19 دی: تجمع بزرگ مردمی با شعارهای «نه به فتنه‌گران»، «افغانستانی و ایرانی اتحاد اتحاد» و «ما باهم برادریم» با حضور تعدادی از مردم افغانستان در کابل برگزار شد.
این تجمع مردمی در اعتراض به حمله اخیر تعدادی به سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری کشورمان در هرات برگزار شده است.
این حمله با واکنش رسمی دولت ایران و همچنین هیات حاکمه سرپرستی موقت افغانستان مواجه شد.
این تجمع از سوی برخی احزاب سیاسی وتشکل‌های مردمی و با حضور جمعی ازشهروندان کابل برگزار گردید و با قرائت بیانیه و گل باران سفارت خاتمه یافت.
در این بیانیه آمده است: در چند هفته گذشته، دست‌های پیدا و پنهان دشمنان اسلام و آرامی و ثبات افغانستان، تلاش‌های گسترده‌ای را به خصوص با پخش کلیپ‌های تقلبی، تاریخ گذشته و قدیمی و بعضا کلیپ‌های نامربوط از کشورهای دیگر و همچنین اطلاعیه‌های جعلی برای متشنج کردن فضای داخلی کشور و انحراف اذهان عمومی، با بهانه قراردادن وضعیت مهاجرین هموطن در جمهوری اسلامی ایران و تخریب روابط دیرینه و مثبت دو کشور، به خصوص پس از تحولات اخیر به راه انداختند. آخرین تلاش دشمن در این زمینه، حادثه خون‌بار تروریستی در حرم مطهر امام رضا(ع) بود.
شرکت کنندگان در این تجمع مردمی تأکید کردند که ما به نمایندگی از ملت مسلمان افغانستان، در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل گردهم آمدیم تا به فتنه‌گران و دسیسه‌سازان و بحران‌آفرینان کینه‌توزو کژاندیش، دشمنان شناخته‌شده دو ملت دوست، برادر، همکیش و همسایه و همزبان «نه» بگوییم و دست در دست هم در برابر دشمنان مشترک بایستیم و میثاق ماندگار دوستی تاریخی خویش را تجدید کنیم.
در بخشی از بیانیه آمده است: ملت‌های غیور و سلحشور ایران و افغانستان را در محور توطئه‌های هفته‌های گذشته، به بصیرت، هوشیاری و آگاهی دعوت می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم تا فریب عده‌ای مجهول الهویت و عوامل دشمنان اسلام و مسلمین را نخورند، تا به راحتی دست به ایجاد فتنه و توطئه بزنند و از احساسات پاک مردم سوء استفاده کنند.
متن کامل بیانیه به شرح ذیل است:
بسم ا...الرحمن الرحیم
بیانیه پایانی تجمع جمعی از مردم افغانستان در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل
در چند هفته گذشته، دست‌های پیدا و پنهان دشمنان اسلام و آرامی و ثبات افغانستان، تلاش‌های گسترده‌ای را به خصوص با پخش کلیپ‌های تقلبی، تاریخ گذشته و قدیمی و بعضا کلیپ‌های نامربوط از کشورهای دیگر و همچنین اطلاعیه‌های جعلی برای متشنج کردن فضای داخلی کشور و انحراف اذهان عمومی، با بهانه قراردادن وضعیت مهاجرین هموطن در جمهوری اسلامی ایران و تخریب روابط دیرینه و مثبت دو کشور، به خصوص پس از تحولات اخیر به راه انداختند. آخرین تلاش دشمن در این زمینه، حادثه خون‌بار تروریستی در حرم مطهر امام رضا(ع) بود.
در نتیجه این تلاش‌ها، متأسفانه یک فضای منفی علیه دو ملت و دولت در هر دو کشور به وجود آمده و برخی نیز با سوءاستفاده از این فضا و شرایط، روز دوشنبه(۲۲ حمل) با برپایی تجمع اعتراضی در برابر سفارت جمهوری اسلامی در کابل و حمله به کنسولگری این کشور در هرات، عملا برای ناآرام و متشنج ‌کردن افغانستان وارد میدان شدند و از سوی دیگر، موجب ناراحتی و اعتراض جمهوری اسلامی ایران، که به خصوص در شرایط کنونی، رویکرد بسیار مثبتی نسبت به تحولات افغانستان، شکست ننگین امریکا در کشور، روی کار آمدن دولت «امارت  اسلامی» افغانستان، کمک به فقرا و نیازمندان در داخل کشور و پذیرایی از مهاجرین در ایران داشته، گردیده است و نیز فضای بسیار منفی علیه مهاجرین هموطن در ایران ایجاد نموده است.
بر این اساس، ما شرکت‌کنندگان این تجمع؛
ـ برای تجدید پیمان برادری، صیانت از پیوندهای تاریخی و اشتراکات تمدنی دو ملت، دفاع از روابط مثبت و سازنده دو دولت، خنثی‌کردن توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان بدخواه و بدنام افغانستان و ایران و سپاس و قدردانی از یاری و همکاری و خدمات برادرانه جمهوری اسلامی ایران به مردم، دولت و مهاجرین مسلمان افغانستان در بدترین دوره‌های بحران، در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل گردهم آمدیم تا به فتنه‌گران و دسیسه‌سازان و بحران‌آفرینان کینه‌توزو کژاندیش، دشمنان شناخته‌شده دو ملت دوست، برادر، همکیش و همسایه و همزبان «نه» بگوییم و دست در دست هم در برابر دشمنان مشترک بایستیم و میثاق ماندگار دوستی تاریخی خویش را تجدید کنیم.
ـ ما به جهان نشان می‌دهیم که پیوند تاریخی دو ملت، مستحکم و مستمر و تزلزل‌ناپذیر باقی خواهد ماند و دشمنان مستکبر نمی‌توانند با تخریب بسترهای تعامل اسلامی و انسانی افغانستان و ایران، شکست مفتضحانه خود را جبران کنند و انتقام آن را از تقابل خصمانه دو ملت برادر بگیرند.
ـ واقف هستیم که سیاست‌های کلی و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مردم افغانستان به خصوص مهاجرین کشور در ایران، سیاستی مبتنی بر ارزش‌های دینی و اسلامی و رهنمودهای پیامبر بزرگوار اسلام(ص)، پیامبر رحمت و مهربانی و خاندان پاک ایشان بوده است.
ـ جمهوری اسلامی ایران در محور شعار تاریخی حضرت امام خمینی(ره) که "اسلام مرز ندارد"، در طول بیش از ۴دهه گذشته، با وصف این‌که خود درگیر چالش‌ها و بحران‌های طاقت‌فرسا بوده، از برادران و خواهران افغانستانی خود با آغوش باز پذیرایی کرده و مهاجرین افغانستانی نیز در دوره‌های مختلف به یقین ثابت کرده‌اند که قدر این میزبانی را دانسته و می‌دانند.
ـ در طول چهار دهه گذشته سه نسل از شهروندان مهاجر افغانستانی در زیر چتر نظام جمهوری اسلامی در ایران آموزش دیده و پرورش یافته‌اند که از این میان، جمع قابل توجهی از نخبگان سیاسی، فرهنگی و علمی افغانستان که رهبری کشور را در دو دهه گذشته به دوش داشتند، پرورش یافتگان در جمهوری اسلامی ایران بوده و هستند. هم اکنون بر اساس فرمان تاریخی رهبر انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای(حفظه‌الله تعالی) کودکان افغانستانی که در کشور خود نمی‌توانستند درس بخوانند، از نعمت آموزش با شیوه‌های روز دنیا برخوردار اند و ما به نمایندگی از ملت بزرگ افغانستان قدردان این همه خدمات و همکاری های جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهیم بود.
ـ تلاش‌های چند هفته گذشته برای تهیه و پخش کلیپ‌های تقلبی و اعلامیه‌های جعلی و تاریخ گذشته را با هدف تحریک مردمان هر دو کشور محکوم می‌کنیم و اذعان می‌داریم که این تلاش‌ها با وجود سازمان‌دهی وسیع و گسترده و تحت تأثیر قرار گرفتن بسیاری در صفحات اجتماعی و دنیای مجازی، در حقیقت نمی‌تواند به پیوند عمیق و دیرینه و یگانه میان دو ملت و دو کشور آسیب وارد کند.
ـ حمله تروریستی در حرم امن و مظهر امام رضا(ع) توسط یک فرد و جریان تکفیری، تکمیل‌کننده پازل دشمنان دو کشور برای رویارویی دو ملت و دامن زدن به جنگ مذهبی بود، اما با هوشیاری و بصیرت مردمان دو کشور، به خصوص مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران در نطفه خفه شد.
ـ از مسئولین «امارت اسلامی» افغانستان می‌خواهیم که تحت تأثیر سیاه‌نمایی‌های صفحات اجتماعی قرار نگرفته، از روابط تاریخی بین کشورها و ملت‌های ایران و افغانستان که در حقیقت با یک سرنوشت و آینده و همچنین دشمن مشترک روبرو هستیم، حراست و حفاظت کنند. «امارت اسلامی» وظیفه دارد در راستای تعهدات خود به کشورهای جهان به خصوص همسایگان افغانستان، امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک و سیاسی کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران را تأمین نماید.
ـ با اذعان به این‌که دوران اشغال ۲۰ سال افغانستان توسط جنایت‌کاران امریکایی و هم‌پیمانان این کشور به پایان رسیده، از رسانه‌های کشور که همچنان ریسمان وابستگی خود به اهداف و منافع تروریستی غرب را حفظ کرده‌اند، می‌خواهیم مبتنی بر منافع اسلامی و ملی و مصالح علیای کشور، دست از سیاه‌نمایی علیه دست‌آوردهای دولت جدید و همچنین کشورهای همسایه و منطقه بردارند؛ چرا که سرنوشت همه ما به هم گره خورده است.
ـ در پایان ملت‌های غیور و سلحشور ایران و افغانستان را در محور توطئه‌های هفته‌های گذشته، به بصیرت، هوشیاری و آگاهی دعوت می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم تاگول عده‌ای مجهول الهویت و عوامل دشمنان اسلام و مسلمین را نخورند، تا به راحتی دست به ایجاد فتنه و توطئه بزنند و از احساسات پاک مردم سوء استفاده کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :