19 دی: رییس انستیتو پاستور ایران گفت: این موسسه تحقیقاتی در تولید واکسن کرونا اقدامات بسیار شاخصی انجام داده است و در هفته آینده خبر بسیار مهمی در این زمینه به اطلاع ملت ایران رسانده می‌شود.
دکتر علیرضا بیگلری روز شنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز شیوع همه ‌گیری ویروس کرونا در کشور افزود: هفته آتی دل مردم ایران از  این موفقیت بزرگ جهانی شاد می شود، این موضوع از دستاوردهای ملی و افتخارات انستیتو پاستور ایران خواهد بود.
وی با یادآوری اینکه در روزهای آتی شاهد چاپ مقاله واکسن پاستوکووک خواهیم بود، افزود: کارآزمایی بالینی این واکسن در ایران در حد بسیار مطلوب انجام و همه ابعاد این واکسن شناخته شد.
رییس انستیتو پاستور ایران به استقبال خوب مردم از واکسن پاستوکووک اشاره کرد و اظهار داشت: ما با درخواست بسیار زیاد این واکسن مواجه هستیم. در این موسسه تحقیقاتی ۲ واکسن کرونا شامل پاستوکووک و پاستو کووک پلاس طراحی و تولید شده است.
بیگلری تاکید کرد: واکسن پاستوکووک تنها واکسن داخلی است که به کودکان هم قابل تزریق است.
وی به حجم تولید این واکسن ها اشاره کرد و گفت: حجم تولید واکسن براساس اعلام وزارت بهداشت انجام می شود. درخواست این وزارتخانه در شهریور ماه امسال این بود که انستیتو پاستور ایران تمام توان تولید را روی پاستوکووک بگذارد.
رییس انستیتو پاستور ایران افزود: فناوری تولید این واکسن کاملا در اختیار این موسسه تحقیقاتی است و از آن هم مهم تر کنترل کیفی واکسن در کشور انجام می شود.
بیگلری با یادآوری اینکه حجم تولید این واکسن می تواند چندین برابر ظرفیت فعلی افزایش یابد، گفت: با توجه به درخواست سایر کشورها و نتایج کارآزمایی بالینی بر اثربخشی و کارایی این واکسن صحه می گذارد.
وی تصریح کرد: برای افزایش تولید واکسن نیاز به توسعه و تامین دستگاه ها و تجهیزات است و ما در انتظار ورود تجهیزات جدید هستیم تا توان و ظرفیت تولید را افزایش دهیم.
تجهیز انستیتو پاستور ایران به آخرین دستگاه ها برای ارزیابی جهش های ویروس کرونا
رییس انستیتو پاستور ایران از تجهیز این موسسه تحقیقاتی به آخرین روش ها و دستگاه ها برای ارزیابی جهش های ویروس کرونا خبر داد و افزود: دستگاه‌های توالی یاب از جمله دستگاه های ارزیابی جهش ویروس کووید۱۹ است که با کیفیت مناسب و در تعداد بالا در اختیار این مجموعه قرار دارد.
بیگلری یادآور شد: در ابتدا دستگاه های بسیار محدودی برای تعیین جهش ویروس کرونا در این مجموعه وجود داشت اما امروز با افتخار می توان گفت که این موسسه مجهز به آخرین روش ها و دستگاه برای ارزیابی جهش های ویروسی کرونا است.
وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا در کشور  این مجموعه در کنار همه مسوولیت ها، وظیفه تعیین جهش ویروس کووید ۱۹ را هم برعهده گرفت که این وظیفه با همکاری سایر دستگاه ها انجام می شود.
رییس انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: دستگاه توالی یابی ژنوم از جمله دستگاه هایی بود که در این مجموعه موجود نبود که امروز دستگاه های توالی یاب متعدد، سریع و بسیار با کیفیت در اختیار این مجموعه است.
بیگلری اظهار داشت: ابزاری که در ابتدای کار آرزوی آن را داشتیم، امروز در آزمایشگاه مرجع کشوری کووید ۱۹ در این مجموعه فعال است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر وظیفه تشخیص جهش ویروس کووید۱۹ با تکیه بر دانش بومی و جوانان تحصیلکرده ایرانی حتی در دورترین شهرها هم انجام می شود.
