تنظیم بازار راهی جز این نیست که به میزانی که نیاز داریم واردات را انجام دهیم.  
سیاهکلی با طرح این سوال که مگر چقدر می‌توانیم با شرایط تحریم خودرو وارد کنیم؟ پاسخ داد که نهایت آن ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو است که باز هم ظرفیت زیادی باقی می‌ماند. تولیدکننده داخل حتی اگر از تمام ظرفیت خود استفاده کند و یک و نیم میلیون خودرو هم در سال تولید کنند، یعنی تولید خود را دو برابر کنند باز هم ۵۰۰ هزار خودرو کم داریم.  
به گفته سیاهکلی واردات خودرو با تولید داخل مقابله نمی‌کند بلکه دست دولت را برای تنظیم بازار باز نگه می‌دارد. واردات خودرو درآمد ۱۰۰ هزار میلیاردی برای دولت در پی خواهد داشت. واردات خودرو به نفع دولت، تولید، تنظیم بازار، ایجاد رقابت و مصرف کننده است.
مجلس بر اساس مصوبه واردات خودرو اعلام کرده هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام نماید.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد که با واردات خودرو از ارز حاصل از صادرات استفاده می‌شود، ولی اصلا ارز از کشور خارج نمی‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع : باشگاه خبرنگاران جوان