19 دی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با نادیده گرفتن رویکرد خودش و شورای حکام و طرف غربی مذاکره همچنان ژست تعامل‌خواهی گرفته و خواستار ادامه رایزنی‌ها است. این خواسته او اما با واکنش‌هایی در ایران همراه بوده است.
به گزارش فردا؛ شورای حکام در پی گزارش اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست اخیر خود یک قطعنامه صادر کرد و به رغم اینکه تهران قبلا به سوالاتش پاسخ داده بود، ادعاهای خود را تکرار کرد. 
تهران نیز در پاسخ به این اقدام اقداماتی انجام داد. از قطع اتصال دوربین‌های فراپادمانی، (از جمله دوربین ناظر بر دستگاه OLEM که در مسیر غنی‌سازی اورانیوم قرار می‌گیرد و درصد غنی‌سازی را در هر لحظه نشان می‌دهد گرفته تا قطع دیگر دوربین ناظر بر دستگاه فلومتر که در ابتدای روند تولید آب سنگین قرار می‌گیرد و میزان آب ورودی را نشان می‌دهد)، همچنین گازدهی به برخی سانتریفیوژهای IR1 و۶ IR، افزایش سرعت تولید انواع سانتریفیوژها و قطعات.
نکته جالب ماجرا اما این است که آژانس و طرف غربی بی‌توجه به اقدامات خود هنوز ژست تعامل‌خواهی گرفته‌اند و اصرار به ادامه گفت‌وگو و رایزنی‌ها دارند!  شاهد آنکه گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: عملیات بازرسی به ایران کمک می‌کند و به آن فرصت می‌دهد که حرف‌های خود مبنی بر عدم مخفی کردن چیزی در برنامه هسته‌ای‌اش را اثبات کند.گروسی در ادامه خاطرنشان کرد: ایران باید همواره بر بازرسی بی‌طرفانه و متعادل حساب باز کند و این مساله‌ای است که تنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند انجام دهد.مدیرکل آژانس همچنین گفت: اقدامات اخیر ایران تاثیر منفی بر مذاکرات وین خواهد گذاشت.وی گفت: امیدوارم که در سریع‌ترین وقت ممکن به ایران سفر کنم. ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای امری بسیار ضروری است و این گزینه عاقلانه‌ترین گزینه است.رافائل گروسی در پایان تاکید کرد که تنش‌هایی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد اما همواره راهی برای تفاهم وجود دارد.
این اظهارات او اما در ایران با واکنش‌هایی همراه بود. مثلا روزنامه ایران با تیتر «آژانس دنده عقب گرفت»، نوشته: «درسی که در چند روز گذشته آژانس و کشورهای غربی از نوع کنش فعالانه و مبتکرانه جمهوری اسلامی ایران در برابر قطعنامه ضعیف و ضدایرانی شورای حکام اتخاذ کردند می‌تواند تا سال‌ها به عنوان آینه عبرت در برابر غرب تلقی گردد».
این روزنامه افزوده: «هرچند ایران همچنان به NPT و همکاری مرسوم و غیربرجامی با آژانس پایبند است اما موجب شد تا دو روز قبل گروسی با این جمله که «امروز روز خوبی نبود» نشان دهد نمایش شورای حکام نه تنها به عقب‌نشینی ایران ختم نشده که اتفاقاً به طراحی مجدد زمین از سوی ایران انجامیده است».
روزنامه وطن امروز نیز بر این نظر است که بعید است کسی در تهران حاضر به دیدار این دیپلمات آرژانتینی و شنیدن صحبت‌هایش باشد. در شرایطی که آمریکا حاضر نیست به روند توافق و اجرای برجام بازگردد و در این بین آژانس به ابزاری برای تولید فشار سیاسی- حقوقی علیه ایران تبدیل شده و این امر بخوبی در سفر معنادار گروسی به سرزمین‌های اشغالی ثابت شد، انتظار گروسی در اجرای تعهداتی فراتر از پادمان از سوی تهران کاملا نابجا و زیاده‌خواهانه است و کشورمان با تصمیم اخیر بر این ادراک‌سازی نادرست که برای مدیر کل و آژانس به وجود آمده بود، خط بطلان کشید.
 

  • نویسنده :
  • منبع :