19 دی: مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی در واکنش به هتاکی های سعید قاسمی، گفت: کسانی که به امثال قاسمی تریبون می دهند به خودشان بیایند. در ایران حرف زدن قاعده و قانون ندارد و بعضا حتی به دلیل اینکه اینها خودی محسوب می شوند، مجازات ندارد. البته در حدی که من مطلعم از ایشان شکایت خواهد شد.

غلامعلی رجایی در گفت و گو با جماران، در واکنش به هتاکی های سعید قاسمی به مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: متأسفانه برخی از کسانی که مدتی در جنگ بوده اند، در حال از بین بردن آن سوابق هستند و در نزد مردم بقیه بچه های جنگ را هم زیر سؤال می برند. من به عنوان یکی از رزمندگانی که تقریبا همه جنگ را بوده ام، از این موضوع متأسفم چون همان طوری که شهید حمید باکری گفت، بعضی ها پشت کرده اند به چیزی که در جنگ به آن وفادار بوده اند.

مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: در جبهه همه برای هم حرمت قائل بودند و حتی برای اسیر عراقی حرمت قائل بودند. ولی ما می بینیم بعد از جنگ کسی مثل آقای قاسمی به اینجا رسیده که برای شخصیتی که مفسر قرآن، امام جمعه تهران و از طرف امام مسئول خطبای جمعه بوده و جنگ را هم اداره کرده، با آن لحن هتاکانه طلب لعنت می کند؛ یا برای آدمی مثل آقای خاتمی که شورای نگهبان تأیید و رهبری هم تنفیذ فرموده و هشت سال رئیس جمهور این کشور بوده است.

وی تأکید کرد: کافی است انسان مقایسه ای کند که به چه کسی دارد چه چیزی را می گوید. آن تعبیر تند در مورد کسی که دستش از دنیا کوتاه است و به ظاهر نمی تواند از خودش دفاع کند، به نظر من جای توبه دارد؛ به خصوص که ماه رمضان یک روز دیگر هم ادامه دارد و خدا کند باب توبه برای امثال ایشان باز مانده باشد. چون کسی که در معرض افکار عمومی هتک می شود باید در معرض افکار عمومی هم اعاده حیثیت شود.

رجایی اظهار داشت: خشم آقای قاسمی که ما قبلا هم اشتباهات فراوانش در بیان را دیده ایم، برای این است که آقای هاشمی از کسانی است که با توصیه های جدی به آقای روحانی و مشورت رهبری کشور را از جنگ و ذیل فصل هفت خارج کرد و با میدان داری دولت روحانی و موافقت رهبری برجام را به یک جایی رساند. آقای قاسمی هنوز دارد آزار می بیند از اینکه کشور از جنگ و فروش نفت در مقابل دارو و غذا دور شده است. ایشان مخالف مذاکره است در حالی که مذاکره یک امر قرآنی است. 

وی ادامه داد: آقای قاسمی مخالف چه چیزی از مذاکره است؟! کسی بدون اذن رهبری نمی توانست برای مذاکره از کشور خارج شود. الآن هم آنچه در مورد برجام دارد اتفاق می افتد بر اساس دیکته ای است که شورای امنیت به آقای باقری می گوید و او در وین صحبت می کند. لابد آقای قاسمی معتقد است که دولت آقای رئیسی باید هشت سال قبل می آمد. آقای رئیسی در این چند ماه صدای موافقان خودش را هم در آورده است. البته من معتقدم فرصت بیشتری می خواهد، به دلیل اینکه ایشان کار اجرایی نکرده است. اما می خواهم بگویم اگر این دولت هشت سال قبل هم می آمد همین کاری را می کرد که الآن دارند می کنند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: هم دولت قبل و هم دولت فعلی با اذن و نظارت رهبری و دیکته شورای امنیت مذاکره را انجام می دهند. یعنی باید مواظب حرف زدنشان باشند چون که این لعن به جای دیگر بر می گردد. به نظر می رسد اصولگرایان و دلواپسان اولا تحمل شکست را ندارند و دوم اینکه تحمل بعضی واقعیت ها را ندارند یا مثلا می توانند فرافکنی کنند. 

کسانی که به امثال قاسمی تریبون می دهند به خودشان بیایند 

وی تأکید کرد: کسانی که به امثال قاسمی تریبون می دهند به خودشان بیایند. در ایران حرف زدن قاعده و قانون ندارد و بعضا حتی به دلیل اینکه اینها خودی محسوب می شوند، مجازات ندارد. البته در حدی که من مطلعم از ایشان شکایت خواهد شد. در یک تشییع جنازه به اینها تریبون می دهند و در ماه خدا که شیاطین در بند هستند، معلوم شد که شیاطین بعضی از آدم های اینچنینی باز است وگرنه هیچ عقل سلیمی نمی پسندد که این اهانت به شخص خدومی مثل آقای هاشمی شود.

باید یک بار برای همیشه تکلیف تندروها مشخص شود

رجایی افزود: حتی اسرائیل و آمریکا که دشمنان اصلی هاشمی و این نظام بوده و هستند، چنین تعبیری را در مورد آقای هاشمی یا آقای خاتمی به کار نبرده اند. همین کافی است که تلنگری به خودشان بزنند و به خودشان بیایند. من مقصر اصلی را سعید قاسمی نمی دانم؛ قوه قضائیه می دانم. اگرچه در قانون توهین به هاشمی و خاتمی جرم نیست و باید شاکی خصوصی وجود داشته باشد، اما افکار عمومی را متأثر می کند. مثلا کسی که در خیابان بد رانندگی می کند، اگر هم با کسی برخورد نکند، آرامش را از جامعه می گیرد. من فکر می کنم قوه قضائیه باید راجع به مهار اینها تجدید نظر کند تا یک بار برای همیشه تکلیف تندروها مشخص شود. 

وی گفت: سخن آخر من خطاب به امثال سعید قاسمی این است که آب در هاون می کوبند. هاشمی در تشییع محبوب تر از هاشمی بود که در خبرگان نفر اول منتخبین مردم تهران شد. به رغم آن همه تخریب که از 18 نقطه به ایشان حمله می شد و من در یک مقاله ای این 18 نقطه را ذکر کردم، ما دیدیم چه طور تشییع شد که بعضی ها می گویند بعد از تشییع امام و شهدای هفت تیر، مثل و نظیری در زمان خودش نداشت. 

مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: این گونه حرکات تندروی راه به جایی نمی برد؛ ضمن اینکه ما را پیش ملت های مسلمان و همجوار خفیف می کند که اینها قدر بزرگان خودشان را نمی دانند. ما در روایت داریم که گذشتگان خودتان را به نیکی یاد کنید و برای بزرگان خودتان اعتبار قائل شوید. معلوم شد آقای سعید قاسمی نه این روایت ها را می داند و نه قبول دارد. به نظر من نظام نباید فرصتی برای تندروهای دیگر بگذارد و از جاهایی که مصادر حاکمیتی هست، جلوی این تندروی ها گرفته شود.

  • نویسنده :
  • منبع :