19 دی: وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد: گفت وگوهای ایران و عربستان ادامه داشته و برای مدتی متوقف شد امیدواریم که دور بعدی گفت وگوهای دو کشور برگزار شود.
فواد حسین در نشست خبر با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه افزود: گفت‌وگوها میان ایران و عربستان ادامه داشته اما برای مدتی متوقف شد و امیدواریم دور بعدی گفت‌وگوها میان ایران و عربستان برگزار شود.
وی ادامه داد: گفت وگوها تاکنون در چارچوب مشارکت دستگاه امنیتی دوطرف بوده و از سوی جمهوری اسلامی ایران نمایندگانی از وزارت خارجه حضور داشتند اما چارچوب گفت‌وگوها میان دستگاه‌های امنیتی بوده که امیدواریم نشست بعدی به‌زودی برگزار شود.
وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد: با ایرانی‌ها موضوع ثابتی درخصوص زیارت عتبات مقدسه و چگونگی تسهیل این سفرها داریم که امیدواریم بتوانیم آن را تسهیل کنیم.
وی ادامه داد: امنیت جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار مهم و مرتبط با امنیت منطقه است. ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و روابط اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی با قدرت میان دو کشور وجود دارد. زمانی که مشکل امنیتی پیش آید باید راه گفت‌وگو را در پیش گیریم.
وزیر امور خارجه عراق عنوان کرد: درها برای گفت وگوها در عراق باز است و امیدواریم این درها در تهران هم باز باشد تا گفت‌وگوهای فشرده‌ای را در باب مسائل امنیتی باز کنیم.  
حسین خاطرنشان کرد: برادران ایرانی شکایت‌هایی درخصوص برخی مسائل امنیتی دارند که باید با صراحت در این زمینه صحبت کرد و از راه‌های دیپلماتیک و گفت‌وگو مشکلات را حل کنیم.
وی تصریح کرد: در این دیدار درباره گفت‌وگوهای میان عربستان و ایران نیز رایزنی و تبادل‌نظر انجام شد.
وزیر امور خارجه عراق ادامه داد: وزیر امور خارجه ایران درباره افغانستان صحبت‌هایی را مطرح و دیدگاه جمهوری اسلامی را در این زمینه عنوان کرد.
حسین افزود: ما درخصوص کشور افغانستان با جمهوری اسلامی ایران درباره این موضوع که باید حکومتی فراگیر در این کشور تشکیل شود هم‌نظر بودیم که این دولت دربرگیرنده همه اقوام و طرف‌های افغانستانی باشد چراکه افغانستان نیازمند ثبات است.
وی خاطرنشان کرد: عراق از آتش‌بس در یمن استقبال کرده و همه طرف‌هایی که در تحقق آتش‌بس نقش داشتند قدردانی می‌کند و امیدواریم با گفت و گوها رنج یمن پایان یابد.  
وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه در سوریه نیازمند ثبات هستیم، اظهار کرد: ثبات سوریه بر عراق مستقیما تاثیرگذار است چراکه بی‌ثبات در سوریه تاثیر منفی بر عراق دارد لذا باید به سوریه کمک کرد تا ثبات و امنیت در این کشور برقرار شود و ما از همه تلاش‌ها در این خصوص حمایت می‌کنیم. وزیر امور خارجه عراق بیان کرد: گمانه‌زنی‌هایی درباره زمان این نشست مطرح شده لذا به صراحت نمی‌توانیم درباره زمان نشست صحبت کنیم.  
حسین تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم از گفت‌گوهای بسته و محرمانه به گفت‌ وگوهای علنی برسیم.
وی آتش‌بس در یمن را حاصل تلاش طرف‌های منطقه‌ای، یمنی و بین‌المللی دانست و گفت: این آتش بس می‌تواند از دلایلی باشد که زمینه از سرگیری گفت‌وگوها را فراهم سازد که به گفت‌وگوهای دیپلماتیک و غیرمحرمانه برسیم. بخشی از گفت‌وگوها درباره مسائل منطقه‌ای بود که عراق نقش پررنگی در این زمینه داشته است.  

  • نویسنده :
  • منبع :