سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۹۹ مورخه ۲۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «دو کار مهم از دو رئیس جمهور» به قلم هادی اعلمی بدین شرح است:

در ابتدای حمله روسیه به اوکراین تصور می‌کردم زلنسکی از کشور فرار کند و مانند بسیاری از سیاستمداران در ساحلی از اقیانوس آرام یا اطلس دور از مردمش ساکن شود، لکن شروع جنگ و ایستادن کنار مردم و جنگیدن با آن‌ها فعلاً او را تاریخ ساز دیده‌ام.
همین هم در لولا داسیلوا صدق دارد. زمانی که به جرم فساد مالی دستگیر شد، با توجه به سن و سالش بعید دانستم که دیگر سربلند کند. لکن در هفته جاری دو حرکت خوب و تجدیدنظر طلبانه از این دو سیاستمدار در دو قاره متفاوت دیدم که متناسب با ایده آل‌های من به عنوان یک دانش آموخته سیاست است و امیدوارم نسل جوان از این اقدامات خوب بیاموزد و حرکت‌های مسئولانه و مشفقانه با مردم افزون شود.
ابتدا سخنرانی شجاعانه زلنسکی در جلسه شورای امنیت بود که ساختار سازمان ملل و شورای امنیت به ویژه حق وتو را به شدت زیر سؤال برد -کاری که همیشه ما ایرانی‌ها کرده‌ایم- و گفت اگر این ساختار برای صلح کارآمدی ندارد و باعث رونق جنگ، حمله و ویرانی از سوی قدرت‌های بزرگ می‌شود، پس چه فایده‌ای دارد و خواستار تجدیدنظر کلی در این رویه‌ها شد. البته او حمله و تجاوز به کشورش را از 1945 به بعد بی‌سابقه دانست که این صحیح نیست. تاریخ از کشتارهای بزرگتری از رواندا، صربستان و بوسنی و هرزگوین، عراق و افغانستان و سوریه، یمن و یا سایر جاها را نیز به یاد دارد.
دوم اظهار نظر شجاعانه لولاداسیلوا درباره قول برکناری 8 هزار نظامی از سمت‌های دولتی در کشور برزیل بود. او گفت ما مجبوریم این کار را به نفع کشور انجام دهیم. ژائیربولسونارو که نظامی پیشین است، با ورود به عرصه ریاست جمهوری به سرعت نظامیان را در عرصه‌های کلیدی و فرعی به کار گماشت.
واضح است که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه این مراحل حضور تلخ نظامیان را پشت سر گذاشته‌اند. با نظامیان نمی‌توان به توسعه رسید، آن‌ها می‌توانند نقش امنیت آفرین و بستر امن برای ایجاد مشارکت گسترده مردم شوند، مانند کره جنوبی و شیلی و برزیل و آرژانتین، اما اگر کار توسعه را به مردم نسپارند، امیدی به تحول نیست.
برزیل در دوره بولسونارو به دلیل اهمال و کم کاری در مهار کرونا تولید ناخالص داخلی‌اش 1/4 درصد کاهش یافت که شدیدترین افت از 1996 است. همه آمار 2021 علائم منفی اقتصادی را نشان می‌دهد. با این شرایط لولا داسیلوا قصد دارد تحولی مهم را ایجاد کند تا بازسازی اقتصادی را بر مبنای مشارکت گسترده همه اقشار و کارگران شکل دهد.
لذا فعلاً به این دو سیاستمدار آفرین می‌گویم تا اطلاع ثانوی!

  • نویسنده :
  • منبع :