19 دی: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال عربستان هزینه های اعزام زایران حج تمتع را با ۳۰۰ درصد افزایش قیمت اعلام کرد که سبب اعتراض بسیاری از کشورها از جمله ایران شد.
سید صادق حسینی سه شنبه شب در همایش بزرگ زائران حج ۱۴۰۱ شهرستان مشهد، افزود: معمولا کشور عربستان از سه ماه قبل میزان هزینه های زایران  ازجمله هزینه کشتارگاه، چادرها، امکانات حمل ونقل و غیره را اعلام می کند که امسال این اتفاق نیفتاد و چهار روز قبل هزینه ها را با افزایش ۳۰۰ درصدی اعلام کردند که با اعتراضات بسیاری از کشورها از جمله ایران مواجه شد.
وی با بیان این که رقمی که عربستان برای هر زایر اعلام کرده، یک‌هزار و ۱۶۴ دلار افزایش یافته است، ادامه داد: در حالی که هزینه برگزاری حج تمتع برای زایران ایرانی سه هزار و ۴۰۰ دلار بود که با این هزار و ۲۰۰ دلاری که افزایش یافته، هزینه برگزاری حج تمتع چهار هزار و ۴۰۰ دلار شده است که این هزینه برای زایران عراقی بیش از پنج هزار دلار و برای زایران عمارات بیش از ۶ هزار دلار شده است.
معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: با توجه به رایزنی هایی که با مسولان امر در بعثه و مسولان بانک مرکزی صورت گرفت و این که حج امری ضروری است و نمی توان آن را کنسل کرد تصمیم بر آن شد برای آن کهفشار مالی بر زایران وارد نشود یک پنجم هزینه افزایش یافته را زایر و چهار پنجم آن را سازمان حج و زیارت پرداخت کند.
وی در پاسخ به سوال یکی از زایران در خصوص افرادی که در سال ۹۹ ثبت نام کرده اند و هزینه را پرداخت کرده اند و دیگر نباید هزینه ای پرداخت کنند، گفت: در سال ۱۳۹۹ که زایران مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال بابت ثبت نام پرداختکرده اند که بخاطر شیوع کرونا سفرهای حج تمتع تعطیل شد برای این که زایران متضرر نشوند با پول پرداختی آنان ارز نیمایی ۹ هزار تومانی خریداری و به امانت به بانک مرکزی سپرده شد که این امر سبب شد این افزایش قیمت اکنون هزینه زیادی را بر زایر تحمیل نکند.
حسینی ادامه داد: سیاست سازمان حج و زیارت و مسوولان نظام در اعزام زایران به حج تمتع حفظ عزت، کرامت و صیانت از حقوق زایران ایرانی است چرا که زایران ایرانی عزیز و گرامی هستند و اجازه هیچ گونه توهین به هیچ یک از زایران را نخواهیم داد.
وی گفت: از دیگر سیاست های سازمان حج و زیارت صیانت از سلامت زایران است و بخشی از صیانت از سلامت وظیفه ما است لذا  تکمیل واکسیناسیون کرونا، تزریق واکسن مننژیت و نیز واکس فلج اطفال که از سوی کشور عربستان به عنوان شرط ورود زایر اعلام کرده است همراه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در طی سفر خصوصا در انجام مناسک حج تمتع از توصیه های مهم و مورد تاکید می باشد.
معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این که انجام تست پی سی آر ۷۲ ساعت قبل از سفر ضروری است، افزود: همچنین در راستای حفظ سلامت زایران داروهایی که کمبود داشته ایم را در حال خریداری هستیم و اکثر داروها خارجی و با کیفیت هستند و نیز در حال راه اندازی کلینیک ها هستیم و بهترین هواپیماها برای زایران در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: همچنین برای این که زایران در خصوص موضوع قربانی داده ای نداشته باشند ۸۰ ذابح حرفه ای که هر کدام روزانه هزار قربانی می توانند انجام دهند در این سفر همراه ما خواهند بود و با حضور روحانیون عمل قربانیو ذبح کردن به صورت کاملا شرعی انجام می شود و دیگر ضرورتی برای حضور زایر در کشتارگاه نیست.
حسینی گفت: نخستین پرواز و اعزام زایران از تهران در ۲۳ خرداد ماه انجام می شود و هر روز ۹ پرواز از سراسر کشور خواهیم داشت و آخرین پرواز از بیت الحرام در روز آخر ماه ذی الحجه خواهد بود.
وی افزود: امسال ۸۵۰ هزار نفر از کشورهای مختلف در مراسم حج شرکت می کنند.
این مسوول با بیان این که حج جزو ضروریات و واجبات دین است و ترک عمدی آن در صورت استعانت داشتن امری گناه است، گفت: حج فرصتی برای خودسازی و تزکیه و شست و شوی دل ها از آلودگی ها است. امیدواریم که سفری پر از خیر و برکت و معنویت داشته باشید.

  • نویسنده :
  • منبع :