19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران در زمینه آخرین تحولات پیرامون مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پاسخ داد.
به گزارش وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اظهار نظرها درباره مذاکرات وین که در جلسه استماع محرمانه در کنگره با حضور رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مطرح شده است، بدبینانه بوده، حتی سناتور مارکو روبیو مدعی شده است، دست‌یابی ایران به یک بمب هسته‌ای گریزناپذیر است، آیا او هم چنین دیدگاه بدبیانه‌ای دارد و اطلاعات جدیدی از مذاکرات وجود دارد یا نه، گفت: ما بر این باور نیستیم که دست‌ یافتن ایران به یک بمب هسته‌ای گریزناپذیر است. در واقع، رئیس جمهور بایدن تعهد کرده است که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. سناتور کاردین، دیروز پس از این جلسه آن را جلسه‌ محرمانه‌ای مهم و پر از اطلاعات مفید توصیف کرد.
او افزود: برخی سناتورها دیدگاه‌هایشان را درباره مسئله برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده‌اند. واقعیت این است که این یک چالش است و با وجود گزینه‌های خوب، اما معدودی که وجود دارد، تا اندازه زیادی، چالش سختی است. ما اکنون به خاطر تصمیم‌هایی که پیش از روی کار آمدن این دولت اتخاذ شده، در موقعیت فعلیمان قرار داریم.
پرایس با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران به خاطر وضع فعلی مذاکرات وین، ادامه داد: ما هنوز معتقدیم، پتانسیل به نتیجه رساندن بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام(توافق هسته‌ای) وجود دارد، البته اگر ایران مسائل فرابرجامی را کنار بگذارد و روی طرح توافقی که مدتی می‌شود روی میز است، تمرکز کند.
وی ادامه داد:ما به تلاش برای رسیدن به این و همکاری نزدیک با شرکای اروپایی‌مان در راستای این هدف ادامه می‌دهیم، چون ما هم مانند برخی از قانون‌گذاران در کپیتول هیل همچنان بر این باوریم که بازگشت به پایبندی به توافق ایران، در راستای منافع ملی ما خواهد بود. در اصل به این خاطر که این کار دوباره ایران را با سخت‌ترین و سرزده‌ترین مقررات نظارتی و بازرسی محدود و مشمول محدودیت‌هایی خواهد کرد که برجام بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بیان کرد: در حال حاضر این که آیا می‌توانیم به این نقطه برسیم یا نه، یک سوال بی جواب است. دلایل زیادی وجود دارد که بگوییم نمی‌توانیم. اما ما به طور یکسان برای سناریوهایی آماده می‌شویم که در یکی بازگشت به پایبندی به برجام است و در یکی خبری از آن نیست، همچنین سناریویی که با شرکا و متحدانمان همکاری تنگاتنگی داریم و رویکرد متفاوتی را دنبال می‌کنیم که اطمینان ایجاد می‌کند ما قادر خواهیم بود به تعهد رئیس جمهور بایدن مبنی بر این که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، عمل کنیم.
او در پاسخ به این سوال که با توجه به «ترور اخیر دانشمدان ایرانی»، آیا از نظر او این اقدام ممکن است بخشی از سیاست بازدارندگی یکی از متحدان آمریکا در شرایطی باشد که گفته می‌شود مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته‌ای به جایی نمی‌رسد، توضیح داد: من در موقعیتی نیستم که نظری در این باره ارائه دهم. اما ما تعهد داریم و این تعهد مشترک بسیاری از متحدان و شرکای ما در سراسر جهان است که ایران هیچ گاه قادر به دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای نباشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم‌هایی که اخیرا آمریکا علیه ایران اعمال کرده است، واشنگتن چه کاری برای ترغیب ایران به بازگشت بر سر میز مذاکره انجام می‌دهد و آیا ضرب‌الاجلی برای توافق وجود دارد، گفت: ضرب‌الاجل وجود دارد. این ضرب‌الاجل روزی است که مزایای بازگشت به برجام بر اثر توسعه‌های برنامه هسته‌ای ایران رنگ ببازد. دلیل این که ما به دنبال بازگشتی دوجانبه به برجام هستیم، این است که همچنان در راستای منافع ملی آمریکا و منافع جمعی شرکا و متحدان بین‌المللی ماست. همیشه این طور باقی نخواهد ماند، به ویژه به خاطر این که ایران در حال انجام دادن اقداماتی است که ذیل برجام ممنوع می‌بود، مانند فعال بودن سانتریفیوژهای پیشرفته، ذخیر اورانیوم در سطوح مختلف، ذخیره آب سنگین و هر کاری که اگر دوباره مشمول محدودیت‌های سخت برجام شود، مطرح نخواهند بود.
