19 دی: رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که طبق مصوبه مجلس در بودجه ۱۴۰۱، نباید قیمت دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی نسبت به شهریور پارسال افزایش پیدا کند.
حسینعلی شهریاری در توضیح جلسه امروز کمیسیون بهداشت و درمان برای بررسی پیامد های حذف ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشکی و راهکارهای کاهش هزینه پرداختی از جیب مردم توسط بیمه ها و تامین نقدینگی مراکز تولیدی گفت: مردم از نمایندگان خواستار پیگیری موضوع افزایش قیمت دارو هستند مه با توجه به وجود چنین دغدغه ای، جلسه امروز کمیسیون بهداشت با حضور مسوولان مربوطه تشکیل شد.
وی توضیح داد: بعد از طرح دغدغه نمایندگان، مشخص شد که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مسسببان اصلی مشکلات هستند زیرا ارز لازم را اختصاص نداده و تعلل کرده اند.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد که مجلس ارز ترجیحی را حذف نکرد بلکه تصمیم گیری در مورد آن را در اختیار دولت گذاشت و دولت به هر نحوی می تواند آن را عملیاتی و اجرایی کند لذا اگر دولت امکان تخصیص ارز ترجیحی را دارد، ممنوعیتی ندارد و اگر نمی خواهد ارز ترجیحی اختصاص دهد مجلس منابع ریالی آن را در بودجه تامین کرده اما متاسفانه دولت هیچکدام از این کارها را انجام نداده است بنابراین وزارت بهداشت نمی تواند برنامه ها را اجرایی و عملیاتی کند.
شهریاری ادامه داد: بین 6 تا 8 میلیون نفر تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و مجلس 6 هزار میلیارد تومان برای بیمه آنها در نظر گرفته اما مشخص نیست چه زمانی قرار است این کار انجام شود؛ متاسفانه بسیاری از اقلام دارویی تحت پوشش بیمه ها نیست و در صورت افزایش قیمت، فرانشیز افزایش یافته و مردم با مشکل مواجه می شوند.
به گفته وی، مصوبه مجلس شفاف است و بر اساس آن قیمت دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی نباید نسبت به شهریور 1400 افزایش یابد و باید این موضوع مورد توجه جدی دولت قرار گیرد؛ برخی مسئولان حوزه بهداشت و درمان موضوع پرداختی از جیب مردم را مطرح می کنند که در این رابطه تذکر می دهیم که پرداختی از جیب مردم ممکن است در نهایت اتفاق افتد اما مصوبه مجلس این نیست که شما می گویید و باید این مصوبه اجرا شود.
شهریاری در پایان گفت: ما به طور مداوم پیامدهای حذف ارز ترجیحی دارو را مطرح کرده و تاکید داشتیم این کار نباید اتفاق بیفتد اما اتفاق افتاد و در حال حاضر هم ساکت نمی نشینیم و قسم خوردیم که از حق مردم دفاع کنیم و دفاع خواهیم کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :