19 دی: یک دیپلمات پیشین کشورمان اظهار کرد: اقدام سپاه در توقیف دو نفتکش یونانی در خلیج فارس در چارچوب ادبیات قدرتی انجام شده که در روابط بین‌الملل حاکم و جاری است.
ابوالفضل ظهروند در گفت‌وگو با ایسنا در مورد تحولات اخیر در روابط ایران و یونان و اقدام تنبیهی تهران علیه  آتن به خاطر مصادره نفتکش ایرانی و تحویل آن به آمریکا تصریح کرد: اقدام ایران در متوقف کردن دو نفتکش یونانی را باید در چارچوب ادبیات قدرت که در روابط بین الملل جاری و حاکم است ، تحلیل کنیم.
وی با بیان این‌که براساس قوانین بین‌الملل اقدام یونان در مصادره کردن نفتکش ایران و تحویل آن به آمریکا دزدی و برخلاف مقررات بین‌الملل است و با هیچ نرم بین المللی سازگار نیست، افزود: در واکنش به این اقدام ایران به عنوان یک قدرت بین‌المللی و منطقه‌ای در چارچوب ادبیات قدرت و بازدارندگی رفتار کرد و عمل متقابل انجام داد.
این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان این‌که کارشناسان یونانی نیز معترض هستند که اقدام دولت آتن در تحویل دادن نفتکش ایران به آمریکا اشتباه بوده است، افزود: به نظر می‌رسد این کشورها که به صورت یک طرفه اقدام به اجرای تحریم‌های یک جانبه آمریکا می‌کنند، جز ادبیات این چنینی قادر به فهم موضوعات نیستند و ما باید با ادبیات قدرت و بازدارندگی از منافع ایران در عرصه‌های مختلف صیانت کنیم و این راهکاری است که جواب داده است.
وی اضافه کرد: کشورها باید در راستای مقررات بین‌المللی و حق کشتیرانی آزاد رفتار کنند و به بهانه‌های واهی اقداماتی چون اقدامات دولت یونان را انجام ندهند.

  • نویسنده :
  • منبع :