19 دی: فهرست نهایی نامزدهایی که پس از استعفای بوریس جانسون از قدرت، برای تصاحب کرسی رهبری حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس نام‌نویسی کرده‌اند اعلام شد.
هشت چهره کلیدی حزب محافظه‌کار موفق شدند با حمایت دست کم ۲۰ تن از اعضای حزب، به فهرست نامزدهای انتخاباتی راه پیدا کنند.
بر اساس اعلام فراکسیون حزب محافظه، ریشی سوناک وزیر پیشین دارایی، پنی موردانت وزیر اسبق دفاع، تام توگندهات رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی، لیز تراس وزیر امور خارجه، سوئلا بریورمن دادستان پیشین، جرمی هانت رئیس کمیته پارلمانی بهداشت، کامی بادنوچ معاون پیشین نخست وزیر در امور زنان و ندیم زهاوی وزیر دارایی انگلیس در فهرست این افراد هستند.
دقایقی پیش از انتشار فهرست نهایی، ساجد جاوید وزیر مستعفی بهداشت و رحمان چشیتی معاون وزیر امور خارجه انگلیس از شرکت در انتخابات کنار کشیدند. پیشتر پریتی پتل وزیر کشور و گرنت شپس وزیر حمل‌ونقل نیز انصراف خود را از رقابت اعلام کرده بودند.
انتخابات برای تعیین رهبر جدید حزب محافظه‌کار پس از آن کلید خورد که «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس هفته پیش در واکنش به موج استعفای اعضای کابینه، از مقام خود کناره‌گیری کرد.
بر همین اساس نام نویسی برای تعیین جانشین وی روز سه‌شنبه انجام شد. روز دوشنبه نیز فراکسیون حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس (کمیته ۱۹۲۲) بعنوان ناظر بر روند انتخابات، رویه رقابت‌ها را تغییر داد تا فرآیند تعیین جانشین بوریس جانسون کوتاه شود.
«گراهام بردی» رئیس کمیته ۱۹۲۲ اعلام کرد که طبق رویه جدید نامزدهایی که برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند به حمایت ۲۰ تن از نمایندگان حزب نیاز دارند. این رقم در گذشته ۸ تن بود و راه یافتن چهره‌های علاقه‌مند به شرکت در انتخابات آسان‌تر بود.
رئیس فراکسیون حزب حاکم گفت: ما فکر می‌کردیم ۲۰ عددی است که هر کسی از حمایت واقعی برخوردار است باید بتواند آن را کسب کند. ما همچنین می‌خواهیم مطمئن شویم که می‌توانیم به آرامی و مسئولانه در این فرآیند حرکت کنیم و نمی‌خواستیم هزاران بازیگر در انتخابات داشته باشیم.
وی سپس تصریح کرد که هر کدام از نامزدها برای راه یافتن به دور بعدی انتخابات به ۳۰ رای نیاز دارند. طبق رویه حزب محافظه‌کار انتخابات در چندین مرحله توسط نمایندگان حزب انجام و سرانجام دو نامزد باقی‌مانده به رای اعضای عمومی حزب گذاشته خواهند شد.
به گفته وی نخستین دور انتخابات روز چهارشنبه برگزار می‌شود و این روند تا هفته آینده ادامه خواهد داشت تا تعداد نامزدها به دو نفر برسد. «بردی» پیش‌بینی کرد که نخست وزیر جدید انگلیس ۱۴ شهریور معرفی و مستقر خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :