19 دی: چند سالی است که بازار خرید و فروش موی طبیعی زنان و دختران جوان در کشور بسیار داغ شده و آگهی‌های این داد و ستد در صفحات مجازی مانند اینستاگرام و برنامه دیوار به چشم می‌خورد.
با مراجعه به مراکز مربوط به خرید و فروش موی طبیعی، شاهد ‌موهایی هستیم که دسته دسته و شاخه شاخه روی دیوار یا پشت ویترین‌ها آویزان شده‌اند و منتظر مشتری‌هایی هستند که آنان را پسند کنند.
شاید پشت هر دسته موی کوتاه شده قصه‌ای پنهان شده باشد و ناخود آگاه ببیننده را کنجکاو می‌‍‌کند که بداند داستان این دسته‌های مو چیست، پیش از این هر کدام از این‌ها متعلق به چه کسی بوده، چه شد که این موهای زیبا و بی‌نقص سر از مغازه‌ها در آوردند؟
برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ یکی از افراد فعال در زمینه خرید و فروش مو رفتیم و به گفت و گو پرداختیم تا بیشتر با این کسب و کار عجیب آشنا شویم.
موها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند تا خریداری شوند؟
تنها موهایی شانس خریده شدن را دارند که بلند، پرحجم و بدون مو خوره باشند. در نهایت معیار اصلی سلامت مو است و نباید رنگ شیمیایی داشته باشد و باید کاملا طبیعی باشد، بر همین اساس خریداران مو بیشتر به دنبال بیبی هیر یا همان موی بچه‌ها و دختران جوان هستند زیرا سالم و طبیعی است.

به همین خاطر سن فروشنده مهم است، هرچه سن کمتر باشد مو سالم‌تر و طبیعی‌تر است و هرچه سن بالاتر می‌رود آسیب‌های وارده به مو بر اثر موخوره، رنگ کردن و غیره بیشتر می‌شود و قاعدتا مشتری کمتری دارد.
کوتاهی موها در چه محلی انجام می‌شود؟
مراکز و سالن‌های آرایشی ما در شهرها و روستاهای مختلف وجود دارد که افراد برای کوتاهی و فروش موهای خود می‌توانند به آنجا مراجعه کنند و اکثر کوتاهی‌های مو به دلیل شرایط کرونا و مسائل بهداشتی در این سالن‌ها انجام می‌شود، اما گاهی هم پیش می‌آید که افراد به دلیل مشکلاتی که دارند امکان مراجعه به مراکز مربوطه را ندارند در چنین شرایطی آرایشگر به منزل این افراد می‌رود و با رعایت تمامی اصول بهداشتی کوتاهی مو را انجام می‌دهد.
کاربرد موهای خریداری شده چیست؟
اکثرا موها به منظور استفاده در آرایشگاه‌ها و مراکز زیبایی خریداری و آنجا برای اکستنشن و تولید کلاه گیس به کار گرفته می‌شود و برای اکستنشن موی طبیعی خیلی بهتر است زیرا بهتر رنگ باز می‌کند و خوب جواب می‌دهد.
حدود ۸۰ درصد این موها به کشورهای اروپایی صادر می‌شود و بخش خیلی کمی از آن در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بازار خرید و فروش موی طبیعی قیمت‌های ثابت وجود دارد اما از طرفی هم فضای رقابتی بین مراکز مختلف برقرار است که موجب می‌شود برای جذب افراد، قیمت‌های بهتری پیشنهاد بدهند.
مو بر چه اساسی قیمت گذاری می‌شود؟
موها بر اساس وزن و اندازه قیمت گذاری می‌شوند؛ ما موها را به صورت کیلویی خریداری می‌کنیم و قیمت هر یک کیلو مو حدود ۶۰۰ هزار تومان است، اگر بر اساس اندازه باشد موی بالای ۵۰ سانت را می‌خریم و قیمت آن از یک میلیون تومان شروع می‌شود و حداکثر قیمت ۱۰ میلیون تومان است. 
قیمت مو بر اساس اندازه و حجم آن است، هرچه مو بلندتر پرپشت تر باشد پول بیشتری هم پرداخت می‌شود، به همین دلیل موهای کوتاه به ندرت خریداری می‌شود چون به درد اکستنشن نمی‌خورد.
فروشنده‌های مو چه کسانی هستد؟
خیلی از افراد جامعه پیش از این نمی‌دانستند که می‌توانند از طریق فروش موهای خود پولی به دست بیاورند اما امروزه بازار این کار خیلی گرم شده و تبلیغات آن در فضای مجازی به چشم می‌خورد به همین دلیل بیشتر خانم‌ها از این موضوع اطلاع دارند، بر همین اساس آدم‌های مختلفی برای فروش مو به مراکز خرید و فروش آن مراجعه می‌کنند.

اکثرا کسانی که برای فروش موهای خود به مراکز ما مراجعه می‌کنند نیاز مالی دارند و مادرانی هستند که از روی اجبار و با کراهت این کار را انجام می‌دهند و موهای دختران خود را می‌فروشند،  گاهی در چنین شرایطی پیش آمده که به دلیل شرایط مالی مشتری‌ها از سود کار چشم پوشی کنیم و در صورتی که خیلی به پول این کار نیازداشته باشند به قیمت فروش خودمان موی آن‌ها را بخریم.
اما در این میان کسانی هم هستند که برای کوتاهی مو و زیبایی مراجعه می‌کنند و صرفا برای اینکه موی خود را دور نیندازند آن را می‌فروشند. بسیاری هم برای کسب درآمد موهای خود را بلند می‌کنند و به هر مرکزی که قیمت بالاتری بدهد آن را می‌فروشند.
  • نویسنده :
  • منبع :