۱۹ دی: نشست خبری تولیدات فرهنگی و رسانه ای سال ۱۴۰۰ بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء روز چهارشنبه برگزار و از هشت کتاب صوتی آیت الله جوادی آملی رونمایی شد.
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء دراین مراسم اظهار داشت: اقدامات موسسه اسرا بر اساس تحقیق و بر مبنای عقل و نقل و شهود است.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی افزود: تمام این تولیدات علمی، فرهنگی و رسانه‌ای این موسسه بر پایه تحقیق مبتنی بر منقولات، معقولات و مشهودات است که آثاری مانند تفسیر قرآن تسنیم، رحیق مختوم، عقلانیت از آن جمله می باشد.
وی با بیان اینکه هفته گذشته ۳۰۰ امین کتاب آیت الله جوادی آملی رونمایی شد، ادامه داد: جشن رونمایی از تکمیل تفسیر ۸۰ جلدی «تسنیم»، شهریورماه سال ۱۴۰۲ برگزار می شود.
وی گفت: کشور ما در مقایسه با دنیا کمبود و عقب‌ماندگی‌هایی در حوزه رسانه‌های نوین دارد اما این بنیاد تلاش دارد تا نیازهای متنوع مخاطبان را برطرف کن لذا تولید و عرضه محصولات کامپیوتری و سمعی و بصری از اهداف و رسالت های این بنیاد است.

برای نخستین بار هشت کتاب آیت الله جوادی آملی به صوت تبدیل شد
وی به فعالیت‌های فرهنگی رسانه‌ای بنیاد علوم وحیانی اسراء در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: تولید مجموعه هفت کتاب صوتی از آثار مکتوب آیت الله العظمی جوادی آملی به همت مسئولان فرهنگی رسانه ای در قالبی نو از مهمترین اقدامات بوده است.
کتاب «حیات عارفانه امام علی علیه السلام» که در آن گفته می شود سیرت و سنت هر کسی بر اساس جهان بینی خاص او شکل می گیرد کسی که دانش او بر پایه قلمرو طبیعت است و مرگ را نابودی می انگارد همه اخلاق و رفتار و نوشتار و گفتار او بر مدار دنیا می گردد.
کتاب «انتظار بشر از دین» که در آن به مهمترین مسائلی است که اندیشه دینی در جهان معاصر با آن مواجه است و از آن پرسش می کند نظیر اینکه دلیل نیاز بشر به دین چیست؟ می پردازد.
کتاب «فلسفه حقوق بشر» که در آن آیت الله جوادی آملی بیان می کنند که پیش ازآنکه بخواهیم وظیفه دیگران را تبیین کنیم و درباره حقوق بشر سخن بگوییم باید نخست به محدوده هستی خود نظر کنیم.
کتاب «زن در آیینه جلال و جمال» که در آن بیان می شود اساس عرفان از سیر و سلوک در درجات هستی نشات می گیرد و هم راهیان کوی وصال را می نگرد و هم مسیر سفرهای گوناگون را مشاهده می نماید.
کتاب «حکمت عبادات» که در آن بیان می شود هر آنچه در عالم دنیا است باطنی دارد زیرا دنیا تنزل یافته عوالم بالاست و هر آنچه در عالم دنیاست نمونه ای است از آنچه در عالم معناست.
کتاب «کوثر کربلا» که به مصائب سالار شهیدان علیه السلام در کربلا براساس برخی منابع مانند زیارت عاشورا می پردازد و در آن بیان می شود که مصائب اما محسین علیه السلام به اندازه ای بزرگ بوده که هیچ موجود آسمانی یا زمینی نمی توانست آن ها را تحمل کند.
کتاب «فلسفه الهی از منظر امام رضا علیه السلام» که در آن بیان می شود اساسا قرآن کریم ندا سر می دهد که هدف از وجود انسان عبادت است و انسان عاقل کسی است که به غایت خلقت خود رسیده است.
ویژگی های آثار صوتی آیت الله جوادی آملی این است که روشندلان می توانند از مجموعه آثار استفاده کنند و با نظریات آیت الله معظم له آشنا شوند.
عدم حمل کتاب و استفاده از آن در هر مکان، قرائت صحیح کلمات، مشخص شدن سرفصل ها و عناوین و قرائت پاورقی ها با صدای متفاوت و قابل تشخیص از دیر ویژگی های آثار صوتی است.
همچنین کتاب گویا تحت عنوان «احیای تفکر دینی» با صدای آیت الله جوادی آملی برای نخستین بار عرضه می شود که این کتاب سرفصل نویسی صوتی داد و فاقد معادل مکتوب است.

