19 دی: دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به افزایش چشمگیر قیمت اونس جهانی طلا طی از روز چهارشنبه و در پی حمله روسیه به اوکراین، از افزایش قیمت سکه و طلا در بازارهای داخل نیز خبر داد اما تاکید کرد این افزایش قیمت در داخل کمتر از حد تصور بوده است.
نادر بذرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته حاکم بر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت تا روز چهارشنبه تغییر خاصی در اونس جهانی طلا وجود نداشت و در مجموع حدود چهار دلار افزایش دیده می‌شد اما از روز چهارشنبه به بعد، موضوع حمله روسیه به اوکراین و اخبار سیاسی در سطح دنیا سبب شد بازارهای جهانی تحت تاثیر قرار گیرد و  هر اونس طلا حدودا ۳۵ دلار افزایش قیمت را تجربه کند (تا دیروز/ پنجشنبه اونس جهانی طلا تا ۱۹۴۰ دلار هم بالا رفت اما در حال حاضر/جمعه حدود ۱۹۱۲ دلار ثبت شده است).
دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: بر این اساس انتظار می‌رفت که سکه و طلا در بازارهای داخلی نیز تحت تاثیر این افزایش قیمت اونس جهانی طلا، روند صعودی با شیب تندی را تجربه کند اما با توجه نبود تقاضا در طول هفته و ثبات قیمت‌ها و همچنین نوسانات حداقلی در بازار ارز داخلی، بازار سکه و طلا افزایش قیمت چشمگیری به نسبت افزایش قیمت اونس جهانی نداشت و تاثیر حداکثری نداشت.  
امسال بازار سکه و طلا، رونق هرساله اسفند ماه را ندارد
وی خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه در ماه پایانی سال هستیم اما همچون سنوات گذشته که در ماه اسفند بازار سکه و طلا با افزایش تقاضا روبرو می‌شد و معاملات در بازار سطح بالایی داشت، امسال این اتفاق نیافتاده و کسب‌وکاری که در سال‌های گذشته شکل می‌گرفت امسال وجود ندارد. بنابراین قیمت‌ سکه و طلا در حال حاضر در ثبات نسبی خوبی قرار گرفته اما همچنان تقاضا در بازار سکه و طلا کاهشی است و بطور کلی خریدار و فروشنده در بازار کم است؛ همه به دنبال این هستند تا نتایج مذاکرات برجامی مشخص شود. همچنین اخبار روسیه نیز در این موارد تاثیرگذار بوده است و انتظار برای مشخص شدن وضعیت ثبات قیمت‌ها یا کاهش/افزایش قیمت سکه و طلا وجود دارد.
این عضو هیات اتحادیه طلا وجواهر تهران تاکید کرد: با وجود همه این اتفاق‌های اخیر اما با توجه به اینکه قیمت‌ سکه و طلا طی یک ماه اخیر در ثبات نسبی قرار گرفته‌ و همچنین باتوجه به اینکه افزایش قیمت اونس جهانی تاثیر چندان قابل توجهی در بازارهای داخلی ما ایجاد نکرد، می‌توان این نوید را به مردم بدهیم که اکنون می‌توانند معاملات خود را در رابطه با خرید مصنوعات طلا و سکه انجام دهند. احتمالا با توجه به اخبار سیاسی- اقتصادی به دید بنده نهایتا مابین دو تا پنج درصد نوسان (افزایش یا کاهش) قیمت‌ها را داشته باشیم.
حباب سکه شدیداً کاهش یافت و بی‌سابقه شد
بذرافشان در رابطه با تغییرات قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نسبت به ابتدای هفته، تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، تا روز چهارشنبه، تغییرات خاصی در قیمت سکه و طلا نداشتیم؛ تنها حدود ۷۰ هزار تومان افزایش قیمت سکه، ۵۰۰۰ تومان افزایش قیمت هر مثقال طلا ۱۷ عیار و ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار نسبت به ابتدای هفته ایجاد شده بود، اما از روز چهارشنبه به بعد حمله روسیه به اوکراین، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد.
دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران از کاهش بی‌سابقه حباب سکه خبر داد و گفت: این هفته حباب سکه کاهش بسیار کاهش یافت و به حداقل میزان خود رسید. در حال حاضر حباب هر قطعه سکه حدودا ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد که در چند ماهه گذشته بی‌سابقه بوده است.
وی در رابطه با آخرین قیمت‌های معاملاتی سکه و طلا در پایان هفته و تغییرات آن‌ها نسبت به ابتدای هفته اظهار کرد: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با حدود ۱۲۵ هزار تومان افزایش به ۱۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان و سکه تمام قدیم با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی در پایان هفته به ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسیده‌اند. نیم سکه و ربع سکه نیز پس از افزایش قیمت‌ها به ترتیب شش میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سه میلیون و ۷۷۰ هزار تومان در پایان هفته قیمت دارند و بدین ترتیب هریک نسبت به ابتدای هفته ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. سکه‌های یک گرمی نیز با افزایش ۳۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته، دو میلیون و ۳۲۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است.
دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: همچنین قیمت هر مثقال طلای آب شده (۱۷ عیار) که مبنای معاملات طلا است، در این هفته ۱۳۰ هزار تومان بالا رفته و به پنج میلیون و ۲۸۵ هزار تومان رسیده است. در نهایت هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان هفته به قیمت یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان دادوستد شده و براین اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار به نسبت ابتدای هفته با افزایش ۲۸ هزار تومانی قیمت مواجه شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :