سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۸۵ مورخه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۱ با عنوان «مردم و مسئولان در برابر کرونا بی‌حس شده‌اند» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

امواج خبری سیل، تورم و مناقشات بین‌المللی و داخلی سایه سنگینی بر روی اخبار و وضعیت کرونا در کشور انداخته است. موج هفتم کرونا روز به روز رنگ شهرهای بیشتری را به قرمزی می‌کشاند و آمار بستری‌ها و فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کند ولی جامعه و مسئولین کشور گویا فراموش کرده‌اند کرونایی هم وجود دارد. جسته و گریخته با توجه به آمار و ارقام هشدار و انذاری داده می‌شود ولی جامعه را یک نوع کرختی عمومی در برابر کرونا فرا گرفته است، کسی توجهی به زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ندارد.
حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتگوی تازه با خبرآنلاین معتقد است یکی از مهمترین کاربردهای «تست انبوه» شناسایی طغیان‌های اپیدمی در هر کشوری است، اگر طغیان‌ها به خوبی شناسایی و جلوی آن‌ها گرفته شود، قطعاً جلوی پیک‌های بعدی گرفته می‌شود. وی می‌گوید: به کمک تست انبوه می‌توانیم روند اپیدمی را به سادگی جست‌وجو کنیم، طبق آخرین آمارها میانگین تست در روزهای اخیر چیزی حدود ۱۵ هزار تست بوده است که برای یک کشور ۸۵ میلیونی یعنی هیچ و شوخی است، حتی روزی ۲ هزار تست هم داریم که بیشتر برای روزهای تعطیل است، ما بیماریابی فعال نداریم یعنی خودمان سراغ مردم نمی‌رویم و چون شدت بیماری‌زایی اومیکرون مانند دلتا نیست خود مردم هم کمتر برای تست مراجعه می‌کنند به‌ویژه در روزهای پایانی هفته، این گروه در جامعه می‌چرخند و دیگران را به کرونا مبتلا می‌کنند، اگر بیماریابی فعال داشتیم آمار بستری و مرگ بیشتر می‌شد، اما آمارهایی که ما داریم گمراه کننده است، نه فقط درباره تست‌ها بلکه مثلاً اطلاعات مربوط به عوارض واکسن را هم منتشر نمی‌کنند، بنابراین کاملاً مشخص است که ما چرا در کنترل اپیدمی ناموفق هستیم.
ایشان تصریح کرد: متأسفانه وزارت بهداشت هیچ بسته جامع ندارد، ما قبلاً طرح شهید سلیمانی را داشتیم، بارها دراین‌باره حرف زدیم که چرا این طرح را احیا نمی‌کنند، وزارت بهداشت بیاید این طرح را تقویت کند، وزیر بهداشت هم موقع رأی اعتماد این وعده را به مجلس داد اما بعداً عمل نکرد. انگار وزارت بهداشت در مدیریت اپیدمی دچار یک بی‌حسی شده است و واکنش نشان نمی‌دهد، من از آن‌ها غیر از اعلام چند آمار که اساس آن اشتباه است چیزی ندیدم.
  • نویسنده :
  • منبع :