رییس انستیتو پاستور ایران نیروی انسانی تحصیلکرده را سرمایه بسیار بزرگی اعلام کرد و گفت: اهمیت نیروهای متخصص در شرایط بحرانی مانند دوران شیوع کرونا مشخص شد و اگر این نیروها را نداشتیم و دانش فنی در کشور وجود نداشت، پیش بینی می شد که در ماه های اول صدها هزار نفر به علت ابتلا به این بیماری فوت کنند.
ظرفیت برای تولید انواع کیت های تشخیصی کرونا در کشور فراهم شد
بیگلری در ادامه این نشست خبری به تولید انواع کیت های تشخیصی اشاره و تاکید کرد: ظرفیت های لازم برای تولید انواع کیت های تشخیصی کرونا اعم از پی سی آر، تست سریع آنتی ژن در کشور فراهم شده است.
وی اظهار داشت: کار مهمی که در روزهای اول بروز بیماری کرونا انجام شد، فراخوان تولید کیت تشخیصی کرونا در کشور بود که این اقدام با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت تحقیقات وزارت بهداشت انجام شد.
رییس انستیتو پاستور ایران با یادآوری اینکه با این اقدام کیت های اولیه توسط محققان ایرانی ساخته شد، تاکید کرد: این محموعه در آن روزهای سخت کمک کرد تا تحقیق و توسعه در این زمینه با روند مناسبی ادامه پیدا کند و به نتیجه برسد.
بیگلری ادامه داد: ما از اردیهشت ماه سال ۱۳۹۹ اولین کیت های ایرانی را در کشور داشتیم و از خرداد و تیر گذشته تقریبا نیازی به ورود این محصول از خارج کشور نداشتیم.
تعداد آزمایشگاه های تشخیص کرونا به بیش از ۵۰۰ مورد رسید
رییس انستیتو پاستور ایران به افزایش تعداد آزمایگاه های تشخیص کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: کشور در سخت ترین و اوج تحریم تعداد این مجموعه افزایش یافت و در حال حاضر این تعداد  به حدود ۵۰۰ آزمایشگاه شامل دولتی، خصوصی، عمومی دولتی و خیریه، رسیده است.
بیگلری ادامه داد: در زمان بروز بیماری کرونا در کشور سه آزمایشگاه وجود داشتند که امکان شناسایی ویروس کرونا را داشتند که این مجموعه ها شاما انستیتو پاستور ایران آزمایشکاه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران و آزمایشکاه لبیمارستان مسیح دانشوری بود.
وی افزود: در خارج از این مجموعه ها امکان شناسایی ویروس در کشور وجود نداشت و در قدم اول وزارت بهداشت کمیته تشخیص آزمایشگاهی کووید ۱۹ با محوریت انستیتو پاستور ایران راه اندازی شد.
رییس انستیتو پاستور ایران یادآور شد: در کنار این مجموعه و دستگاه ها از جمله آزمایشگاه جامع سلامت کشور، مرکز مدیریت بیماری کشور، اداره کل وزارت بهداشت که در این کار دخیل بودند، قرار گرفتند.
بیگلری ادامه داد: در روزهای اول اصرار بر این بود که از آزمایبش آنتی بادی استفاده شود که روش کاملا نادرستی بود که برخی از کشورها از این روش استفاده کرده بودند. تست های آنتی بادی زمانی مثبت می شوند که فرد دیگران را آلوده کرده و خودش هم در حال بهبودی است، اما اصرار کمیته تشخیص آزمایشگاهی کووید ۱۹ بر این بود که تست های تشخیصی پی سی آر در کشور راه اندازی شود.
وی به آموزش کادر دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: پروتکل تدوین شده در اختیار این افراد قرار گرفت و در کنار آن تامین کیت های تشخیصی بر عهده این مجموعه بود تا کیت های تشخیصی در اختیار دانشگاهای علوم پزشکی سراسر کشور قرار گیرد.
رییس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت تولید واکسن پاستوکووک اظهار داشت: واکسنی که تولید شد، نتیجه آن را دنیا دید؛ کوبا جزو کشورهای اول و دوم دنیاست که توانسته با واکسن هایش جلوی مرگ و میر را در کووید نیز بگیرد که کاملا قابل استناد است. درباره مشارکت ایران و کوبا در تولید این واکسن هر روز که جلو می رویم هر دو طرف معتقدیم که انتخاب بسیار درستی داشتیم که اثرات آن را می بینید و نتایج کارآزمایی را هم دیدیدم که چند هفته آتی شاهد  چاپ مقاله اش در بالاترین جای ممکن خواهید بود. زیرا کارآزمایی ها در کشورمان به قدری درست انجام شد که تمام زوایای تاثیر واکسن و عوارضش درآمد.
