19 دی: سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای توزیع عادلانه یارانه ها، گفت: پرداخت یارانه با همان مبلغ کنونی ادامه می یابد. بانک اطلاعاتی به‌روز می شود و ممکن است افرادی به این لیست اضافه شوند و افرادی با درآمد بالاتر حذف شوند. نگاه دولت به یارانه غیرنقدی یا پنهان این است که افراد پرمصرف در این زمینه یارانه بیشتری می گیرند، پس دولت اصلاح این یارانه را پیشنهاد داد و مجلس باید تصمیم نهایی را بگیرد.
علی بهادری جهرمی در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با بیان اینکه در پنج ماهه ابتدای کار دولت، ۱۵ سفر انجام شده است، اظهار کرد: فردا سفر شانزدهم انجام می شود و رییس جمهور مهمان مردم گلستان خواهد بود. این سفرها با هدف حل مسایل کشور و همچنین حضور در میان مردم و شنیده شدن حرف آنها است‌.
وی افزود: بیش از۱۲۰۰ ساعت جلسه درباره این سفرهای استانی با حضور استانداران و مسئولان ملی برگزار شده است‌.۳۸۹۲ پروژه در این جلسات پیشنهاد شده است که در جلسات مختلف کارشناسی با حضور مقامات استانی و ملی بررسی شده است و ۱۷۹۷ طرح تصویب شده است. پس از این سفرها، رییس جمهور ۱۷۰ دستور برای پیگیری حل مشکلات استانها صادر کرده اند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: بودجه و زمان بندی اجرای پروژه ها مشخص شده است. طرح ها مطابق زمان بندی در حال اجراست و تخصیص بودجه ها تقریبا صددرصد انجام شده است‌.
وی با بیان اینکه رییس جمهور وسواس دارد که اقدام برای اجرای طرح های کشور طولانی نشود، تصریح کرد: رییس جمهور تایید دارد برای حل مشکلات الان کشور نباید برنامه هشت ساله داشت بلکه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشت‌. برای رفع فقر و اشتغال زایی و توانمندسازی  وزیر رفاه در دولت متولی شده است. وزیر باید برنامه خود را در این زمینه به دولت ارائه دهد. البته برنامه ریزی در این زمینه هم نباید عجولانه شود. برخی برنامه ها در این حوزه توسط کمیته امداد در حال اجراست ولی برنامه جامع نیز تهیه می شود.
وی درباره میزان آزادسازی سواحل گفت: ۹۹ درصد از آزادسازی سواحل از سوی دستگاه های حاکمیتی انجام شده و حدود۹۰۰ متر باقی مانده است. از نظر دولت این طرح به صورت موفق در۲۰ روز  اجرا شده است. دیگر مجوزی برای تصرف سواحل از سوی دولت صادر نمی شود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت باور دارد که موفقیتش مشروط به همراهی مردم است، اظهار کرد: وزیر کشور جلساتی برگزار کرده تا برنامه مناسبی برای بهره برداری مردم از این سواحل انجام شود. وظیفه هر دستگاه هم مشخص شده است. وزیر کشور نیز برنامه خود را به دولت ارایه می کند.
کسانی که سفر می روند باید دوز سوم را زده باشند
وی در ادامه درباره اقدامات دولت برای واکسیناسیون گفت: نگاه دولت این است که برای حل بحران ملی به تنهایی موفق نمی شود و به کمک مردم و سایر دستگاه ها نیاز دارد. همچنین دولت سعی دارد در هر مشکلی راهکار و پاسخ جامعی داشته باشد البته به سایر مسایل هم توجه دارد. رتبه ما در گذشته در واکسیناسیون پایین تر از میانگین جهانی بوده این اما از ابتدای کار دولت سیزدهم، در واکسیناسیون در حدود میانگین جهانی هستیم حتی در مقطعی در رتبه اول بوده ایم. اکنون با همکاری مردم، پیک اُمیکرون کشور از میانگین جهانی پایین تر است.
پرداخت یارانه با همان مبلغ کنونی ادامه می‌یابد
وی درباره برنامه دولت برای توزیع عادلانه یارانه ها، گفت: پرداخت یارانه با همان مبلغ کنونی ادامه می یابد. بانک اطلاعاتی به‌روز می شود و ممکن است افرادی به این لیست اضافه شوند و افرادی با درآمد بالاتر حذف شوند. نگاه دولت به یارانه غیرنقدی یا پنهان این است که افراد پرمصرف در این زمینه یارانه بیشتری می گیرند، پس دولت اصلاح این یارانه را پیشنهاد داد و مجلس باید تصمیم نهایی را بگیرد. نظر دولت درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ آمده است. الان مباحث، بیشتر درباره شیوه جایگزین کردن ارز ترجیحی است‌. در این زمینه باید بین دولت و مجلس تفاهمی حاصل شود.
سخنگوی دولت در ادامه درباره عادلانه شدن حقوق ها بیان کرد: نظام پرداخت حقوق ها عادلانه نیست اما اصلاح آن در چارچوب قوانین ممکن نیست. الان تخلفی در پرداخت انجام نمی شود اما این نظام عادلانه نیست. کمیته ای تشکیل شده است و اصلاحاتی در حال انجام است و باید با یک شیب به سمت اصلاح نظام پرداخت رفت که به کمک مجلس نیاز است. این اصلاحات در سال آینده به تدریج انجام می شود.
بهادری در زمینه برنامه دولت در زمینه سیاست خارجی، اظهار کرد: دولت نگاه متوازن به همه کشورها دارد. امروز شاهد توسعه صادرات غیرنفتی از طریق همین همکاری با کشورهای منطقه و همسایه هستیم . در زمینه فروش نفت و بازگشت ارز آن در شرایط خوبی هستیم. ارتباط با کشورهای همسایه به خنثی سازی تحریم ها کمک کرده است.
وی با اشاره به اقدام دولت در زمینه صدور مجوزهای کسب و کار، تصریح کرد: این روند الکترونیکی و سامانه محور شده است و همه دستگاه‌ها در حال اتصال به سامانه ملی هستند البته شاید برخی دستگاه ها به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. سرعت حرکت در این چند ماه قابل قبول بوده است.
بهادری با اشاره به رویکرد دولت برای تفویض اختیار به مراکز گفت: همانطور که در زمان بلایای طبیعی همه اختیارات در اختیار استاندار قرار می گیرد، دولت این نگاه را دارد که در مسایل اقتصادی و اجتماعی و سایر مسایل هم اختیارات بیشتری به استان ها داده شود.
وی در پایان گفت: نگاه دولت این است که در سریعترین زمان ممکن، زمان بندی لازم برای رفع فقر و عادلانه شدن نظام پرداخت را تهیه کند.

  • نویسنده :
  • منبع :