19 دی: رییس هیات مدیره انجمن صنایع روغن نباتی گفت: براساس سیاست‌های حمایتی دولت سیزدهم با وجود افزایش نرخ جهانی روغن خام و هزینه‌های تولید، همچنان قیمت روغن خوراکی برای مصرف کنندگان ثابت است و تغییری نخواهد کرد.
«ابوالحسن خلیلی» روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: دولت تلاش دارد تا قیمت روغن نباتی برای مصرف کنندگان تغییری نکند، بنابراین آنچه به عنوان افزایش هزینه‌های تولید در سال ۱۴۰۱ رخ داده، قرار است به صورت مابه التفاوت به تولیدکنندگان پرداخت شود تا قیمت برای مصرف کنندگان تا اطلاع ثانوی افزایش پیدا نکند.
رییس هیات مدیره انجمن صنایع روغن نباتی تصریح کرد: تولیدکنندگان روغن خوراکی در فروردین ماه امسال با همین نگاه تولید را انجام دادند و توزیع صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: در اردیبهشت ماه به همین منوال تولید و توزیع روغن صورت می‌گیرد تا شرکت بازرگانی دولتی ایران اعداد و ارقام را در سامانه جامع تجارت ثبت و بررسی و مابه التفاوت را به تولید کنندگان بابت افزایش هزینه‌های تولید و عدم تغییر قیمت مصرف کنندگان بپردازد.
خلیلی گفت: البته دولت برای فروردین ماه امسال هیچگونه تعهدی بابت پرداخت مابه التفاوتی به تولیدکنندگان ندارد و براساس توافق جدید بین انجمن صنایع روغن نباتی و وزارت جهاد کشاورزی، صرفا قرار است برای اردیبهشت ماه این مابه التفاوت بررسی و پرداخت شود. 
شرکت بازرگانی دولتی مسئولیت تامین و تنظیم بازار روغن است
این مقام مسوول اضافه کرد: این مابه التفاوت برای هزینه‌هایی همچون دستمزد کارگری، نرخ انرژی، افزایش قیمت قطعات و مواد اولیه که در پروسه تولید استفاده می شود، است. 
رییس هیات مدیره انجمن صنایع روغن نباتی گفت: اکنون شرکت بازرگانی دولتی مسئولیت تامین، واردات و توزیع و تنظیم بازار روغن مورد نیاز سبد خانوار را برعهده دارد، البته در کنار آن بخش خصوصی به عنوان بازوی دولت، همکاری‌های لازم را به عمل می‌آورد.
واردات ۸۰ هزار تن روغن خام توسط بخش خصوصی 
خلیلی بیان کرد: با توجه به شرایط حاکم اقتصادی، افزایش قیمت‌های جهانی روغن خام و از سوی دیگر سیاست تخصیص ارز روغن خام نشان می‌دهد که بخش خصوصی به‌تنهایی و بدون همکاری دولت نمی‌تواند ایفای نقش کند، اما با این وجود از ابتدای سال تاکنون حدود ۸۰ هزارتن روغن خام توسط بخش خصوصی تامین و وارد چرخه تولید شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :