19 دی: استاندار قم با بیان اینکه امسال محور و تمرکز میزبانی استان قم از زایران امام حسین(ع) در مسجد جمکران است، گفت: این مکان مقدس فضای خوبی همچون صحن‌ها، رواق‌ها، پارکینگ و غیره برای ارایه خدمات مناسب به زُوّار دارد.
سید محمدتقی شاهچراغی در نخستین جلسه ستاد اربعین استان قم در سال جاری، افزود: هر چند امسال تمرکز جمکران در نظر گرفته شده، اما لازم است که از سایر ظرفیت‌ها مانند مسجدها و حسینیه ها برای اسکان و ارایه خدمات به زایران با در نظر گرفتن شرایط، استفاده کرد.    
وی با بیان اینکه امسال برای خدمات رسانی به زایران اربعین حسینی(ع) در سه محور برنامه ریزی انجام می شود، گفت: در کشور عراق، بر حسب روال قبل، متولی آن ستاد بازسازی عتبات عالیات است که مسایل مربوط به خروج موکب ها را پیگیری می کند. 
استاندار قم خاطرنشان کرد: بخشی از خدمات‌دهی مربوط به مرز مهران (استان ایلام) می شود. 
وی با بیان اینکه محور سوم خدمات رسانی در قم است، تاکید کرد: از لحاظ ما، اولویت اول «شهر قم» است، چون ما میزبان زایران حضرت سیدالشهدا(ع) هستیم و هر جا که می شود، باید به زوار خدمت کنیم.  
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود که نسبت به سال های گذشته جمعیت بیشتری از زایران را در استان قم داشته باشیم، گفت: در قم محور و چگونگی خدمت به زایران، «ستاد مردمی» است؛ چون دستگاه های دولتی مانند مردم نمی توانند خدمت کنند، الزاما این کار باید مردمی باشد و تمرکز دستگاه ها در پشتیبانی نیز از ستاد مردمی است. 
شاهچراغی بر لزوم هماهنگی در امور مختلف برای ارایه بهترین خدمات به زایران حضرت اباعبدالحسین(ع) تاکید و خاطرنشان کرد: ضروری است، کارها در این زمینه میدانی و سریع انجام شود. 
وی تغذیه، بهداشت، درمان و حمل‌ونقل را از جمله نیازهای زوار برشمرد و بر توجه جدی بر این امور تاکید کرد و اظهار داشت: در حوزه فرهنگی و رسانه نیز با استفاده از تجربه های سال های پیشین از توانمندی های استان بهره ببریم. 
وی با تاکید بر اینکه اصل انجام خدمات رسانی به زایران اربعین حسینی(ع) و امور مرتبط به آن «مردمی» است و جایی که نیاز باشد، سازمان ها کمک می کنند؛ تاکید کرد: اصل بر این است که باید موکب ها، کل کار خود را با «مُتِبَرِّعین» (نیکویی‌کننده برای رضای خدا) انجام دهند.
شاهچراغی با بیان اینکه همه موظف هستیم، تمام تلاش خود را برای اربعین و زایران امام حسین(ع) انجام دهیم؛ از کسانی که در این زمینه مانند آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران مشارکت و همکاری دارند، تقدیر و تشکر کرد. 
استاندار قم خاطرنشان کرد: موضوع «اربعین»، از موضوع هایی است که در مکتب ما به آن توجه شده است و «زیارت اربعین»، فقط خواندن زیارت اربعین نیست؛ بلکه توجه به ابعاد مختلف اربعین است.    
قم «معین» استان ایلام است
معاون هماهنگی امور زایرین استاندار قم، با بیان اینکه امسال در ستاد اربعین کمیته های ۱۷گانه فعالیت می کنند، گفت: در سال ۱۳۹۸ در شهر قم میزبان ۲۴۶ هزار و ۸۷۷ نفر زایر در «ستاد مردمی» بودیم که این علاوه بر اسکان هایی است که در سایر اماکن مثل مجموعه های اقامتی و حسینیه ها داشتیم. 
ابوالقاسم مقیمی با بیان اینکه سه ماموریت در این زمینه تعریف شده است، گفت: یکی خدمات‌رسانی به زایران در کشور عراق، اعزام و ساماندهی موکب‌ها، پیگیری امور مرتبط با اعزام و پشتیبانی و خدمات در آن‌جاست.  
وی با اشاره با اینکه استان قم، «معین» استان ایلام اعلام شده است، خاطرنشان کرد: قم به همراه هشت استان دیگر در استان ایلام خدمات ارایه می‌دهد. 
وی اظهار داشت: وزارت کشور در این زمینه؛ هدف یک را استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان اعلام و قم، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان به عنوان استان‌های هدف دو معرفی کرده است. 
مقیمی با تاکید بر استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های مردمی در اربعین گفت: اعزام به صورت کاروانی، بهره گیری از توصیه مراجع و علما، تدوین مباحث فرهنگی، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانه ها؛ از جمله مسایلی می باشد که بدان توجه شده است.  
وی با اشاره به خدماتی که در قم به زایران امام حسین(ع) می شود، افزود: تمرکز ثبت نام و خیرمقدم به زایران در ورودی های شهر قم، راهنمایی زایران، نصب تابلو و تولید محتوا به زبان های عربی و اردو از جمله مواردی است که در این رابطه در نظر گرفته شده است. 
مهدی اصفهانیان مقدم معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم اعلام کرد: ستاد اربعین در شهرداری فعالیت خود را در مناطق هشت گانه شهرداری با محوریت حرم مطهر و جمکران شروع کرده است. 
علی اکبر عطایی جانشین ستاد عتبات عالیات استان قم خاطرنشان کرد: تاکنون در استان قم ۱۲۴ موکب برای اربعین امسال ثبت نام و از این تعداد ۱۰۸ موکب پروانه خود را دریافت کرده اند.

  • نویسنده :
  • منبع :