19 دی: رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری تب کنگو در مقایسه با سال گذشته که فقط ۱۳ مورد ابتلا بود، رو به افزایش است، گفت: اکنون ۲۲ مورد ابتلا به این بیماری در کشور ثبت شده و ۲ مورد نیز فوتی داشتیم.
بهزاد امیری در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به افزایش بیماری تب کنگو در کشور، دستورالعمل بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تدوین و به امضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده که به‌زودی به دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی ابلاغ می‌شود.
ذبح دام در معابر عمومی و منازل ممنوع است
وی اظهار داشت: این بیماری در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته به همین دلیله ذبح دام در معابر عمومی و منازل ممنوع است و فقط در مراکز بهداشتی کشتارگاه‌ها باید ذبح دام انجام شود زیرا خونابه‌ امکان انتقال بیماری را تشدید می‌کند.
امیری توصیه کرد که مردم ذبح حیوانات را در کشتارگاه انجام دهند و از گوشت مورد تایید سازمان دامپزشکی استفاده کنند همچنین باید به مدت ۲۴ ساعت لاشه گوسفند پس از ذبح در یخچال نگهداری شده و سپس با پوشیدن دستکش آن را قطعه قطعه کرده و مورد مصرف قرار دهند.
به گفته رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، علائم بالینی در مبتلایان به این بیماری طیف وسیعی داشته و از موارد بدون علامت تا موارد با علائم بسیار شدید و تهدیدکننده حیات است.
وی توضیح داد: افرادی که دچار علائم می‌شوند، در فاز نخست به تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاط دچار می‌شوند و در فاز حاد بیماری، فرد دچار خونریزی زیر پوستی، کبودی بدن، خونریزی داخل ملتحمه چشم، خونریزی مخاط، خونریزی از مجاری بدن و در نهایت درگیری چندین ارگان بدن همچون سیستم گوارشی، ادراری و تنفسی شده که در این صورت ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.
امیری افزود: این بیماری بیشتر در گروه سنی جوان و میانسال و در جمعیت مولد کشور دیده می‌شود. افرادی که مشاغلی در حیطه دام، دامداری، قصابی و کشتارگاه دارند، بیشترین جمعیت در معرض خطر هستند.
وی با بیان اینکه فعالیت کنه‌ها با شروع گرمای هوا آغاز می‌شود، اظهار داشت: در فاز حاد بیماری، بین ۱۰ تا ۴۰ درصد احتمال دارد که بیمار فوت کند. تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا شده و در هر نقطه‌ای از کشور امکان انتقال نمونه و تشخیص نهایی بیماری وجود دارد. بیماران باید در صورت مشاهده اولین علامت، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.
امیری ادامه داد: در مناطقی که میزان بروز بیماری بیشتر است، افراد باید حتی الامکان از گزش کنه‌ها جلوگیری کنند. در مناطقی که میزان کنه‌ها بیشتر است، باید نسبت به سم پاشی دام‌ها، آغل‌ها و مناطق نگهداری دام اقدام شود. افراد باید دقت کنند که نباید کنه‌ها را با دست له کنند و در مناطقی که کنه‌ها فراوانی بیشتری دارند، لباس‌های بلند و پوشیده بپوشند و از قلم و یا اسپری دورکننده حشرات استفاده کنند. به لاشه دامی که در اثر بیماری مشکوکی ازبین رفته، نزدیک نشوند و دست نزنند.
وی تصریح کرد: ذبح دام در کشتارگاه‌ها انجام شود. در همه کشتارگاه‌های مجاز دام، دامپزشکان حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح بررسی و معاینه می‌کنند. برخی از انواع بیماری در دام‌ها علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن هستند.
رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند زیرا خونابه‌ جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌ از دام به انسان شود، افرادی که به ذبح دام مشغول هستند هم باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارهای خود را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند همچنین، خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.  
امیری تاکید کرد: گوشت دام ذبح شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتی‌ گراد در یخچال قرار داده شود و توصیه می‌کنیم، جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌ گراد، مصرف شود. توصیه اکید می‌شود مردم از مصرف جگر خام خودداری کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :