19 دی: فدراسیون بین‌المللی فوتبال(فیفا) پرداخت مطالبات روسیه به عنوان بخشی از طرح «میراث» جام جهانی ۲۰۱۸ را متوقف کرده است.
«ماکسیم میتروفانوف» مدیر بخش توسعه اتحادیه فوتبال روسیه در این‌باره گفت: درآمدهای حاصل از طرح میراث فیفا را می‌توان در بخش سازماندهی مسابقات جوانان هزینه کرد. ۳۰ درصد از مطالبات این طرح از سوی فیفا پرداخت شده است.  
وی ادامه داد: حالا فیفا پرداختی‌ها را تعلیق کرده اما لغو نکرده است. در نتیجه، براساس موضوع فیفا، امیدواریم این پرداخت‌ها لغو نشود. به‌هر حال، ما برای تامین بودجه و در راستای شناسایی نحوه سرمایه‌گذاری در این حوزه پس از سال ۲۰۲۵، به‌دنبال منابع دیگری هستیم. وظیفه داریم که ظرف مدت ۵ سال، سیستمی کارآمد را برای فوتبال جوانان در روسیه ایجاد کنیم.
فیفا همواره از طرح میراث خود به عنوان بخشی مهم از منافع و مزایای همیشگی و ماندگار میزبانی از جام جهانی برای کشورها یاد کرده است.  
براساس برآوردها، روسیه برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۱۸، دست کم ۱۰ میلیارد دلار هزینه کرده است؛ تورنمنتی که به طور گسترده و فراگیر از آن به عنوان یکی از بهترین نسخه‌های تاریخ جام جهانی یاد می‌شود.
روسیه در این رویداد و برگزاری بازی‌ها که در ۱۲ ورزشگاه در ۱۱ شهر این کشور برگزار شد، تقریبا از ۳ میلیون میهمان میزبانی کرد.  
بدنبال حمله نظامی مسکو به اوکراین در اواخر فوریه، فیفا از جمله فدراسیون‌های جهانی بود که تیم‌های روسیه و بلاروس را از حضور در رقابت‌ها محروم کرد.
اتحادقه فوتبال اروپا(یوفا) نیز اقدام مشابهی انجام داد و علاوه بر این، امتیاز میزبانی از فینال لیگ قهرمانان اروپا را از سن‌پترزبورگ گرفت.
«الکساندر سوروکین» یکی از مقامات فوتبال روسیه و عضو کمیته سازماندهی جام جهانی ۲۰۱۸، گفته است که مذاکرات برای دریافت غرامت از یوفا در حال انجام است. روسیه همچنین نسبت به محرومیت از سوی یوفا و فیفا به دادگاه عالی ورزش(کاس) درخواست استیناف داده است.  
هر چند این تلاش‌ها بی‌نتیجه بود و تیم ملی فوتبال روسیه از مرحله پلی‌آف انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ کنار گذاشته شد. رای نهایی کاس هنوز صادر نشده و براساس گزارش‌ها در ماه مه اعلام خواهد شد.
«جیانی اینفانتینو» رییس فیفا در جریان رویدادی در دوحه پایتخت قطر، گفت که «هنوز خاطرات خوبی از جام جهانی ۲۰۱۸ دارد و اینکه تعلیق تیم‌های روسیه «تصمیم سختی» برای او بوده است.

  • نویسنده :
  • منبع :