19 دی: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از زمان سحر تا افطار در یک فاصله طولانی، فعالیت سیستم گوارشی کم می‌شود و با فرا رسیدن زمان افطار، تغییراتی در بدن به وجود می‌آید که باید با کمک تغذیه آن را به درستی تنظیم کرد.
زهرا عبداللهی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شروع افطار با نمک و آب جوش، بدن را آماده دریافت مواد غذایی دیگر می کند، پس از آن استفاده از یک لیوان شیر همراه با خرما، کشمش و عسل بسیار مناسب است و می تواند قندی را که بدن لازم دارد از منابع طبیعی دریافت و جبران کند.
وی اظهار داشت: نوشیدنی های بسیار خنک به ویژه نوشیدنی های گازدار و چای داغ نه تنها کمکی به روزه دار نمی‌کند بلکه عطش وی را نیز بیشتر می‌کند، ممکن است مصرف شیر برای برخی افراد مضر باشد، استفاده مخلوطی از آب و آب میوه تازه  یا سوپ رقیق جو با ترکیب سبزیجات مختلف و غلات برای شروع افطار مناسب هستند.
عبداللهی ادامه داد: استفاده از شیربرنج و فرنی یا نان سنگک به همراه پنیر و گردو هم برای افطار مطلوب بوده و آرام خوردن غذا و افراط نکردن در مصرف این مواد غذایی باید مورد توجه قرار گیرد.  
وی اضافه کرد: مصرف سبزیجات علاوه بر اینکه از خشکی مزاج جلوگیری می‌کنند، به تدریج آب مورد نیاز بدن را در طول روز تامین می‌کند. منابع حاوی فیبر چون غلات، حبوبات، انواع سالادها و سبزیجات تازه که با روغن زیتون و آب لیموی تازه تهیه شده‌اند برای تامین ریزمغذی‌ها و حفظ طراوت و شادابی در هنگام روزه‌داری مفید هستند.
وی تصریح کرد: نوجوانان روزه‌دار باید ازمصرف زیاد مواد قندی و شیرین در وعده سحری پرهیز کنند چون مصرف این مواد سبب افت قند خون شده و توانایی یادگیری آنها را در طول روز کاهش می دهد.
عبداللهی ادامه داد: نوجوانان علاقه خاصی به خوردن انواع هله هوله ها و مواد غذایی کم ارزش دارند که فقط پر کننده معده هستند و بخصوص در روزه‌داری نباید مصرف شوند، از منابع غذایی آهن و روی، ویتامین A و ویتامین B۱۲ از جمله انواع گوشت، حبوبات، تخم مرغ، شیر و لبنیات، انواع خشکبار و مغزها که در رشد و خون سازی نقش دارند، در ایام روزه داری به مقدار کافی مصرف کنند.
به گفته وی، در ماه رمضان فرصت کافی برای تامین مایعات بدن به میزان لازم وجود ندارد بنابراین به منظور پیشگیری از عواقب کم آبی در این ایام، برای کمک به کلیه‌ها برای تصفیه خون از مواد زائد، مصرف کافی آب و مایعات در فاصله افطار تا سحر توصیه می‌شود.
عبداللهی اظهار داشت: افرادی که کلیه‌های سنگ ساز دارند برای روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند و برای بیماران دیالیزی روزه گرفتن ممنوع است.

  • نویسنده :
  • منبع :