او در راستای این سوال افزود: ما به وضوح گفته‌ایم قصدی واقعی برای بازگشت به برجام داریم، در صورتی که ایران هم این کار را بکند. ما با متحدان اروپایی‌مان و شرکایمان در گروه ۱+۵ که شامل چین و روسیه نیز هست، به مدت ۱۵ ماه روی این مذاکرات کار کرده‌ایم. مذاکرات از بسیاری از جهات در راستای توافقی که امکانش فراهم است در کوتاه مدت نهایی و اجرایی شود، در صورتی که ایران تصمیم بگیرد این کار انجام شود، به اوج خود رسیده است. به خود ایران بستگی دارد که ببیند آیا می‌خواهد به پایبندی بازگردد یا نه. 
وی ادامه داد: اگر ایران نخواهد این کار انجام شود، اگر انتخابش این باشد که مسائل فرابرجامی را مطرح کند، ما گزینه‌های دیگری هم داریم که در دسترس‌مان هستند. این گزینه‌ها مواردی هستند که ماه‌هاست با شرکای و متحدانمان درباره‌شان صحبت کرده‌ایم و آن‌ها را پیگیری خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا علاوه بر این، در پاسخ به سوالاتی با تکرار ادعای حمایت آمریکا از آنچه مساله حقوق بشر در ایران می‌نامید، اظهاراتی مداخله‌جویانه را درباره امور داخلی ایران مطرح کرد.
به گزارش ایسنا، اظهارات پرایس در پی وقفه چند ماهه ایجاد شده در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین مطرح می‌شود.
حسین امیرعبدااللهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیرا در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای پاکستان‌اش به موضوع مذاکرات وین پرداخت و گفت: در طی ماه‌های گذشته در جریان مذاکراتی که همکارم آقای دکتر باقری با دیگر طرف‌ها در مذاکرات وین داشتند و تبادل پیام‌هایی که بین ایران و آمریکا انجام شد گام‌های مهمی از سوی ایران برداشته شد و ما اثبات کردیم که اهل گفت‌وگو و منطق برای رسیدن به توافقی خوب و پایدار هستیم.
وزیر خارجه در ادامه گفت: در روزهای اخیر  علیرغم تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا و پیشرفت گفت‌وگوها به یک باره طرف آمریکایی برای اعمال فشار علیه ایران و اخذ امتیازات بیشتر در میز مذاکره غیرمستقیم قطعنامه‌ای را ارائه کرد و علیرغم اینکه طرف آمریکایی به ما اعلام کرد که این قطعنامه خالی از محتواست ولی نفس ارائه این قطعنامه باعث شد که ما طرف آمریکایی را از این کار برحذر داریم و یک ابتکار جدید و پکیج سیاسی جدید ارائه کردیم. این پکیج را آمریکایی‌ها پذیرفتند ولی بر تصویب قطعنامه نیز تأکید داشتند و این کار را انجام دادند. ایران نیز در ادامه اقدام به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود کرد و به صورت رسمی قبل از صدور قطعنامه به دبیرخانه آژانس اقدامات خود را اطلاع داد.
امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: ما اکنون در کنار قطعنامه و اقدامات بیشتر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران باز هم اعلام می‌کنیم که از مذاکره و دیپلماسی فرار نمی‌کنیم و از طریق آقای مورا و بورل پیام‌ها و ارتباطات در حال تبادل و انجام است و ایران برای رسیدن به توافقی خوب و پایدار از منطق دیپلماسی و مذاکراتی فاصله نمی‌گیرد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز اخیرا درباره مذاکرات وین و تحولات چند روز اخیر با تاکید بر اینکه تمام اقدامات ایران برگشت پذیر است، گفت: اگر همین فردا در وین توافق نهایی شود تمام اقدامات ایران در ارتباط با کاهش تعهدات برجامی از لحاظ فنی برگشت پذیر است و آنچه که برگشت ناپذیر است تروریسم اقتصادی آمریکا و همراهانش علیه ملت ایران است. درد و رنجی که آنها بر مردم ایران اعمال کردند برگشت ناپذیر است.
خطیب زاده تصریح کرد: توافق در دسترس و ممکن است. اگر آمریکا دو کار انجام دهد. اول اینکه از این توهم اهرم سازی عبور کند و دوم اینکه بپذیرد به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عمل کند و اگر چنین موضوعی صورت بگیرد همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم.
او افزود: آنچه که مشخص است این است که آمریکا می‌خواهد مذاکرات را تطویل کند و برخی موضوعات دوجانبه را از طریق وین حل کند. این دار و دسته‌سازی و کارهایی که با سه کشور اروپایی در این چارچوب انجام می‌شود تبانی پشت پرده‌ای است که قصد دارند که از طریق فشار آنچه را که ما تاکید داریم در توافق اجرایی نشود.


  • نویسنده :
  • منبع :