19 دی: رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران گفت: در پی شیوع یک ویروس جدید با علایم گوارشی، مراجعه مردم به مراکز درمانی افزایش یافته ولی این ویروس کرونا نیست.
ایرج خسرونیا در گفت و گو با ایرنا افزود: یک ویروس جدید با علایم گوارشی شامل اسهال، بی حالی، دل درد و تب در کشور شیوع یافته است و فرد مبتلا ۲۴ ساعت این علایم را تجربه می‌کند و خود به خود درمان می‌شود.
وی اظهار داشت: البته افرادی که بیماری‌های خاص و زمینه‌ای ندارند، هنگامی که دچار این ویروس شدند می‌توانند آنتی بیوتیک مصرف کنند و اگر اسهال شدید است، چند روز غذاهای خانگی سالم مصرف کنند و جای نگرانی نیست زیرا این ویروس ۲۴ ساعت بعد از بدن خارج می‌شود.
این متخصص داخلی تصریح کرد: بیماران دیابتی، قلبی و عروقی و ریوی اگر به این ویروس مبتلا شدند باید سریع به پزشک مراجعه کرده و دارو را با نظارت پزشک مصرف کنند.
به گفته خسرونیا، بسیاری از مبتلایان، این ویروس را با کرونا اشتباه می‌گیرند، در حالی که علایم کرونا بسیار متفاوت بوده و فرد مبتلا باید پنج تا ۱۰ روز در قرنطینه باشد و تمام اصول بهداشت از جمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کند.
وی افزود: مصرف آب و سبزیجات در روزهای گرم سال برای بدن بسیار ضروری و مفید است، هنگام بروز اسهال، نوشیدن مایعات زیاد برای جلوگیری از کمبود آب بدن مهم است. آب و نوشیدنی‌های ورزشی (که جایگزین مواد معدنی از دست رفته به نام الکترولیت هستند) گزینه‌های خوبی هستند. کافئین و الکل می‌تواند کمبود آب بدن را تشدید کند.
خسرونیا تصریح کرد: در هوای گرم و هر زمان که بدن در حال تعریق است مانند ورزش کردن مصرف مایعات یاید افزایش یابد و سعی شود در روزهای گرم سال، غذاهای آماده و حاضری کمتر مصرف و بیشتر از غذاهای خانگی استفاده شود.

  • نویسنده :
  • منبع :