19 دی: در ادامه اعتراضات وسیع شیعیان عراق به گروه منحرف «الصرخی» که خواهان ویران کردن مراقد و عتبات مقدسه شده بود، نیروهای امنیتی ۲۹ عضو این گروهک را دستگیر کردند و همزمان، حکم قضایی بازداشت سرکرده آن نیز صادر شد.
سازمان امنیت عراق، امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور ۱۲ تن دیگر از اعضای گروه منحرف الصرخی را بازداشت کردند تا تعداد کل افراد بازداشت شده این گروه منحرف در عراق به ۲۹ نفر برسد.
براساس بیانیه، افراد بازداشت شده از استان های بغداد، ذیقار، الدیوانیه، المثنی، البصره، میسان، واسط و نجف هستند.
اظهارات و اعترافات افراد دستگیر شده و پرونده آنها به دادگاه های مربوط برای صدور حکم ارسال شده است.
همزمان، دادگاهی در استان میسان، امروز حکم بازداشت «محمود عبدالرضا محمد» معروف به «محمود الصرخی» سرکرده این گروه منحرف را صادر کرد.
در حکم دادگاه آمده است که حکم بازداشت براساس قانون مجازات های عراق صادر شده که بر بازداشت افرادی صراحت دارد که آشکارا به اعتقادات پیروان مذاهب دیگر تعرض کنند.
تعدادی از اعضای گروه منحرف الصرخی در جمعه گذشته (۱۹ فروردین ۱۴۰۱)، در خطبه جمعه ای واحد برای پیروان معدود این گروه در استان های مختلف جنوب و مرکز عراق که خاستگاه تاریخی شیعیان است، خواهان ویران کردن مراقد و عتبات مقدسه شدند.
حکم قضایی بازداشت محمود الصرخی در حالی صادر شده که محل استقرار او در داخل یا خارج عراق، نامعلوم است.
بسیاری از گزارش ها حاکی است که الصرخی درخارج از عراق به سر می برد و تنها در آخرین گزارش مربوط به  ۲۰۱۵ برخی منابع مطلع گفتند که الصرخی در اربیل (شمال عراق) و تحت حمایت شدید شرکت های امنیتی خارجی دیده شده است.
سرکرده گروهک منحرف الصرخی به وابستگی و حمایت ویژه از سوی عربستان سعودی معروف است و رسانه های سعودی و شیوخ وهابیت همواره از او به عنوان مرجع عالی دینی عراق یاد می کنند.
الصرخی به صراحت در اظهارات ویدئویی منتشر شده از او، ادعا کرده است که گروه تکفیری وهابیت بیش از هر گروه دیگری به شیعیان نزدیک است! و همواره از «ابن تیمیه» (موسس فکر تکفیری در اسلام) به عنوان «امام» یاد می کرد.
براساس گزارش ها، این سومین حکم قضایی بازداشت الصرخی است که از ۲۰۱۴ تاکنون علیه او صادر می شود اما به دلیل پنهان بودن این چهره از انظار، تاکنون نیروهای امنیتی موفق به دستگیری او نشده اند.
فراخوان گروه منحرف الصرخی برای ویران کردن مراقد و عتبات مقدسه در روزهای گذشته، موجی از خشم و اعتراض عمومی را در میان شیعیان عراق به دنبال داشته و جوانان شیعه عراق با حمله به مکاتب این گروه منحرف، آن را به آتش کشیدند.
طبق گزارش منابع امنیتی عراق، تاکنون ۲۰ مقر این گروه منحرف را به آتش کشیده شده و تعدادی از امکان عبادی این گروه منحرف نیز به طور کامل تخریب شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :