19 دی: بر اساس اعلام وزارت خارجه دولت دموکرات جو بایدن، ماهانه دو میلیون دلار از جیب مالیات دهندگان آمریکایی برای محافظت از دو سیاستمدار تندرو جمهوریخواه دولت دونالد ترامپ و از عاملان ترور سردار قاسم سلیمانی هزینه می‌شود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه به وقت محلی در گزارشی نوشت وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که برای محافظت ۲۴ ساعته از مایک پاپمپئو وزیر خارجه سابق و برایان هوک نماینده ویژه ایران در دولت دونالد ترامپ که "با تهدید های معتبر از سوی ایران مواجه هستند" ماهانه دو میلیون دلار هزینه می کند.
این وزارتخانه در گزارشی به کنگره گفت که هزینه حفاظت از پمپئو و برایان هوک، از ماه اوت ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۳.۱ میلیون دلار بوده است.
پمپئو و هوک کارزارفشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران را رهبری و هدایت می کردند و گزارش وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که طبق ارزیابی اطلاعاتی، تهدیدها علیه این دو فرد پس از پایان فعالیت در دولت ترامپ، ادامه دارد و می‌تواند تشدید شود.
دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا، طبق روال برای پمپئو پس از پایان فعالیت به عنوان وزیر خارجه این کشور، ۱۸۰ روز محافظت امنیتی درنظر گرفته است. اما این محافظت بارها برای یک دوره ۶۰ روزه توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه دولت دموکرات آمریکا تمدید شده است.
 وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است دلیل تمدید محافظت از پمپئو  وجود یک تهدید جدی و معتبر از سوی یک قدرت خارجی یا عامل یک قدرت خارجی به دلیل وظایف انجام شده از سوی پمپئو در زمان فعالیتش در وزارت خارجه است.
برایان هوک نیز که همراه با پمپئو اغلب چهره علنی اعمال تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران بود، پس از پایان خدمتش در دولت آمریکا، تمهیدات امنیتی مشابه پمپئو دریافت کرده است. از زمان پایان کار هوک، بلینکن هر ۶۰ روز این تمهیدات امنیتی را برای او تمدید کرده است.
بر اساس این گزارش، دوره جاری محافظت ۶۰ روزه از این دو مقام سابق آمریکا به زودی منقضی می شود و وزارت امور خارجه به همراه مدیر اطلاعات ملی باید تا ۱۶ مارس در خصوص تمدید این محافظت ها تصمیم گیری کنند.
مقامات فعلی آمریکایی مدعی هستند در مذاکرات هسته ای در وین، تهدیدها علیه این دو فرد مطرح شده است.
پیش از این، شبکه خبری سی بی اس نیوز آمریکا گزارش داد دولت جو بایدن برای برایان هوک و مایک پمپئو، مقامات سابق دولت دونالد ترامپ و از عاملان ترور سردار سلیمانی تدابیر ۲۴ ساعته امنیتی اندیشیده است.
بر اساس گزارش شبکه خبری سی بی اس نیوز، گزارش ارائه شده از سوی وزارت خارجه آمریکا به کنگره این کشور در ماه ژانویه ۲۰۲۲ نشان می دهد که این وزارتخانه معتقد است  مایک پمپئو وزیر خارجه سابق و برایان هوک مسوول امور ایران در دولت ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا با تهدید جانی مواجه است.
صبحگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی در حمله نیروهای آمریکایی‌ در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله همراه با سلیمانی، ابومهدی المهندس، فرمانده حزب الله عراق و قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از رزمندگان عراقی به دستور مستقیم دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده به شهادت رسیدند.
روزنامه انگلیسی گاردین مرداد ماه ۱۳۹۹ نوشت: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، از ماه ها پیش از ترور سردار قاسم سلیمانی، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را به این اقدام تشویق و ترغیب کرده است.
به نوشته سیمون تیسدال در نسخه گاردین، پمپئو پیشینه تاریکی از پیگیری بدترین تکانه ها را در صحنه سیاسی ایالات متحده دارد و ترور ماه ژانویه (۱۳ دی ۹۸) ژنرال قاسم سلیمانی را با گفتن این سخن که وی تهدید فوری برای منافع ایالات متحده بوده، توجیه کرد.
این در حالیست که اگنس کالامارد بازرس سازمان ملل متحد در ماه جاری (ژوئیه) با غیرقانونی خواندن این اقدام، اعلام کرد که هیچ مدرک و سندی برای اثبات این ادعای پمپئو وجود ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع :