19 دی: سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری موضع ایران را در مورد جنگ اخیر منصفانه و محتاطانه‌ دانست و گفت: ایران با جنگ مخالف اما در عین حال نگران گسترش ناتو به شرق است.
کمال‌الدین سجادی در گفت‌وگو با ایرنا در تحلیل جنگ روسیه و اوکراین، چشم اندازها و علل و عوامل آن، گفت: اتفاق اخیر در اوکراین دور از انتظار نبود. با توجه به کودتای زردی که در سال ۲۰۱۴ در اوکراین اتفاق افتاد و طی آن غربگرایان کنترل اوضاع را در دست گرفتند و با توجه به زمزمه‌هایی که در مورد عضویت اوکراین در ناتو وجود داشت، روسیه خطر گسترش ناتو به شرق را متوجه شد و طبیعی است که آن کشور در تحلیل خود از اوضاع، به این نتیجه رسیده باشد که امنیت روسیه در گرو کاهش خطر ناتو از کانال اوکراین است.
دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان افزود: عضویت اوکراین در ناتو اولا باعث می‌شد که تسلیحات غربی به فراوانی وارد آن کشور شود و از طرفی مرزهای ناتو بیش از همیشه به سمت روسیه گسترش یابد. در حالی که بر اساس توافقاتی که روسیه با غرب بعد از فروپاشی شوروی داشت، کشورهای استقلال یافته نباید عضو ناتو می‌شدند. با این رویکرد می‌شد پیش بینی کرد که سلاح‌های ناتو به راحتی به سمت مسکو نشانه‌گیری شوند لذا روسیه بر مبنای این آینده‌نگری تلاش می‌کند مانع از هجمه احتمالی غربی‌ها شود.
وی اقدام روسیه در حمله به اوکراین را عملی پیشگرانه و دفاع از خود تعبیر کرد و یادآور شد: این عمل اقدامی در برابر زیاده‌خواهی‌های اروپایی‌ها، ناتو و ایالات متحده آمریکا و ایستادگی در مقابل این رویکرد غرب بود. البته هیچ انسان آزاده و منصفی با جنگ موافق نیست و آن را تایید نمی‌کند، چون در جنگ‌ها تنها نظامی‌ها درگیر نیستند بلکه آسیب آن به مردم عادی، کودکان، زنان و غیرنظامیان هم می‌رسد.
سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد این اتفاق را منصفانه و محتاطانه‌ دانست و عنوان کرد: در جنگ زیرساخت‌ها تخریب می‌شوند، منتهی برخی مواقع جنگ اجتناب‌ناپذیر می‌شود. ایران با جنگ مخالف  اما در عین حال نگران گسترش ناتو به شرق است. 
سجادی اضافه کرد: گرچه موضع رسمی ما در همه اتفاقات جهان مانند آنچه در اوکراین حادث شده است، انتخاب گفتگو و دیپلماسی است، اما بدیهی است که ما نسبت به غرب خوشبین نیستیم.
وی با بیان اینکه اولویت ما در هر اتفاقی منافع ملی خودمان است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای این ظرفیت را دارد که با دو سوی درگیری گفت‌وگو کند و در حد امکان از آسیب‌هایی که بر این اتفاق مترتب است بکاهد.
این فعال سیاسی اصولگرا با ذکر این نکته که استفاده از ابزار گفت‌وگو و دیپلماسی خسارت را برای هر دو طرف کاهش می‌دهد، گفت: رییس جمهوری اوکراین از دوستان غربی خود طلب کمک کرد، اما آن انتظاری که اوکراینی‌ها از کشورهای اروپای غربی و آمریکا داشتند، برآورده نشد. آنها تنها کاری که کردند، تحریم‌هایی را برای روسیه در نظر گرفتند و سقف واکنش آنها در حد محکوم کردن حمله روسیه بود. این موضوع و رویکردهایی که آمریکا در در افغانستان، سوریه و دیگر کشورها داشته نشان داد که اتکا صدردصدی به آنها خطای استراتژیک است و این رفتار آمریکا در دنیای عرب هم تحلیل‌ها و واکنش‌هایی را به دنبال داشت و معتقد شده اند نباید به آمریکا تکیه کرد.
وی خاطرنشان کرد: اتفاق اوکراین نشان داد که آمریکا در روزهای بحرانی و حساس دوستان خود را تنها می‌گذارد. این درس بزرگی برای برخی از کشورهای منطقه و حتی مورد خوبی برای عبرت گرفتن برخی از جریان‌های فکری داخل کشور خودمان است. برخی افراد لیبرال و کسانی که به غرب علاقه‌مندند، اعتقاد دارند ایران می‌تواند و باید روی روابط دوستانه با آمریکا حساب کند اما اکنون که آمریکا اوکراینی‌ها را تنها گذاشته، این افراد عبرت می‌گیرند که نباید با ریسمان پوسیده آمریکا و غرب به چاه رفت. 


  • نویسنده :
  • منبع :