19 دی: یک کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: اگر شرایط داخل عراق ادامه یابد طبیعتا می‌تواند موجب افزایش بی‌ثباتی در عراق شده و تنش‌ها و درگیری‌ها افزایش یابد. صدر به دنبال چنین شرایطی است، زیرا اطمینان دارد نیروی نظامی برای این کار را دارد. در حالی که در میان ائتلاف چارچوب هماهنگی چنین بحث هایی وجود ندارد آن ها به دنبال حفظ ثبات و آرامش هستند.
محمد صادق کوشکی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از تحولات عراق و تحرکات جریان صدر برای دامن زدن و تشدید تنش در درون این کشور گفت: برای این که بتوانیم تصویر درستی از تحولات عراق داشته باشیم باید ببینیم چه عاملی موجب بر هم زدن روند سیاسی قانونی در عراق شده است؟ وقتی در عراق انتخابات برگزار شد برخی نسبت به نتایج آرا و روند انتخابات اعتراض کردند و پس از پی گیری های قانونی دادگاه عالی اعلام کرد که مشکلی در این زمینه وجود دارد با این که همه پذیرفتند اما همچنان اعتراضات ادامه یافت.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر جریان صدر به دنبال این بود تا قدرت را به طور کامل در اختیار بگیرند در حالی که ائتلاف چارچوب هماهنگی با استفاده از راهکار قانونی مانع این اتفاق شدند. باید در نظر بگیریم که جناح صدر به دنبال انحصار طلبی بود تا با تکیه بر آرای اکثریت نسبی و نه قطعی قدرت را در اختیار بگیرد که این اتفاق نیافتاد. 
این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد:‌ جریان صدر به دنبال تداوم حضور مصطفی الکاظمی بودند و شاهد ائتلاف غیر رسمی بین صدری ها و کاظمی هستیم تا جایی که حمایت جدی از سوی رسانه های وابسته به عربستان و امارات هم صورت گرفت. 
کوشکی با بیان این که برنامه چارچوب هماهنگی برای تقسیم قدرت هدفی واقع بینانه است،‌ گفت: بر خلاف ائتلاف چارچوب هماهنگی،‌ جریان صدر با توجه به این که اکثریت آرا را داشتند نمایندگان آن ها در پارلمان استعفا دادند تا پارلمان منحل شود اما این اتفاق نیفتاد و آن هایی که آرای شان در رده های پایین تر بودند توانستند وارد مجلس شوند و عملا فرصت صدری ها از بین رفت زیرا با مطالبات غیر قانونی به دنبال انحلال پارلمان بودند. 
وی ادامه داد: این اتفاق تا جایی ادامه داشته که آن ها تهدید کردند اگر دادگاه عالی عراق به نفع آن ها رأی ندهد، دیوان عالی را هم اشغال می کنند،‌ درحالی که در چنین فضایی چارچوب هماهنگی به دنبال تقسیم قدرت هستند، در این راستا نشانه هایی وجود دارد که صدری ها از حمایت مالی و رسانه ای سعودی ها،‌ اماراتی ها و حتی آمریکا برای بر هم زدن ثبات سیاسی در عراق برخوردار است.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر چنین شرایطی ادامه یابد طبیعتا می تواند موجب افزایش بی ثباتی در عراق شده و تنش ها و درگیری ها افزایش یابد. صدر به دنبال چنین شرایطی است زیرا مطمئن است نیروی نظامی برای این کار را دارد. در حالی که در میان ائتلاف چارچوب هماهنگی چنین بحث هایی وجود ندارد آن ها به دنبال حفظ ثبات و آرامش هستند. 
کوشکی با تاکید بر این که ادامه روند غیر قانونی از طرف صدری ها بعید نیست کار را به تنش و درگیری بکشاند،‌ گفت: تلاش نیروهای چارچوب هماهنگی این است که کار به درگیری داخلی منتهی نشود اگر چنین باشد در صحنه سیاسی عراق قدرت تعیین کنندگی و وزن خود را از دست می دهد و بحران فعلی هم اجازه ایفای نقش به دولت عراق را نخواهد داد.

  • نویسنده :
  • منبع :