19 دی: سخنگوی دولت در توئیتی و در واکنش به اقدام انگلیس برای انتقال پناهجویان به روآندا تصریح کرد، ایران سال‌ها در شرایط تحریمی و بدون کمک‌های بین‌المللی میزبان مهاجران افغانستانی بوده است.
علی بهادری جهرمی شنبه شب در این توئیت نوشت: «در حالی که انگلیس با ادعاهای حقوق بشری قصد دارد پناهجویان را به روآندا بفرستد، ایران سال‌ها حتی در شرایط تحریمی و بدون کمک‌های رایج بین‌المللی میزبان مهاجران و پناهجویان افغانستانی بوده است.»
دولت انگلیس برای مقابله با روند فزاینده مهاجرت به این کشور از مسیر پر خطر گذرگاه کانال مانش، درصدد انتقال افراد به کشور آفریقایی رواندا است.
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه این اقدام را که ابعاد حقوقی آن چندان روشن نیست، در راستای مقابله با قاچاقچیان شرور دانسته که دریا را به گورستان مهاجران تبدیل کرده‌اند.
همچنین سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته(جمعه) طرح اعلامی دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان مقیم این کشور به رواندا را فرار از تعهدات و مسئولیت‌های بین‌المللی این کشور دانست و انتقال این افراد به خارج از خاک انگلیس را مغایر با روح و متن کنوانسیون پناهندگان عنوان کرد.  

  • نویسنده :
  • منبع :