19 دی: رییس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر ظرفیت بالای قم در جذب گردشگر مذهبی و زائرپذیری این استان، گفت: باید یک زائرسرا با هدف استفاده تمام اقشار به خصوص اقشار کم‌درآمد جامعه احداث و در اختیار زائران قرار داده شود.
حجت الاسلام محسن قرائتی سه شنبه شب در جلسه شورای اقامه نماز استان قم در سالن محراب حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، با اشاره به تحصیل بیش از ۱۰ هزار طلبه خارجی در قم و تمایل بسیار زیاد مردم ایرانی و غیرایرانی جهت سفر به شهر قم، یادآور شد: برای اینکه فرهنگ زیارت ارزان در قم نهادینه شود در کنار تامین سایر زیرساخت ها باید زائرسرایی برای اسکان و حضور اقشار کم درآمدتر جامعه احداث و راه اندازی شود.
وی با بیان اینکه قم با توجه به قرارگیری در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور دارای ظرفیت بالایی در جذب گردشگر و زائر دارد، خاطرنشان کرد: زمین جهت زائرسرا در این استان وجود دارد و تنها چیزی که مانده، حمایت های دولتی و ورود خیرین جهت احداث آن است.
رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: در دولت جدید و با حمایت و تاکید رییس جمهوری یک قطعه زمین در حدود ۵۰ هزار متر مربع جهت احداث زائراسرا برای استفاده اقشار کم درآمد فراهم شده است و از مسوولان استانی انتظار می رود نسبت به ایجاد زیرساخت های این طرح تلاش و اقدام کنند.
قرائتی اضافه کرد: قم از نظر زائرپذیری یک شهر استثنایی است و شرایط آن متفاوت با بسیاری از شهرهای دیگر است و هم اکنون بدلیل عدم وجود زیرساخت ها، میزان ماندگاری زائران در آن بسیار اندک است.
وی بیان کرد: برای بسترسازی جهت زیارت ارزان و بهبود وضعیت گردشگری مذهبی این استان باید فرهنگ اجاره خانه های شخصی در قم مانند مشهد نهادینه شود.
رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: یکی از مشکلات زیرساختی شهر قم در گردشگری زیارت، کمبود مراکز اقامتی و هتل است که سبب شده تا این شهر نتواند مانند خراسان رضوی در جذب زائران عملکرد درخشانی داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به ویژگی خاص شهر قم در روایات دینی، افزود: قم باید محور دینداری باشد؛ در روایات دینی تاکیدات بسیار زیادی در خصوص اهمیت شهر قم در آخر الازمان شده است.
قرائتی با تاکید بر ضرورت برنامه حوزه علمیه و نهادهای دولتی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و نوجوانان با برنامه های فرهنگی و دینی جذاب در فصل تابستان، اظهار داشت: با توجه به وجود تعداد بسیار زیادی طلاب حوزوی و وجود حسینیه ها، تکایا، مساجد و مراکز دینی و فرهنگی بستر انجام چنین امری در قم فراهم است و شایسته نیست که این امکانات موجود توجه قرار نگیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :