19 دی: معاون توسعه و بهره‌وری موقوفات آستان مقدس قم در دیدار با رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: برای تحقق شعار سال رهبری تحت عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» آمادگی اجرای طرح های کشاورزی در این استان را داریم.
 امیر حاجی‌زاده امینی گفت: آستان مقدس قم در بخش های کشاورزی و تولیدی با بکار گیری تجهیزات روز یکی از موفق ترین سازمان های تولیدی در سطح کشور است.
وی با اشاره به تجربیات و وجود نیرو های کارآمد در موسسه فرهنگی اقتصادی زائر کریمه گفت: در صورت واگذاری عرصه های کشاورزی در سطح استان گیلان، این آمادگی برای ما وجود دارد تا در زمینه اجرای طرح های کلان کشاورزی و تولیدی با استفاده از فن آوری روز وارد عمل شویم.
معاون توسعه و بهره ‌وری موقوفات آستان مقدس قم در ادامه با اشاره به تحقق دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کرد: برای تحقق شعار سال رهبری تحت عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی»، آمادگی اجرای طرح های کشاورزی در این استان را با بکارگیری تجهیزات روز و مکانیزاسیون پیشرفته داریم.
همچنین در ادامه رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان ضمن استقبال از این پیشنهاد و با اعلام آمادگی گفت: در اسرع وقت نشست مشترکی در این راستا خواهیم داشت.
صالح محمدی با اشاره به ضرورت عبور از کشاورزی سنتی و رفتن به سمت کشاورزی هدفمند و اقتصادی افزود: برای عبور از این وضعیت باید سطح دانش کشاورزان را ارتقا دهیم و خوشبختانه این مهم قابل تحقق است چرا که ساختار سازمان جهاد کشاورزی استان از بدنه تحقیقاتی و کارشناسی قوی برخوردار است.
وی گفت: آمادگی لازم برای استفاده از ظرفیت های مراجع علمی برای مجهز کردن بخش کشاورزی به دانش روز را داریم و در این راستا نیاز به استفاده از تجربیات و همکاری آستان مقدس قم است و در صورت لازم هر نوع همکاری را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.
استان گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است، ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان است.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.
شهرستان های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.
آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها دارای یک مجتمع بزرگ فرهنگی تربیتی در منطقه پره سر رضوانشهر است.
  • نویسنده :
  • منبع :