برگزاری ۱۶۶ نشست
معاون فرهنگ و دین بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء هم درادامه با اشاره به فعالیت های فرهنگی در سال ۱۴۰۰ گفت: ۳۹ برنامه تلویزیونی با حضور کارشناسان با محوریت کتاب آیت الله جوادی آملی تحت عنوان «ادب فنای مقربان» یک دوره ۱۲ جلدی به شرح زیارت جامعه کبیره است که به سه زبان عربی فارسی و انگلیسی ترجمه شده و امسال جزو کتب برتر جمهوری اسلامی ایران شناخته و به عربی ترجمه شد.
ابوالفضل خراسانی افزود: مجموعه تلویزیونی «سحاب رحمت» درخصوص تفسیر قرآن کریم و برگزاری ۱۶۶ نشست ها همایش ها وبینارها و کارگاه های آموزشی در موضوعات روز جامعه مانند تبیین سبک زندگی الگوی ارتباطی روحانیت با نسل جوان الگوی ارتباطی معلم و متعلم فلسفه حقوق بشر جایگاه دین شناسی در شهرهای مختلف کشور برگزار شده است.
وی گفت: هشت دوره آشنایی با سیر مطالعاتی اندیشه‌های آیت‌الله العظمی جوادی آملی نیز در یک سال گذشته برگزار شد و سه هزار نفر در ۱۴ جشنواره کتاب ‌خوانی بنیاد بین‌المللی اسراء شرکت کردند.
وی با بیان اینکه ما میراث‌دار اندیشه و منظومه فکری هستیم که توان پاسخگویی به نیازها در حوزه‌های مختلف را دارد، افزود: بنیاد اسراء درگاه پاسخگویی را از درگاه رسانه می‌داند.

منظومه فکری آیت‌الله العظمی جوادی‌ آملی به عنوان مرجع علمی است
معاون فرهنگ و دین بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء تاکید کرد: منظومه فکری جوادی آملی قابلیت این را دارد که به عنوان مرجعیت علمی در حوزه مقالات علمی و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری قرار بگیرد و به الگوی شاخص و منحصر به فرد ایشان در حوزه مقالات علمی و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری توجه شود لذا در راستای توسعه عقلانیت وحیانی برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه پایان‌نامه‌های دکتری در دستور کار این معاونت قرار دارد.

برنامه بنیاد اسرا بر تکمیل زنجیره تولیدات علمی
معاون رسانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء نیز در ادامه اظهار داشت: بخش رسانه در بنیاد بین المللی اسراء در بالاترین سطح مدیریتی قرار دارد و آیت‌الله العظمی جوادی آملی نگاه مثبتی به رسانه دارد.
عبدالمجید کوچکیان انتشار کتاب‌های صوتی و گویا را از ابتکارات جدید بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء دانست وگفت: با اضافه شدن این کتاب‌های گویا، زنجیره تولیدات علمی بنیاد به ‌سوی تکامل حرکت می ‌کند.
وی با اشاره به اولویت‌های سال جاری بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: تولید برنامه مجله تلویزیونی، گسترش فعالیت‌های فضای مجازی و اضافه کردن زبان‌های عربی و انگلیسی به تولیدات رسانه از رویکردهای امسال این بنیاد است.
وی بیان کرد: طی سالیان گذشته حزو اولین مراکزی هستیم که در حدزه رسانه حضوری فعال داشتیم و بیش از ۱۸ سال است که تولیدات رسانه در حوزه منظومه فکری استاد حوادی‌آملی از سوی این بنیاد با همواری صداوسیما منتشر می‌شود.
کوچکیان گفت: کتب صوتی دارای مزایای بی‌شماری است به همین خاطر در سطح جهانی بیش از پنج درصد از آثار مکتوب به اثار صوتی تعلق پیدا کرده است.
وی گفت: آماده‌سازی بیش از ۱۰۰ اثر صوتی و تولید برنامه‌های تلویزیونی ویژه ایام ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه‌های این معاونت رسانه در سال ۱۴۰۰ بود.
وی ادامه داد: تولید برنامه‌های مجله تلویزیونی، گسترش فضای مجازی و ارائه تولیدات رسانه‌ای برای مخاطبان بیشتر در دستور کار ما قرار دارد همچنین پرتال جدید بنیاد اسراء به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

طراحی موتور هوش مصنوعی برای پاسخگویی به سوالات شرعی
معاون فناوری و اطلاعات بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء نیز در این نشست گفت: این بنیاد تکنولوژی‌های روز را به خدمت می‌گیرد تا متناسب با نیاز امروز جامعه و سبک زندگی آنان محصولات علمی و فرهنگی و رسانه‌ای این بنیاد را ارائه دهد.
وحید احمدی با اشاره به طراحی یک موتور هوش مصنوعی، گفت: در راستای  پاسخگویی به سوالات مبتنی بر هوش مصنوعی، در حال طراحی یک موتور هوش مصنوعی هستیم که در وهله اول پاسخگوی سوالات شرعی مقلدین آیت‌الله جوادی‌آملی باشد و امیدوارم در سال آینده با حدود ۱۵۰ سوال این سرویس را در خدمت علاقه‌مندان قرار دهیم.
وی بیان کرد: پورتال جدید بنیاد بین المللی اسراء هم تا پایان ماه آینده به اتمام می رسد و اقدامات ۳۰ ساله موسسه در آن به نمایش درمی‌آید.

  • نویسنده :
  • منبع :