19 دی: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با بیان اینکه روشن است که وجود بارگاه بر قبور ائمه هیچ ربطی به مسئله‌ شرک ندارد گفت: وجود بارگاه بر قبوری مثل قبر پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) مصداق بارز مهم تعظیم شعائر الله است.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی افزود: این یک امر انسانی و عقلائی است و حتی غیر مسلمان‌ها قبل از اسلام انجام دادند و بعد از اسلام هم غیر مسلمان‌ها انجام دادند و الآن هم انجام می‌دهند و یک امر طبیعی است و  در قبوری مثل قبر پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) مصداق بارز مهم تعظیم شعائر الله و از شعائر دین خداست، چرا که ایشان الگوهای بشر هستند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به اینکه در سال 1344 قمری با فتوای پانزده نفر از علمای مدینه، ظلم و جنایت بزرگ به اسلام و تاریخ اسلام واقع شد گفت: با فتوای ابن تیمیه و شاگردان او مبنی بر اینکه بناء بر قبور شرک است، بارگاه ائمه بقیع تخریب شد اما در اصل و با یک فتوای بی پایه و اساس دنبال تخریب بارگاه پیامبر(ص) بودند که به لطف خدا موفق نشدند.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی با طرح این سؤال که به چه دلیل بنای بر یک قبر عنوان شرک را دارد؟ ادامه داد: اگر یک کسی را در یک جا دفن کردند یک اتاقی روی آن قبر درست کردند به هدف تعظیم صاحب آن قبر، به هدف حفظ یک تاریخ، یک حقیقت یا حفظ تاریخ یک کشور مخصوصاً اگر تاریخ مربوط به دین باشد، کجای این عنوان شرک را دارد؟
وی افزود: روشن است هر کسی که کمترین آشنایی با اسلام و قرآن داشته باشد می داند شرک این است که ما در کنار خدا، غیر خدا را پرستش کنیم، کنار خدا یک معبود دیگری داشته باشیم این می‌شود شرک، و آیه «و لا تدعوا مع الله إلهاً آخر» ، ملاک اصلی در این زمینه است، اما اگر یک بارگاهی برای حفظ تاریخ یک کشوری، برای تاریخ یک دین، برای بیان عظمت صاحب این قبر که صاحب این قبر با اموات دیگر یک فرقی دارد، ساخته شود، کجای این عنوان شرک را دارد؟
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه بارگاه بر روی قبور پیامبران قبل از اسلام مثل حضرت داود(ع) در قدس، بر روی قبر حضرت یعقوب، ابراهیم، اسحاق و ... در الخلیل بوده و بعد از اسلام هم در جنگ‌هایی که واقع شده و مسلمین آن مکان‌ها را فتح کردند کسی نیامده بگوید اینها عنوان شرک را دارد! و در زمان خود پیامبر اکرم (ص) قبوری بوده که دارای اتاق و بارگاه بوده و پیامبر(ص) نهی نفرمودند و حتی درباره بعضی از صحابه که در زمان خود پیامبر فوت شدند چنین چیزی تحقق پیدا کرده و مورد نهی پیامبر قرار نگرفته و خود صحابه‌ی پیامبر هم اگر بعداً روی قبور برخی از همسران و برخی از اولاد پیامبر اتاق و بارگاهی درست می‌شد نمی‌گفتند اینها شرک است! از کجا ابن تیمیه چنین حرف باطلی را به میدان آورد؟
 وی با اشاره به اینکه وهابیت و بهائیت در اعتقادات و احکام، فراوان دست بردند از جمله در مسئله شرک، ادامه داد: اینها برای اینکه بین مردم و صاحبان این قبور جدایی بیندازند، گفتند زیارت و ساختن بنا بر قبور شرک است! در حالی که هدف اصلی آنها در تخریب قبور ائمه جدا کردن مردم از امامت است که باید برایش یک عنوانی درست کنند و عنوان شرک را آوردند.
آیت الله فاضل لنکرانی با طرح این سؤال که چطور این عنوان شرک در قرن هفتم و هشتم به وجود آمد و در هفت قرن مسلمین این را شرک نمی‌دانستند و بنای بر قبور و زیارت قبور ، شرک نبود و در قرن هفتم شرک شد؟! گفت: مگر تا هفت قرن از علما کسی نبود و آشنایان به دین و اهل‌بیت، صحابه و تابعین نبودند که بگویند این مسئله شرک است ؟
آیت الله فاضل لنکرانی در پاسخ به کسانی که نسبت به توسعه حرم ائمه علیهم السلام انتقاد دارند گفت: یکی از وجوه توسعه و تزیین حرم اهلیت علیهم السلام در ایران و عراق این است که به بشر بگوئیم ایشان استثناءات بشر هستند و ویژگی‌هایی دارند که در بشر معمولی نیست چرا که حجت بین خدا و مردم هستند، حالا اگر قبر آنها در کنار قبور دیگر خیلی عادی بود بالاخره این سؤال برای بشر به وجود نمی‌آمد که این شخص چه کسی هست اما الآن هر کسی به مشهد الرضا می‌آید سؤالش این است که این چه شخصیتی است که این همه برای او عظمت قائلند، این سؤال او را هدایت می‌کند.
آیت الله فاضل لنکرانی از جمله فوائد زیارت اهلبیت علیهم السلام را زیر بار ظلم نرفتن برشمرد و گفت:مردم با ارتباط با اهلبیت (علیهم السلام ) می‌دانند حکومت ظالم را نباید بپذیرند، باید به شریفه «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» عمل کنند، می‌دانند وقتی ائمه ما فرمودند اگر یک کسی به اندازه‌ی قلمی که در دوات بزند برای تحکیم حاکم جور بنویسد این کار حرام بیّن است، مردم وقتی اینگونه تربیت شوند دنبال  حکومت صالح می‌روند، دنبال حاکم صالح می‌روند، دنبال آن حکومتی که خدای تبارک و تعالی فرموده می‌روند و این برای اینها مشکل‌ساز است.
وی بابیان اینکه این حادثه‌ای که در سال 1305 شمسی به وجود آمده نباید فراموش شود گفت:  دولت وقت ایران در آن زمان این روز را روز عزای عمومی اعلام کرده و الآن هم باید دولت جمهوری اسلامی به این مسئله توجه شدید داشته باشد چرا که در فرمایشات رهبری معظم انقلاب و مراجع بزرگوار، مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه و سایر مراجع، نسبت به این حادثه تعابیر بسیار مهمی وجود دارد، یعنی بزرگان نسبت به این مسئله هر سال پیام دادند و واکنش نشان دادند، حوزه باید توجه داشته باشد به مردم ما یادآوری کنیم یک چنین مصیبتی بر اسلام در چنین وقتی واقع شده است.
وی در پایان تخریب قبور ائمه بقیع را با مودّت با ذی القربی ناسازگار دانست و گفت : مسلما این اقدام بر خلاف قرآن و رضایت خدا و  پیامبر اکرم (ص) است و اظهار امیدواری کرد حوزه‌های علمیه و مردم توجه خیلی بارز و اکیدی را داشته باشند و با صحبت‌ها و با تشکیل مجالس عزاداری این مصیبت را مطرح کنند و در نسل‌های آینده این مسئله باقی بماند.

  • نویسنده :
  • منبع :