هیچ مسئولی و هیچ دستگاهی از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نمی‌تواند خود را از قصور یا تقصیری که موجب پیدایش وضعیت موجود شده است، مبرا بداند و خود را کنار بکشد و استثنا کند. مردم، چنین تفکیکی را قبول ندارند و اینکه یک قوه از سه قوه یا یک دستگاه و یک فرد از مجموعه دولت و حاکمیت، خود را بی‌تقصیر بداند را برنمی‌تابند. نباید به کشور فقط از دریچه نواقص نگاه کرد، خوب و بد را باید کنار همدیگر دید و این واقعیت را باید پذیرفت که تمام افراد مسئول و تمام دستگاه‌ها در قوت‌ها و ضعف‌ها سهیمند. این واقعیت، این جناح و آن جناح نمی‌شناسد و اصلاح‌طلب و اصولگرا هردو زیر سؤالند. هرکس غیر از این بگوید، مردم از او نمی‌پذیرند.

انقلابی‌گری این نیست

یادداشت حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی سه شنبه ۱۰ تیر

بسم‌الله الرحمن الرحیم

⬅️تبادل نامه‌هایی میان مجلس و ریاست جمهوری در زمینه اینکه چه کسی مسئول مشکلات موجود است و همینطور اظهارنظرهائی که پیرامون این مسأله به عمل آمده، ایجاب می‌کند نکاتی را مطرح کنیم.
۱- اصل اینکه مجلس و ریاست جمهوری و قوه قضائیه، که سه رکن محوری حاکمیت هستند، به شکل‌های مختلف ازجمله به صورت کتبی تبادلاتی داشته باشند، بسیار خوبست البته به این شرط که از دایره انصاف و متانت و حفاظت از حرمت همدیگر خارج نشوند. اظهارنظرهای دیگران درباره این تبادلات هم خوبست و نباید انتظار داشت کسی چیزی نگوید یا هرکس چیزی می‌گوید و می‌نویسد طبق میل ما باشد. رشد جامعه در صورتی محقق می‌شود که افراد در ابراز نظر و نقد منصفانه و محترمانه آزاد باشند.

۲- انکار وجود مشکلات، مثل انکار روز در زمانی است که خورشید در وسط آسمان درحال نورافشانی است و هیچ ابری هم مانع این نورافشانی نیست. مردم این روزها مشکلات را به‌ویژه مشکلات معیشتی را با تمام وجود لمس می‌کنند و مسئولین باید بدانند که فشرده شدن بغض‌های ناشی از این فشارها بر محرومین، خطرآفرین است.

۳- واقعیت دیگری که قابل انکار نیست اینست که هیچ مسئولی و هیچ دستگاهی از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نمی‌تواند خود را از قصور یا تقصیری که موجب پیدایش وضعیت موجود شده است، مبرا بداند و خود را کنار بکشد و استثنا کند. مردم، چنین تفکیکی را قبول ندارند و اینکه یک قوه از سه قوه یا یک دستگاه و یک فرد از مجموعه دولت و حاکمیت، خود را بی‌تقصیر بداند را برنمی‌تابند. نباید به کشور فقط از دریچه نواقص نگاه کرد، خوب و بد را باید کنار همدیگر دید و این واقعیت را باید پذیرفت که تمام افراد مسئول و تمام دستگاه‌ها در قوت‌ها و ضعف‌ها سهیمند. این واقعیت، این جناح و آن جناح نمی‌شناسد و اصلاح‌طلب و اصولگرا هردو زیر سؤالند. هرکس غیر از این بگوید، مردم از او نمی‌پذیرند.

۴- ضعف شدید دستگاه‌های نظارتی، یکی از بزرگ‌ترین عوامل پدید آمدن مشکلات موجود است. به نظر می‌رسد این دستگاه‌ها باید به صورت اساسی مورد تجدیدنظر قرار گیرند و هیچ توجیه و بهانه‌ای نباید مانع این تجدیدنظر شود.

۵- مجلس دهم به جای نظارت بر اجرای صحیح قوانین، گرفتار اموری از قبیل تلاش برای عزل و نصب‌ها، سؤال و استیضاح کردن‌های مبتنی بر منافع شخصی و گروهی و جناحی، پس گرفتن امضاها بر اساس رفاقت‌ها و وساطت‌ها و رانت‌خواری‌ها شده بود. این وضعیت هرچند شامل کلیه نمایندگان مجلس نبود ولی در مجموع، مجلس را از مسیر اصلی خود دور کرده بود. نمایندگان مجلس یازدهم اگر قصد مچ‌گیری داشته باشند باید مچ همه را بگیرند نه فقط دولت را.

۶- قوه قضائیه، با محاکماتی که این روزها برگزار می‌کند، خود به روشنی و با صدای رسا اعلام می‌کند که این قوه هم در پدید آمدن وضعیت موجود سهیم بوده است. به همین دلیل، بالاترین اولویت قوه قضائیه اینست که خود را پالایش کند، زیرا پاکی قوه قضائیه است که می‌تواند مجموعه حاکمیت را پاک نگهدارد و آلودگی آن، بقیه را هم آلوده می‌کند.

۷- دولت کنونی را نباید یکپارچه قضاوت کرد. دولت یازدهم انصافاً موفق بود بطوری که توانست آرامشی در اقتصاد ایجاد کند، تورم را تک‌رقمی کند، با اجرائی کردن برجام امکانات زیادی را به کشور بیاورد و بسیاری از موانع را برطرف نماید. برجام را ترامپ و مخالفان داخلی دولت و سران ارتجاع عرب و رژیم صهیونیستی مشترکاً از کار انداختند. بسیاری از مشکلات موجود نیز نتیجه همین از کار انداختن برجام است که مخالفان داخلی دولت در آن سهیمند. البته دولت نیز در چینش نیروها بد عمل کرده و در مدیریت بحران‌ها گاهی ملاحظه‌کاری می‌کند. دولت دوازدهم به لحاظ مقاومت در برابر بحران‌هایی مثل سیل، زلزله، از کار انداختن برجام، تحریم و کرونا قابل تحسین است و به لحاظ کوتاه آمدن در برابر تحمیل‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و کوتاهی در جایگزین کردن نیروهای قوی به جای افراد ضعیف، مستحق سرزنش است.

۸- مهم‌ترین واقعیت، که متأسفانه مورد غفلت هم هست، اینست که حل مشکلات کشور به همدیگر را مقصر دانستن نیست. این روش، فقط به بدتر شدن اوضاع منجر می‌شود و جنگ قدرت را طولانی‌تر و حتی بی‌انتها می‌کند. راه درست اینست که قوای سه‌گانه، تمام دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و تمام افراد دست به دست همدیگر بدهند و با تقویت نقاط قوت و از بین بردن ضعف‌ها مشکلات را برطرف کنند. ظرفیت کشور ما این اجازه را به مسئولین می‌دهد که اجازه ندهند مردم در محرومیت دست و پا بزنند. راه‌حل مشکلات مردم، وحدت شما مسئولین است، اگر از این اصل مهم و حیاتی غفلت کنید، مردم ملاحظه شما را نخواهند کرد. تازه‌واردهای مجلس یازدهم هم بدانند که انقلابی‌گری به هیاهو نیست، انقلاب یعنی خدمت به مردم.

 

  • نویسنده :
  • منبع :