بیگلری تاکید کرد: همه فرایند تولید واکسن در ایران قابل انجام است و با توجه به مشارکت مستقیم هر دو کشور در تولید، برای افزایش حجم تولید نیاز داریم که تجهیزات جدید داشته باشیم که این موضوع نیازمند زمان و تامین ارز است‌. در برخی مواقع به دلیل بروکراسی های موجود تامین ارز با تاخیر صورت می‌ گیرد و به همین دلیل مجبوریم برای اینکه به نیاز کشور برسیم برخی مواد اولیه را از کوبا بگیریم. بر اساس قرارداد موجود اولویت تامین نیاز دو کشور است. با ورود ماده اولیه، امکانات همه کارها در ایران وجود دارد و ما فقط منتظریم تجهیزات وارد شود تا حجم تولید افزایش یابد. آرزو می‌ کنم کشور حمایت ارزی بیشتری از این واکسن انجام دهد، اما باید قبول کنیم حمایت ارزی در هیچ کشوری در حد وزارت بهداشت نمانده است یعنی اگر کشور دیگری واکسن تولید کرده است، کل ساختار پشت تولید آمدند. تمام ابزار فنی و سلول اصلی واکسن پاستوکووک را داخل کشور داریم. با توجه به چاپ مقاله استقبال از این واکسن افزایش هم خواهد داشت. با توجه به میزان ارز تامین شده، اینکه تا همین جا هم واکسنی با این کیفیت تقدیم مردم کردیم، یک شاهکار بوده است.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت بیماری هاری در کشور گفت: هاری سالانه حداقل ۷۰ هزار مرگ را در دنیا ایجاد می کند. باتوجه به اینکه آزمایشگاه مرجع کشوری در انستیتو پاستور ایران قرار دارد و باتوجه به اینکه برنامه پایش کشوری از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت انجام می شود، معمولا در چند سال اخیر تعداد مرگ و میر در ایران برای این بیماری کمتر از انگشتان دو دست بوده و کمتر از ۱۰ نفر مرگ و میر داشتیم که موفقیت بسیار بزرگی برای ایران است که تعداد مرگ و میر کشور ناشی از هاری تک رقمی است. با توجه به اینکه ایران به عنوان مرجع در این زمینه شناخته می شود، تاکنون روند بسیار موفقی در کنترل هاری داشتیم و در سال های اخیر هم تعداد مرگ ناشی از هاری نسبت به سایر کشورها بسیار ناچیز بوده که نتیجه یک تلاش ریشه دار در کشور است که به بار نشسته است.
یکی از شاخصه های مهم کرونا ناشناخته بودن آن است
رییس انستیتو پاستور ایران در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال دست ساز بودن ویروس عامل کووید۱۹، گفت: باید توجه کرد که یکی از شاخصه های مهم کووید۱۹ ناشناخته بودنش است. واقعا تمام علوم بشری را به ویژه در حیطه علوم پزشکی و زیستی به چالش کشید. اصلا شروع این بحران که چگونه شروع شد و پیش رفت و چرا اینگونه رفتار می کند و چرا ژنوم و ماده ژنتیکی آن ثبات ندارد، همه بحث هایی است که ساعت ها نیاز به بحث دارد، اما فکر می کنم همانطور که شروعش غیرمنتظره بود، ممکن است پایان غیرمنتظره ‌ای هم داشته باشد، شاید حوادث امیکرون و بعد از امیکرون بهتر بتواند بگوید که چه اتفاقی می افتد. وقتی که کل این پدیده ها را کنار هم بگذاریم،
بیگلری ادامه داد: شاید یک روز بتوانیم قضاوت کنیم که آیا این مداخله انسان در ژنوم ویروس بود و دست ساز بود یا به طور طبیعی ایجاد شده است. طبق اطلاعات کلی که بنده به عنوان یک متخصص ژنتیک دارم، برای بشریت خیلی زود است که بتواند قاطعانه در این باره اعلام نظر کند و بگوید این ویروس طبیعی بوده یا دست ساز. باید توجه کرد که ویروس ها سال ها طول کشیده که به تکامل رسیدند و کوچک ترین تغییر در ژنوم ویروس آنها را مساعد می کند که تغییرات و جهش های بیشتری در ژنوم داشته باشد. اما فعلا شواهد کافی برای پاسخ به این سوال که دست ساز بوده یا خیر، وجود ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع :