19 دی: یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: قطعنامه شورای حکام با هدف تاثیرگذاری بر مذاکرات وین و فشارحداکثری بر ایران صادر شده است.
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در مورد تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: مواضع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال ایران به روند مذاکرات بستگی دارد، به این معنی که هر زمانی که مناسبات و رویکرد ایران با کشورهای ۱+۴ رو به پیشرفت باشد و روند امیدوار کننده‌ای داشته باشد، آژانس با ایران تعامل داشته و همکاری دوستانه‌ای دارد اما زمانیکه مناسبات ایران با کشورهای غربی رو به وخامت است و مذاکرات به خوبی پیش نمی‌رود، لحن آژانس هم تغییر کرده است.
دخالت رژیم صهیونیستی در فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
وی در ادامه به نقش رژیم صهیونیستی در تصویب قطعنامه علیه ایران اشاره کرد و گفت: سفر دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرزمین‌های اشغالی و تحرکات اخیر این رژیم جعلی علیه ایران، نشانگر مانع‌تراشی و دخالت‌های آن در فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و به نظر میرسد رژیم صهیونیستی و آمریکا آتش بیار معرکه هستند.
این کارشناس مسائل آمریکا در مورد روند مذاکرات وین افزود: در حال حاضر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کرد که با رای اکثریت همراه بود، از طرفی به دنبال عدم تصمیم‌گیری آمریکا در وین، مذاکرات نیز متوقف شده است که این موارد حاکی از فضای امیدوار کننده نیست.
تکرار ادعاهای واهی غرب علیه ایران 
ابوالفتح به ادعاهای مطرح شده از سوی کشورهای غربی به خصوص آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا میکنند که دخایر اورانیوم ایران به حدی رسیده است که میتواند به ساخت سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. در صورتیکه جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و تمامی فعالیت‌هایش صلح‌آمیز هست.
پاسخ ایران به اقدام آژانس لازم و قابل انتظار بود
وی تاکید کرد: هر فردی که رفتار ایران را بررسی می‌کند، متوجه خواهد شد که ایران هیچ‌گاه به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده است و همواره هر فشاری که طرف غربی به ایران وارد می‌کند، پاسخ متقابل میدهد لذا اقدام ایران در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لازم و قابل انتظار بود و حتما تمام نکات فنی و دیپلماتیک بررسی شده است.
این کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: کارکرد آژانس اثرگذاری بر روند مذاکرات است، به طور مثال زمانی بود که غنی سازی ما از 3 درصد به 20 درصد رسید و مذاکرات با غربی‌ها با مشکل روبرو شده بود، آن‌ها قطعنامه های متعددی علیه ما صادر کردند اما زمانی که با غنی سازی 60درصدی، را انجام دادیم و به این دلیل که مذاکرات به خوبی پیش میرفت؛ رابطه آژانس با ما خوب بود لذا نوع رفتار آژانس بستگی به روند مذاکرات با کشورهای غربی دارد و با هدف تاثیرگذاری بر مذاکرات صادر شد.
وی تاکید کرد: غربی ها به دنبال فشار حداکثری علیه ایران هستند تا بتوانند در مذاکرات وین، امتیازات بیشتری را از ایران بگیرند و در قبالش امتیازاتی کمتر از برجام را قبول کنند. 

  • نویسنده :
  • منبع :