19 دی: آیت الله سید عبدالله فاطمی‌نیا استاد برجسته اخلاق و مورخ اسلامی به ملکوت اعلی پیوست.
آیت‌الله فاطمی نیا که برای دوره درمان بیماری خود در بیمارستان نیکان تهران بستری بود، بامداد دوشنبه در این بیمارستان جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.
آیت الله سید عبدالله فاطمی‌نیا (ره) در سال ۱۳۲۵ در تبریز به دنیا آمدند. آن بزرگوار خطیب، استاد اخلاق و مورخ اسلامی بود که در زمینه اخلاق و عرفان، حدیث و شعر تحقیقاتی انجام داده بود.
پدر بزرگوارشان از علما و عارفان بزرگ در عصر خویش به شمار می‌رفتند که از همان کودکی تحت تربیتش قرار گرفتند. اندکی بعد ایشان را نزد حضرت آیت الله مصطفوی تبریزی (عارف کبیر و از شاگردان حضرت آیت الله سید علی آقای قاضی) برای تربیت و علم آموزی فرستادند که نزدیک به ۳۰ سال تحت تربیت ظاهری و باطنی این مرد بزرگ قرار داشتند. می‌توان گفت که ایشان با یک واسطه، از شاگردان حضرت آیت الله قاضی بود چرا که تقریباً تمامی اساتیدشان از شاگردان سرّ حضرت آیت الله قاضی بودند.
وی همزمان تحصیلات حوزوی خویش را هم دنبال کرد و پس از مصطفوی از محضر علمایی چون علامه طباطبایی، سید محمدحسن الهی طباطبایی (برادر کوچکتر علامه طباطبایی)، محمدتقی آملی، سید رضا بهاءالدینی، محمد تقی بهجت، علامه جعفری و… در علوم اسلامی و عرفان استفاده کرد. 
ایشان از کارشناسان علوم اسلامی بودند که به تحقیق و پژوهش در این زمینه نیز اشتغال داشتند؛ از دیگر فعالیت‌های ایشان می‌توان به تدریس در حوزه‌های علمیه، حضور در برنامه‌های مذهبی صدا و سیما به عنوان کارشناس و سخنرانی در مراکز حوزوی و دانشگاهی اشاره نمود. استاد فاطمی‌نیا در مورد علم رجال و عرفان نظری دارای آگاهی گسترده و صاحب‌نظر بود و در عین حال بیشتر به خطابه در منابر عمومی اشتغال داشت. وی از مفسران معروف و زبردست صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه به‌شمار می‌رفت که جلسات متعددی در این موارد به سخنرانی پرداخته است.
از ایشان آثار ارزشمندی در زمینه آگاهی اسلامی و شرح مفاهیم شیعی به جا مانده که از آن جمله می توان به نکته‌ها از گفته‌ها، فرهنگ انتظار: در مورد غیبت امام زمان و مباحث اسلامی دیگر، فرجام عشق: شرحی بر غزل حضرت امام خمینی (ره)، به زبان فارسی و اردو، یک نکته از هزاران در دو جلد شامل فرهنگ انتظار و فرجام عشق، ارمغان غدیر: چهل حدیث از منابع شیعه و سنی، دربارهٔ رویداد غدیر خم، شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره، نغمه عاشقی اشاره کرد. همچنین از ایشان مقالات متعددی در نشریات مختلف به چاپ رسیده ‌است.

  • نویسنده :
  • منبع :