19 دی: استان‌های سمنان، البرز و فارس به ترتیب بیشترین و استان‌های کرمان، لرستان و سیستان و بلوچستان کمترین فعالیت ورزشی را دارند.
نتایج پژوهشی فعالیت ورزشی ایرانیان، استان‌های سمنان، البرز و فارس به ترتیب با ۶۶.۱، ۵۷.۶، ۵۶.۹ درصد بیشترین و استان‌های کرمان با ۳۸.۸ درصد، لرستان با ۳۵.۵، درصد و سیستان و بلوچستان با ۲۰.۲ درصد کمترین درصد فعالیت ورزشی را گزارش کرده‌اند. همچنین نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد افراد ورزش کرده به صورت انفرادی و کمتر از ۳۰ درصد این افراد به صورت گروهی ورزش کرده‌اند.
مردم بیشتر کجا ورزش می‌کنند؟
بر اساس این گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، محل سکونت با ۳۷ درصد، بیشترین مکانی بوده است که افراد در آن‌جا ورزش کرده اند، ۲۱.۹ درصد افراد در پارک‌ها، ۲۱.۴ درصد در سالن‌های ورزشی خصوصی، ۸.۳ درصد در سالن‌های ورزشی عمومی و ۱۱.۳ درصد در سایر فضاهای عمومی ورزش کرده‌اند.
همچنین بررسی آمارهای موجود نشان می‌دهد که میزان استفاده از فضاهای ورزشی عمومی در حدود هشت درصد در کل کشور و این امر بیانگر آن است که مشکلات ساختاری در حوزه فعالیت ورزشی کارمندان و کارگران وجود دارد.
بر اساس دیگر یافته‌های قابل استناد، طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار از طرح‌های آماری بوده که با هدف شناخت فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوارها و استفاده از آن برای برنامه ریزی‌های فرهنگی کشور طراحی شده است. این پیمایش در سال ۱۳۹۹، برای افراد ۱۵ ساله و با حجم نمونه ۴۳ هزار و ۷۰۰ خانوار نمونه شهری و ۱۸ هزار و ۸۶۰ خانوار نمونه روستایی و در کل به ۶۲ هزار و ۵۶۰ خانوار انجام شده است. در سال ۱۳۹۹، ۴۶.۵ درصد از افراد ۱۵ ساله و بیشتر اظهار به ورزش کرده و ۵۳.۵ درصد ورزش نکرده‌اند.
بر اساس آمار منتشر شده توسط فدراسیون ورزش‌های همگانی، کم تحرکی مردم ایران در ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است؛ چنین آماری بیانگر آن است که ۵۱ درصد مردم ایران ورزش نمی‌کنند و در واقع بیش از ۴۲ میلیون نفر از ایرانیان هیچ‌گونه فعالیت ورزشی ندارند.
شواهد آماری نشان می‌دهد که کم‌تحرکی کارمندان و کارگران نیز سیری صعودی داشته و از سویی، آمارها بیانگر آن است که حدود ۶۴ درصد زنان دچار کم‌تحرکی هستند.

  • نویسنده :
  • منبع :