19 دی: مراسم تشییع و خاکسپاری چهار تن از شهروندان در رفسنجان که عصر تاسوعا (یکشنبه) توسط یک قاتل تبعه غیرمجاز افغانستان مظلومانه و بیگناه جان خود را از دست دادند عصر سه‌شنبه با حضور گسترده مردم و مسئولان محلی و در فضایی کاملا حزن‌انگیز برگزار شد.
این مراسم در شهر بهرمان بخش نوق از توابع شهرستان رفسنجان در شمال غرب استان کرمان درحالی برگزار شد که پیکرهای این جانباختگان در جوار آستان امامزاده ابراهیم این شهر با حضور گسترده اهالی و در فضایی آکنده از اندوه در خاک آرام گرفتند.
جزییات حادثه
عصر روز یکشنبه هفته جاری بود که یک تبعه بیگانه اهل افغانستان ابتدا با چاقو اقدام به قتل ۶ تبعه افغانستان از جمله برخی خویشاوندان خود کرد و نیز در ادامه چهار فرد ایرانی که به واسطه کسب و کار خود در محدوده وقوع قتل اتباع افغان در باغات کشاورزی منطقه حضور داشتند را نیز در منطقه نوق رفسنجان با چاقو به قتل رساند.
این قاتل پس از اقدام به فرار در شهرستان مجاور(انار) توسط ماموران انتظامی دستگیر شد و حین محاصره پلیس نیز اقدام به خودزنی کرد که تحت مداوا و بازجویی قرار دارد.
از این فرد به عنوان یک فرد دارای مشکلات روحی و روانی نام برده شده و درباره علت قتل ۶ تبعه افغانستان نیز گزارش ها حاکیست که اختلافات شخصی با آنان عامل این حادثه بوده؛ وی همچنین پس از آنکه با لباس خونین و سوار بر موتورسیکلت از صحنه قتل هموطنان خود جدا شده بوده و به دنبال دیگر اتباع افغان می گشته، در مسیر با چند فرد ایرانی که در محل کسب و کار خود یا در حال تردد بوده اند نیز مواجه می شود که در اقدامی جنون آمیز آنان را نیز با چاقو به قتل می رساند.
به گزارش ایرنا طی چندروز اخیر به واسطه این حادثه تلخ که ۱۰ کشته از جمله چهار ایرانی بیگناه برجا گذاشت، فضای خاصی بر شهرستان رفسنجان و دیگر نقاط استان بویژه بخش نوق و شهر بهرمان حکمفرماست؛ زیرا چهار نفر جانباخته بدون هرگونه ارتباط با قاتل، کاملا بی گناه جانشان را از دست دادند و مردم و مسئولان منطقه نیز تحت تاثیر این حادثه خونین ناراحت هستند.
حضور مردم و مسئولان در خاکسپاری
در همین شرایط مراسم خاکسپاری این چهار نفر جانباخته با حضور گسترده اهالی منطقه و نیز مسئولان محلی از جمله ائمه جمعه شهرستان رفسنجان و شهر بهرمان، سرپرست فرمانداری، نماینده مردم منطقه در مجلس و دیگر مسئولان محلی برگزار شد که این مسئولان رفته بودند تا در کنار مردم منطقه با اهالی و خانواده جانباختگان این حادثه دردناک ابراز همدردی کنند.
همه این جانباختگان مرد و عمدتا سرپرست خانوار بوده اند؛ احمد و مهدی عسکری پور، پدر و پسر بی‌گناهی که مثل ۲ جانباخته دیگر تنها به جرم قرارگرفتن تصادفی در مسیر قاتل، درحالی که بر سر زمین کشاورزی مشغول تلاش برای لقمه نانی بودند، جانشان را از دست دادند و خانواده آنان اینک در سوگ این فقدان بزرگ هستند.
آنطور که برخی رسانه ها درباره هویت جانباختگان نوشته اند، یکی دیگر از افرادی که در این حادثه جان خود را از دست داده، مرد میانسالی به نام رضا پرخو است. گفته شده او صاحب چند فرزند دختر و پسر بوده و درحالی که مشغول کار در زمین کشاورزی خود بوده ناگهان مورد اصابت چاقوی تبعه افغان قرار می گیرد.
رضا شمس الدینی نیز دیگر فرد ایرانی جانباخته در این حادثه است که جوان و بیش از چهل و خورده ای سال بیشتر سن نداشته است.
برخی حاشیه ها و توضیح مدیران
برگزاری مراسم خاکسپاری پیکر این جانباختگان در شهر بهرمان عصر امروز برخی حاشیه ها نیز داشت؛ عده ای از ساکنان محلی حاضر در مراسم خاکسپاری که از فقدان این چهار فرد بی گناه در حادثه قتل بشدت ناراحت بودند در این مراسم بدون نام بردن از شخص خاصی علیه (برخی) مسئولان محلی و نیز بعضی رسانه ها شعارهایی سر دادند. این افراد معتقدند که برخی مسئولان و رسانه ها در اطلاع رسانی از اخبار این حادثه «دروغ گفته اند» زیرا در خبرهای اولیه از این حادثه ، نخستین روایت ها این بود که افراد ایرانی به قصد میانجیگری و کمک به افراد درگیر در رویداد قتل، اقدام کرده اند و چاقو خورده اند.
این تلقی شهروندان منطقه در حالی است که ساعاتی پس از بیان این اطلاعات مسئولان منطقه با روشن شدن جزییات بیشتر و ابعاد کامل حادثه، در گفت وگو با رسانه ها در خبرهای تکمیلی اعلام کردند اطلاعات اولیه براساس گزارش های ابتدایی بوده و صحت نداشته؛ این مدیران و رسانه ها سپس اطلاعات و جزییات حادثه را در خبرهای تکمیلی تصحیح و اعلام کردند که چهار جانباخته هیچ ارتباطی با قاتل نداشته اند و تبعه افغان که درگیر مشکلات روانی بوده این افراد را که در مقابل خود دیده به قتل رسانده است.
پس از این ماجرا بود که حتی محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در مصاحبه با خبرنگار صداوسیما که از قاتل به عنوان «جانی بالفطره» یاد کرد در این زمینه توضیح داده بود: تلقی اولیه در این حادثه این بود که افغان ها با همدیگر درگیر شده اند و دوستان (افراد ایرانی) رفته اند کمک کنند و احتمالا در کمک ضربه خورده اند، اما بعد که (موضوع) مشخص و بخشی از ماجرا روشن شد این چهار نفر که به قتل رسیدند، هیچ ارتباطی با فرد افغان(قاتل) نداشتند و آن تبعه افغان دنبال کشتن دیگر افغان ها بوده و با موتورسیکلت در منطقه می گشته (به دنبال اتباع افغان پرسه می زده) و متاسفانه با این افراد روبه رو شده و ضربه نیز به آنان زده است.
وی همچنین تاکید کرد که ساماندهی افغان های غیرمجاز در کشور و استان با جدیت و قاطعیت در حال اجراست؛ اخیرا طرح سرشماری آنان نیز انجام شده و مراحل تکمیلی ساماندهی در حال انجام است. 
به گفته استاندار کرمان طرح ساماندهی افغان های غیرمجاز در این استان چون تعداد زیادی از این افراد در استان ساکن هستند به صورت ویژه پیگیری می شود؛ عده ای از آنان مجوز اقامت دارند که بحث آنان جداست و دیگران نیز درحال ساماندهی هستند.
  • نویسنده :
  • منبع :