19 دی: وزیر امور خارجه در نشست خبری با وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به سوال ایرنا درباره آزاد سازی منابع ارزی مسدود شده در کشورهای منطقه گفت: توافق اولیه در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ایران در یکی از بانک‌های خارجی به دست آمده است.
حسین امیرعبداللهیان در دیدار فواد حسین وزیر امور خارجه عراق گفت: توافقی درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیاتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی را با مقامات بانک مرکزی، اقتصادی و وزارت خارجه انجام دادند و درخصوص درباره زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه‌ای به عمل آمد.
امیرعبداللهیان افزود: امروز درباره موضوعات دوجانبه گفت و گو کردیم که از جمله آن موضوعات تأکید بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور بود.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به فاصله گرفتن دو کشور از بحران و شرایط حاد ویروس کرونا قادر باشیم رفت و آمدهای اتباع دو کشور را از طریق مرزهای زمینی گسترش دهیم. صنعت توریسم میان دو کشور می‌تواند نقش مهمی در توسعه هرچه بیشتر مناسبات ایفا کند.
امیرعبداللهیان بیان کرد: امیدواریم طرف عراقی این موضوع را که اتباع دو کشور بتوانند با خودروهای شخصی و خانواده‌های خود به استان‌های دو کشور سفر سیاحتی و زیارتی داشته باشند، پیگیری کند.
وی تصریح کرد: در ماه‌های آینده می‌توانیم روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم. در هفت ماه گذشته دولت آیت‌الله رییسی، حجم مبادلات تجاری و همکاری‌های دو کشور چهار و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.
وزیر امور خارجه گفت: در این دیدار بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تأکید و از نقش دولت عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای قدردانی کردیم. همچنین بر اهمیت گفت‌وگوهای منطقه‌ای تاکید و از تلاش‌های دولت عراق برای از سرگیری گفت‌وگوهای ایرانی - سعودی استقبال کردیم.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امیدواریم منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه هرچه بیشتر باشد.
وی یادآور شد: همچنین در این دیدار بر تحولات و استقبال از برقراری آتش بس در یمن و تاکید بر لغو محاصره انسانی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی اتفاق نظر داشتیم.
وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: بر این موضوع که در سوریه بخش‌هایی از خاک این کشور در اشغال پایگاه‌های نظامی است مخالفت خود را اعلام می‌کنیم چرا که مردم سوریه باید در سایه استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی نسبت به آینده خود تصمیم‌گیری کنند.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: در این دیدار درخصوص آخرین تحولات در افغانستان بحث و گفت‌وگو کردیم و از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان هم حمایت می‌کنیم.
وی با بیان اینکه اتفاق ناگواری در مقابل سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری در هرات رخ داد، اظهار کرد: دولت مرکزی افغانستان با اعزام والی هرات مراتب ناخرسندی و محکومیت این اقدام را به صراحت اعلام کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز هم جمع بزرگی از مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با حضور مقابل نمایندگی‌های ایران با تقدیم گل نشان دادند دشمنان مشترک دو کشور قادر نیستند با توطئه‌افکنی موجب بروز مشکلات و ناامنی در مرزهای مشترک و روابط دو کشور شوند.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران شناسایی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور می‌داند.

  • نویسنده :
  • منبع :