19 دی: عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس گفت:دولت باید برای حذف ارز ترجیحی قاطعانه تصمیم بگیرد و آن را رسماً اعلام کند،اگر هرچند وقت یک بار شوکی را به کشور وارد کنیم باعث تورم انتظاری در بازار می‌شود.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، در رابطه با گرانی‌های اخیر آن هم در شرایطی که هنوز ارز ترجیحی حذف نشده است، گفت: در بحث تورم، یک موضوع به عنوان «تورم انتظاری» داریم. اینکه رئیس دولت و وزرا، هر چند یک بار در رابطه با حذف ارز ترجیحی، حذف یا عدم حذف آن و سایر مباحث مربوطه مصاحبه می‌کنند بر تورم اثر منفی می‌گذارد و سرعت رشد آن را بالا می‌برد. این در حالی است که اقدام خاصی هم درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت نمی‌گیرد. 

وی تصریح کرد: گاهی دولت باید در برخی سیاست‌ها، وقتی تصمیم گرفت آن را یکباره انجام دهد. به تأخیر انداختن اجرای تصمیمات ممکن است فضای جامعه و بازار را دچار تشویش کند و اثرات مخربی در پی داشته باشد. 

زنگنه بیان کرد: در جلساتی که در کمیسیون تلفیق داشتیم و بیش از دو سه ماه بحث می‌کردیم، دولت اعلام می‌کرد که ما از آذر ماه آمادگی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را داشته‌ایم و همه راهکارها و موارد جبرانی را در نظر گرفته‌ایم. اگر واقعاً چنین آمادگی وجود دارد، طبیعتاً دولت باید هرچه زودتر این اقدام را عملی کند؛ اما اگر در شرایطی هستیم که بستر لازم وجود ندارد، مدام اعلام کنیم که به زودی این اقدام انجام خواهد شد بازار را ناامن خواهد کرد. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: ما نمی‌توانیم در چنین شرایطی جامعه و بازار را درباره گران‌فروشی یا عرضه کم کالا نقد کنیم چراکه جامعه در اضطراب است و نمی‌داند چه اتفاقی قرار است بیفتد. 

وی تاکید کرد: تنها راه‌حل این است که دولت درباره حذف ارز ترجیحی قاطعانه تصمیم بگیرد و حتی اگر می‌خواهد ارز ترجیحی را حذف نکند تصمیم خود را رسماً اعلام کند. اگر هرچند وقت یک بار شوکی را به کشور وارد کنیم باعث تورم انتظاری در بازار می‌شود و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. 

زنگنه با بیان اینکه بعضی از اقدامات در حوزه اقتصاد بیشتر «اعمالی» است تا اینکه «اعلامی» باشد، متذکر شد: دولت به جای اینکه مسئله را به گردن کسی بیندازد و از پشت پرده‌ها بگوید، تصمیمی جدی و قاطع درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد و بلافاصله آن را اعمال کند. اینکه از آذر ماه تا کنون این موضوع مطرح شده و ۴ ماه از آن می‌گذرد اما اقدامی اتفاق نیفتاده، برخی گرانی‌ها را در کشور ایجاد کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :