19 دی: انجمن بلاک‌چین ایران درباره شناسایی و برچسب‌گذاری دارایی کاربران ایرانی در پلتفرم‌های خارجی ارز دیجیتال هشدار داد.
انجمن فناوران زنجیره بلوک در رابطه با ریسک شناسایی و برچسب‌زنی دارایی‌های دیجیتال بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: انجمن، بارها در زمینه شناسایی و برچسب‌زنی دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بستر فناوری زنجیره بلوک و پیامدهای آن هشدار داده است. فناوری بلاک‌چین ماهیتی شفاف و قابل رصد دارد و اگر یک دارایی دیجیتال به هویت یا محل جغرافیایی مشخصی قابل انتساب باشد (مثلاً از طریق IP یا بر اساس آدرس‌هایی که با کیف مرتبط با آن دارایی دیجیتال، تراکنش داشته‌اند)، می‌توان رد آن را در تراکنش‌های بعدی نیز، از نظر فنی و حتی از نظر حقوقی دنبال کرد.
شرکت‌هایی مانند سایفرتریس، کریستال، چینالیسیس و الیپتیک در حال حاضر مشغول ارائه سرویس‌های متنوع شناسایی و برچسب‌زنی دارایی‌های دیجیتال هستند. پس از این شناسایی، اگر دارایی دیجیتال کاملا غیرمتمرکز باشد (مانند بیت‌کوین) پذیرندگان متمرکز (مثلا پلتفرم‌های متمرکز تبادل ارزهای دیجیتال) می‌توانند پس از دریافت، آن را بلاک کنند یا از پذیرش آن به‌عنوان ارزش امتناع کنند و اگر این دارایی دیجیتال امکان فریز شدن در کیف پول را داشته باشند (مانند تتر) نهاد ناشر آن توکن می‌تواند آن را در کیف پول مالک فریز کند.
اخیرا مواردی از برچسب‌زنی روی دارایی‌های کاربران، حتی در پلتفرم‌های تبادل غیرمتمرکز مانند 1inch نیز مشاهده شده است که با گزارش برچسب دارایی کاربران کشورهای تحت تحریم، منجر به اعمال بلاک کردن دارایی در سکوهای پذیرنده‌ای مانند Binance شده است.
رعایت نکات امنیتی توسط کسب‌وکارهای ایرانی بسیار حائز اهمیت است و بخشی از مسئولیت آن‌ها برای امن نگه داشتن دارایی کاربران و محسوب می‌شود. لکن کاربران نیز باید نکات ساده‌ای مثل عدم استفاده از اسکنرهای خارجی (اکسپلورر یا موتور جست‌وجوی بلاک‌چین) و یا صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال با IP ایرانی و یا انتقال دارایی به‌صورت مستقیم بین پلتفرم‌ها که احتمال شناسایی و اعمال تحریم دارند را نیز فراگرفته و رعایت کنند تا به این ترتیب، ریسک شناسایی و برچسب‌گذاری دارایی‌های خود را کاهش دهند.

  • نویسنده :
  • منبع :